rimelig præcis 5V regulator ?

Jeg har brug for en simpel men præcis 5V regulator. 7805 er ikke præcis nok,
jeg vil gerne at spændingen altid ligger så tæt på 5V som muligt.
Hvem har en god og simpel ide ?

Martin

Re: rimelig præcis 5V regulator ?

Skulle nok have tilføjet at den skal anvendes i en bil, og kunne levere ca.
100mA

Re: rimelig præcis 5V regulator ?
On Sat, 16 Jan 2010 15:15:57 +0100, "Martin Bjerre"

Hvilket temperatur område skal den virke i ?
Er det 5,00 Volt du er ude efter eller bare noget omkring 5 Volt, men
stabilt ?
Hvad er det til ?

/Hans

Re: rimelig præcis 5V regulator ?

Det er til at forsyne en MAP sensor, så jeg kan måle vaccum i manifolden ret
præcist, problemet med en MAP sensor er at udgangssignalet svinger med det
halve af hvad forsyningsspændingen svinger med. Udgangen giver 0-5V fra
0mBar til 1200mBar, så et udsving på feks 0,1V på udgangen vil forstyrre en
del. Hvis den er stabil ved 10 til 20 grader vil det være fint, da den ikke
skal bruges under kørsel, men kun i værksted og på rullefelt.

Martin

Re: rimelig præcis 5V regulator ?

Du har vel brug for en stabil spænding. En alm 7805 er ganske stabil hvis
der ikke ændres i forsyning eller forbrug.
Måske ikke så præcis, men stabil.
Du kan gøre forsyningen stabil ved at sætte en 9V regulator foran.
Ved en måling starter du vel med at måle uden vakum, og så aflæse derudfra.
De skal vel nok være ret så præcist selv med 4.97 eller 5.1 volt, bare det
er konstant

Christen

Re: rimelig præcis 5V regulator ?

Jeg forstår ikke du skriver du skal bruge en 5V forsyning, og at udgangen
giver 0-5V, men så at udgangs signalet svinger med det halve af
forsyningen???

Vil det sige du forsyner sensor med 5V og får 0-2.5V ud?
eller du forsyner sensor med 5V og får 0-5V ud?
eller du forsyner sensor med 10V og får 0-5V ud?

Jeg ville lade ADC'ens reference have en relation til forsyningen af
sensoren, så eliminere du spændings forsyningens fejl.

Når man skal måle en NTC vil man lave en spænsingsdeler fra 5V til gnd,
spændingen ud af den vil man køre ind på en ADC der har den samme 5V som
reference (eller en uC der bruger vcc dom ref).

Kasper

Re: rimelig præcis 5V regulator ?

Hvis du nærlæser hvad jeg skriver, skulle der gerne stå at sensoren skal
forsynes med 5V. Og hvis forsyningsspændingen svinger med feks 0,2V vil
udgangssignalet svinge 0,1V, og det er for meget

Martin

Re: rimelig præcis 5V regulator ?

Ved 2,5 Volt signal vel at mærke.

Hvor meget svinger forsyningen da ud af en 7805?

Re: rimelig præcis 5V regulator ?

hvis du har en fast ref. i uc, så mål 5v ud ra den og korriger dit input
signal....

kasper

Re: rimelig præcis 5V regulator ?

Jeg kan se jeg har rodet mig ud i noget jeg ved for lidt om. Som jeg læste
databladet for 7805, ville spændingen svinge mellem 4.8 og 5.2V, men det gør
den tilsyneladende ikke.
Jeg laver en opstilling og prøver mig frem....tak for input.

Martin

Re: rimelig præcis 5V regulator ?

Nej, det er produktvariationerne og variationer med den forsyning den
får.

Prøv at læs:
http://www.national.com/ds/LM/LM341.pdf

Ændrer du inputspændingen fra 7,2 til 25 volt ændrer output sig med 50mV
ved en belastning på 100mA. Long term Stabillity er 20mV ændring per
1000 timer - vel at mærke indenfor -40 til +125 grader.

Kigger du nederst til venstre på side 5 kan du se at den holder sig
indenfor  cirka 2mV i området fra 0 til 100 grader.

Re: rimelig præcis 5V regulator ?

Okay, så ser det ud til at den sagtens kan anvendes. Det var så min
uvidenhed der var problemet :)

Tak for input

Martin

Re: rimelig præcis 5V regulator ?
Hej Martin

Har du checket præcisionsudgaverne af 7805 ?

Re: rimelig præcis 5V regulator ?

Dem har jeg ikke kunnet finde, jeg må lede lidt mere :)

Martin

Re: rimelig præcis 5V regulator ?

Måske kunne du anvende en 5V spændingsreference efterfulgt af en op-amp
(buffer)?

Såfremt op-amp'en ikke kan levere strøm nok, sættes en passende
transistor ind i feedback-sløjfen, se figur 4 i
<http://www.national.com/an/AN/AN-4.pdf>. (Der behøves kun een
transistor når der kun arbejdes med positive spændinger.)

--
TA

Re: rimelig præcis 5V regulator ?

Ok

Så findes der jo eks LT1027

fra -50° til 100° er spændingen i mellen 5.000 og 5.001 Volt

http://www.linear.com/pc/productDetail.jsp?navId=H0,C1,C1154,C1002,C1243,P1456

..
Lars G

Site Timeline