Ringkerne trafo information

Har fået en del ens ringkerne trafoer af firmaet. De har lagt på lager en
små 20 år "gammelt strøm :-D", så der er ikke nogle af de nuværende ansatte
der kan fortælle hvad specs er/var.

Primær har jeg fundet, men man må da ud fra kerne størrelse og tråd
tykkelser hvad de to sekundære kan bære.

Hjælp/tommelfinger regler søges da jeg har en del ringkerner der ligger og
venter.

Benny

Re: Ringkerne trafo information

Hvor mange tilslutninger er der på dem? det nemmeste er at måle hvilke
tilledninger der er i forbindelse med hinanden og sætte fx. 5V til og se
hvad der så sker på den anden side. Oftest har du jo den tykkeste tråd på
sekundærsiden og så kan man ved hjælp af disse tre ting finde ud af primær
og sekundær tilslutninger og spændinger.

--
Peter Andersen
Salg af gode brugte bøger: www.mespilus.dk/bog/

Re: Ringkerne trafo information

Husk det skal være 5V AC :-)

Re: Ringkerne trafo information

Det tror jeg vi kan regne med Benny ved. En variotrafo er god til denne
slags opgaver.

--
Peter Andersen
Salg af gode brugte bøger: www.mespilus.dk/bog/

Re: Ringkerne trafo information

Det er tjekket. Jeg har primærsiden på plads. Ligeledes er jeg klar over
hvilke der danner par på sekundærsiden.

Jeg sætter 230VAC på primæren og jeg får ca. 22 VAC på hver sekundær
vinding, meeeeen hvad stor er VA/effekten? Hvordan finder jeg ud af det?

Benny

Re: Ringkerne trafo information

Finder en tabel over trafo kerner, eller finde en anden trafo med cirka
samme kerne størrelse og ser hvilken effekt den er rated til.

Re: Ringkerne trafo information

Den mest primitive metode består i at veje den, og slå op i kataloger og
finde noget med ca samme vægt...

Bo //

Re: Ringkerne trafo information

Du tager en stak ringkernetrafoer med kendte data, vejer dem og plotter vægt
og VA ind i et koordinatsystem.
Så tegner du en graf det forbinder punkterne, dernæst vejer du din trafo og
aflæser hvor mange VA den kan kapere.

Mvh. Uffe Ravn

Re: Ringkerne trafo information

å de' æ' ingen gang løwn ...

Bo //

Re: Ringkerne trafo information
Kender det kun alt for godt (bE5%de med ringkerne og almindelige
jernkerne) nE5%r der ikke stE5%r noget pE5% dem. Man mE5% mE5%le sig frem
til det og sE5% ellers "gE6%tte" specs udfra trafoer af samme fysiske
stF8%rrelse.

Re: Ringkerne trafo information
Hej Uffe

Og så sælger man dem på produkten og køber lige nøjagtig
den man har brug for, så spare man al gætværket og de er
jo efterhånden temlig billige.

Mvh Max

Re: Ringkerne trafo information
hej Benny
U= 4,44 * f * B * A * N   dette er formlen for dimensionering af en
transformer. f=frekvens, B=induktion(1,2 tesla), A=jernareal?, N=vindingstal
Som du kan se er jernarealet ikke tilgængeligt på en ringkerne, såååååå.
Du må lave to forsøg, tomgangs- og kortslutnings-prøve.

Tomgangsprøve: tilslut volt og ampermeter på primær, spænding som du tror er
220v. mål strøm, sekundær er tom.
Den effekt som den her optager (P=U*I) , er tomgangstabet.

Kortslutningsprøve: Serieforbind de to sekundære viklinger og kortslut dem
med et ampermeter. På primærsiden skal du måle spænding, fra en
variotransformer. Hæv spændingen så du på sekundærsiden har en strøm som du
tror den kan tåle, lad os sige 1 A, og lad den stå en halv times tid.
Nu skal den blive varm, men ikke mere end at du netop kan stå med den i
hånde uden at komme til skade! Den strøm du kan opnå dette ved er
max sekundær strøm.

mvh Søren

Re: Ringkerne trafo information
For en ikke ringkerne nettrafo ligger strømtætheden i gamle dage nomalt
mellem 1.5 og 3A per kvadrat mm. Det er nok noget af det samme for
ringkerner.
Olav