RIAA m. diskrete komponenter..

Hej er der nogen der ligger inde med et layout til en RIAA forstærker der
ikke indeholder opamps..

Håber i kan hjælpe

Hilsen Jacob

Re: RIAA m. diskrete komponenter..
Hej Jacob

Ja, rør, transistore ?

Hvilke andre krav har du til f.eks. kvalitet, spændingsforsyning,
udgangssignalniveau, indgangssignal (MC-MM),.

Fortæl lidt mere, så er den nemmere at hjælpe.

Ps: Hvorfor ikke opamps ?

Mvh Max

Re: RIAA m. diskrete komponenter..

AD har endda nogen lige til det samme!

Karsten H. Jensen

Re: RIAA m. diskrete komponenter..
Hej Karsten

Man skal jo heller ikke glemme TI's OPA2134, og
så er der jo en udmærket billig løsning med NE5532.

Hvis man ikke vil have OP-amps, ja så kan man jo opbygge
dem diskret som små klasse A forstærkere.

http://sound.westhost.com/project07.htm

Mvh Max

Re: RIAA m. diskrete komponenter..

Hi Max

Som indgangs-OP anvendes snarere TL 082 eller TL 072- særligt ved indgange
følsommere end linieindgange.

Karsten H. Jensen

Re: RIAA m. diskrete komponenter..
Hej KHJ

Nej da, NE5532 er fin til pick up indgange.

Mvh Max

Re: RIAA m. diskrete komponenter..

indgange
Hej Max.

Det er muligt, men de tilfælde, jeg har set, er det som oftest TL 082 eller
TL 072. Derimod er NE 5532 helt sublim til lineudgange og er blevet anvendt
til dette formål siden primo/medio 80'erne.

Karsten H. Jensen

Re: RIAA m. diskrete komponenter..
Jeg har egentlig ikke nogle krav til om det skal være til MM el. MC helst
begge dele ved evt. flytning af jumpere el. lign.. hvad ved jeg ;)

men udgangspunktet ligger vel med en in (V) på ~1,8mV (eller hvad sådanne
PU'er smider ud..) og så op på linieniveau ~2V.. så det er noget af en
forstærkning.. :)

Nu kender jeg ikke så meget til pladespillere ( jeg skal snart have min
første.. og dertil bygge en RIAA ;) )

Egentlig ønskede jeg bare at hvis nogen lige kendte nogle links til nogle
layouts på en god RIAA så ville jeg da være meget interesseret.. :)

der

Re: RIAA m. diskrete komponenter..
Hej Jacob

Jeg plejer at regne 4 mV ind for 1 V ud.

Det er svært, men kik her og fortæl så om det er sagen, så har vi
da startet

http://home.swipnet.se/~w-50719/hifi/qsxm2/index.html

Ps: Men igen, hvorfor ikke OP-amps ????

Mvh Max

Re: RIAA m. diskrete komponenter..

sådanne
nogle
Til MM er 5532 helt ypperlig. Om man vil gjøre det litt bedre deler man opp
koreksjonen i to trinn i hver sin halvdel av 5532.
Om man trenger en forforsterker for MC må man nesten bruke diskrete
transistorer eller dyre AD797 hvor spenninsstøyen er nede på under 1
nV/roten av Hz. En kombinasjon av transistoren 2SB737 og 5532 vil etter min
mening gi det optimale resultat. Vi må huske på at til en MM skal det
støytilpasses til ca 1 kOhm og ikke til 47 kOhm som kun er den optimale
belastningsimpedansen. Til en MC skal det kanskje støytilpasses til under
100 Ohm, og det betyr enten utrolig dyre (Ortofon) trafoer eller en meget
støysvak elektronikk.

Med hilsen
Arne Offenberg

Re: RIAA m. diskrete komponenter..

5532 har så muligvis været for dyr at sætte i serieproduceret grej. Jo, jeg
mener at kunne huske, at en amerikansk RIAA forstærker til radiofonibrug var
opbygget med 5532 fra ende til anden.

