Ripple spænding og strøm i ensretter og kondensator

Hej,

Jeg sidder og regner nogle skoleopgaver, men er gået i stå.
Jeg har et kredsløb der forsynes med 12VAC 50Hz hvori der er en
dobbelt-ensretter, en kondensator på 1000µF og noget der bruger 300mA.
Jeg skal beregne ripple-strøm og -spænding i og over kondensatoren.

Jeg er kommet frem til en ripplespænding på 3V vha. følgende:

U_ripple = 300mA / (100Hz * 1000µF)

Men hvordan beregner jeg strømmen?
Jeg har forestillet mig følgende: Når ensretteren leverer strøm, skal
den forsyne både kondensatoren + kredsløbet. Når den ikke leverer noget,
overtager kondensatoren.
Jeg er ikke sikker på hvilken strøm kondensatoren bliver opladt med, men
hvis den nu bliver kaldt x, vil der altså løbe 300mA + x mA når
ensretteren leder og 300mA når den ikke gør. Korrekt?

Hvordan beregner jeg x? Har ESR noget at sige?

Jonas Jalling

Re: Ripple spænding og strøm i ensretter og kondensator

Det er ihvertfald forkert.

Mit bud ville være noget i nærheden af 100mV

Den er 300mA

Fuld hammer, lige så meget den kan trække

Pas, det er for længe siden jeg har regnet på det.

Jeg ville gætte på at du skal udregne din modstand i kredsløbet efter
lytten, derefter skal du kigge på tau (RxC) og finde ud af, hvor meget
kondensatoren bliver afladet i løbet af 10mSek.

Pænt pynt i stuen:

Re: Ripple spænding og strøm i ensretter og kondensator

kig på www.dsel.dk/ der står en bunke formler.
esr er med til at begrænse strømmen der løber i kondensatoren. men den er
forsvindene lille i forhold til diodens dynamiske modstand.

Jacob

Re: Ripple spænding og strøm i ens retter og kondensator
Jeg forstår ikke hvordan du får noget i nærheden af 100mV!?
Hvis jeg aflader en kondensator med 300mA, falder spæningen over den da
mere end 100mV. Eller er jeg helt galt på den?
Skrevet på en anden måde:
U_ripple = (300mA * 10mS)/1000µF = 3V

Jeg snakkede med min underviser idag, og fandt ud af at jeg ikke havde
læst ordentlig på oplæget. Der var angivet en ripple-strøm på 2A.
Hvordan man så kommer frem til det, aner jeg ikke.

Jonas Jalling

Re: Ripple spænding og strøm i ensretter og kondensator

Håndreglen 1000uF/A jeg lærte for _mange_ år siden.

http://hjemmesider.eucsyd.dk/vt/Downloads/Downloads.htm
Hent powersupply.doc

Okay, så ½ volt da - men udregnet får jeg det nu alligevel til 3 volt
også !!

Pænt pynt i stuen:

Re: Ripple spænding og strøm i ensretter og kondensator

Husk, det er 3Vpp.

Mvh.
Gandhi

Re: Ripple spænding og strøm i ensretter og kondensator

Ripplestrømmen i kondensatoren er givet ved

SQRT(2*IDRMS^2-IODC^2)

hvor

IDRMS er RMS-strømmen i dioden
IODC er forsyningens DC-udgangsstrøm

Mvh.
Gandhi

Re: Ripple spænding og strøm i ensret ter og kondensator

Du skal også lære at bruge disse formler:

Q=CU
Q=It

MVH
Bo Holmqvist

Re: Ripple spænding og strøm i ensret ter og kondensator
HEj Jonas,

Din udregning leder frem til den praktiske størrelse at 1000 uF ved
100Hz ripple og en strøm på 1 Ampere resulterer i en ripple på 10 Volt.
Det er nemt at huske til en anden gang.

Derfor bliver din ripple ganske rigtigt pr definition 3V - i praksis
noget mindre fordi afladetiden ikke helt er 10 millisekunder pr halvperiode

Afladningen foregår tilnærmelsesvis ved en konstant strøm.
Opladningen er straks mere spændende da transformator og ensretter i
sagens natur kun lader kondensatoren op i den tid hvor udgangsspændingen
er større end spændingen over kondensatoren. Jeg regnede en gang på det
og det er noget i størrelsesordenen 1 - 1,5 ms pr halvperiode. Længere
jo større ripplen er i forhold til transformatorens spænding. Der skal
ligt trigonometri ind i billedet - og her skal jeg også lige læse op på
det, men de 3 volt ripple ud af godt 16 volt bliver vel omkring 20
grader opladningstid pr halvperiode (180 gradet). Jeg antager i at
ensretteren er ideel i eksemplet.

Opladningen af kondensatoren sker også tilnærmelsesvis ved en konstant
strøm fordi strømmen ikke er større end at spændingen stiger i takt med
ensretterens udgangsspænding, opladningen følger en sinuskurve op til
toppunktet ved 90 grader- husk at ensretteren også skal levere
forbrugsstrømmen på 300mA i den tid.

Opladestrømmen bliver - et slag på tasken - i størrelsesordenen 2,5A -
3A og det er tilstrækkeligt til at man også lige skal tænke over
transformatorens indre ohmske modstand (i kobbertråd etc) hvis den ikke
er ideel - og det er nok en god ting at forudsætte i opgaven.

Så hvor præcist du skal regne det ud kommer an på forudsætningerne.

/Lars

Site Timeline