Ringekontakt i mic. / audio in på pc'en.

Hej.

Hvordan kan jeg lave et kredsløb med en ringekontakt,
som kan sluttes til et pc-mic stik i et lydkort (audio in)?

Det skal bruges til en tæller,
som registerer hver gang der trykkes på kontakten.

Jeg har en ide om at sætte en kontakt og en stor modstand i serie,
og så sætte disse to i parallel hen over en kondensator med samme størrelse,
som den i kondensator mikrofonen har.
Hvordan lyder det?

Jeg kan godt se, at det ikke bliver en svinging, som hvis det havde været
lyd,
men måske er den lille strøm ændring aligevel nok til at lydkortet fanger et
klik?

Det fremgår måske at jeg ikke designer kedsløbt til hverdag. :-)

Jeg forsøger her at illustrere diagrammet og
krydser fingre for at det vises korrekt:
(+)                             (-)
|------------||-----------------|
|                               |
|---------R1--------kontakt-----|

Mvh Gretter

Re: Ringekontakt i mic. / audio in på pc'en.

Var det ikke nemmere at bruge parallelproten (eller serielporten) ?

Klaus

Re: Ringekontakt i mic. / audio in på pc'en.
Her er lidt af tankerne omkring portvalg.

USB er udelukket for der skal laves for meget elektronik.

Seriel porten og parallel porten er en mulighed (men det ku' være fint hvis
kontakten kunne tilsluttese en pda).
Dog må det ikke være sådan at kontakten udelukker brug af fx. printer, og
jeg ved ikke om det går at have kontakt og printer tilsluttet parallel
porten på samme tid. Det samme gælder for seriel porten. Hvad vil det evt.
betyde for softwaren? Hvis nu en mus og kontakt er tilsluttet på sammetid,
hvordan ser man så om det er kontakten der påvirkes eller musen?
Er der stadig serielporte i nye fx. laptops? Eller kun USB?

Egentlig er det ikke så vigtigt. Jeg er ikke begyndt på software endnu. Hvis
du har et diagram til seriel eller parallel tilslutning, vil jeg gerne se
det.

Tak for kommentaren.

Re: Ringekontakt i mic. / audio in på pc'en.

Det duer ikke

Ingen bruger serielporten til noget i dag, ikke ud over modems.

Gøre det meget lettere at detektere

Mus ?
De kører ikke på serielport længere.

Nogle kommer uden serielport, andre uden microfonindgang - man må vælge

Hvis

beyondlogic.org har en masse, eller må der være noget på epanorama.net.

Klaus

Re: Ringekontakt i mic. / audio in på pc'en.
Hej Gretter,

Sæt fx. et mono-minijackstik på kontakten og lav mellemled til både PC og
PDA, så kan du tilslutte den til begge dele.

Du kan også bruge en gameport, der kan du tilmed undvære modstanden.
(kontakten monteres som en joy-button), så får du ikke problemer med at
seriel- eller parallelporten er optaget.

Gameport pin 2 O--+

                  O | kontakt
                    | <-
                  O |

Gameport pin 4 O--+

Se evt.:
<URL:http://www.epanorama.net/documents/joystick/pc_joystick.html

hvor der også er beskrevet hvor i port 201h de forskellige indgange
aflæses.

--
Venlig hilsen,
Søren

Tak for dit svar.

Re: Ringekontakt i mic. / audio in på pc'en.
Hej Gretter,

Velbekomme :)

--
Venlig hilsen,