Var 5532 ikke temmelig ny i begyndelsen/midten af 80'erne?

Karsten H. Jensen

Re: RIAA m. diskrete komponenter..
Hej Karsten

Men den må til gengæld være meget anvendt nu om dage da prisen for
den jo er meget lav nu om dage.

Mvh Max

Re: RIAA m. diskrete komponenter..
Hej Max

Yes yes.. det er et fint link.. se det er hvad jeg taler om.. Tak tak :)

Hilsen Jacob

sådanne
nogle

Re: RIAA m. diskrete komponenter..
Hej Jacob

OK, ja det er et projekt af en størrelse som de færreste selvbyggere
har mod på at gå igang med, selv Per-Anders der har lavet den siger
jo faktisk at det er fråds måden den er lavet på. Men det er helt sikkert
et projekt der kan være morsomt at lave, og så har den ihvertfald den
fordel at den er lavet med standard komponenter, heldigvis har han
skippet de der MAT02 og MAT03 som næsten er umulig at skaffe
og når de endlig lykkes, ja så koster de en bondegård.

Men held og lykke hvis du går igang.

Mvh Max

Re: RIAA m. diskrete komponenter..

Hej Jacob.
  Hvis du stadigt vil lave dem med Transistorer fremfor Op-Amps, så
sig lige til, jeg har nok en tegning eller 2 :-).

Re: RIAA m. diskrete komponenter..
"Til" :) Jeg er selvfølgelig meget interesseret i en tegning eller to ;)

Hilsen Jacob

helst
sådanne
nogle
forstærker

Re: RIAA m. diskrete komponenter..

Hvis Du henfalder til at bygge med op-amps, så lad RIAA korrektionen være
passiv. En ulineær tilbagekobling på de i forvejen meget ulineære op-amps
bringer forvrængningen i øverste frekvensområde op på voldsomt, (og
hørbart), niveau.

Overvej evt. Quad's gamle to trins transistorløsning fra model 33, den
klarer sig i den sammenhæng ganske fortræffeligt.

mvh
Orla

Re: RIAA m. diskrete komponenter..

Det var en to trinns løsning jeg tenkte på med 5532. Det første trinnet har
20 dB forsterkning, så kommer en passiv koreksjon for bassen, og så en aktiv
korreksjon for diskanten. Dette optimaliserer både støy og forvrengning,
selv om det ikke spiller så stor rolle når opampene har stor nok
effektbåndbredde.

Skulle man gjøre det skikkelig burde man kablet om platespilleren til
balansert kabling, og brukt en instrumentasjonsforsterker som første trinn.
Egentlig mærkelig at ingen har gjort det.
Skulle gjerne sett skjemaet på den Quad løsningen. Peter Walker laget mye
fint han.

Med hilsen
Arne Offenberg

Re: RIAA m. diskrete komponenter..

aktiv

Det er da givet bedre med to op-amps, men jeg ville stadig ikke bruge
ulineær modkobling i et forstærkertrin der i forvejen ikke er lineært i
arbejdsområdet.

Det har jeg !  Men jeg har endnu ikke fået mit indgangstrin doblet op.....

Jeg kigger lige i papirarkivet, den burde være der et sted. Skal jeg sende
direkte til dig ?

mvh
Orla

Re: RIAA m. diskrete komponenter..

Det er du simpelthen nødt til, da du jo skal bruge "modforvrængning" som
kompensation for den normsatte kurve, der er anvendt ved overføring af
signalet til grammofonpladen. Denne form for indspilningskurve er
udelukkende gjort for at imødekomme nødvendigheden af nålens mekanisk
begrænsede bevægelsesområde.

Det bevierker, at bassen ved gengivelse _skal_ hæves, og diskanten _skal_
beskæres for at ved gengivelse at opnå medst mulige s/n-forhold.
Karsten H. Jensen

Site Timeline