RGB Testgenerator - Hjemmebyg...

Hej,

Til hjælp ved rep. af bl.a. arcade monitorer, tænkte jeg det kunne være rart
men en RGB test billed generator af en eller anden slags... Er der nogen der
har nogle links til noget nemt selvbyg, det må da være til at lave med fx.
en PIC, men jeg har kigget på google og ikke fundet noget, måske søger jeg
på det forkerte... anyone ?

Anders

Re: RGB Testgenerator - Hjemmebyg...

Et std. vga kort i en pc kan lave alverdens signaler til den slags.

--
  Flemming Frandsen aka. Dion of Swamp http://dion.swamp.dk

Re: RGB Testgenerator - Hjemmebyg...

Kan det nu også det ? skal det ikke køre 15Khz..... og det er i øvrigt også
en lidt klodset løsning, hvis man kunne lave noget mere simpelt med en PIC,
som kunne ligge i en lille fin kasse med batt... alternativt kunne man jo
bruge et arcade spil, men det er igen ikke en fiks løsning....

Anders

Re: RGB Testgenerator - Hjemmebyg...

Du kunne jo købe et ArcadeVGA, det er glimrende til formålet. Desværre
fås det ikke i PCI udgave, ellers kunne man have det i som kort nummer
2: www.ultimarc.com

Du kan også gøre som jeg gør, jeg har lavet løsningen her:
http://www.idiots.org.uk/vga_rgb_scart /
Jeg har købt et Radeon 7000 PCI som sidder i min maskine som sekundært
kort. Løsningen virker med alle 15KHz monitorer med RGB indgang, også
min Philips CM8833.

Du kunne også bruge en spillekonsol, en DVD afspiller eller en Amiga 500
med RGB output til at teste med.

-Sune

Check out my band at www.secondnature.dk
Remove the monkey to send mail.

Re: RGB Testgenerator - Hjemmebyg...

Ja, men er IKKE intereseret i en eller anden kæmpe opstilling, men en LILLE
device med 5 ledninger ud R G B Sync og GND, som kan frembringe et eller
andet brugeligt så man kan se om der er liv i dyret og evt. justere efter...

Anders

Re: RGB Testgenerator - Hjemmebyg...

Jajaja.. Det var jo bare et par forslag.

-Sune

Check out my band at www.secondnature.dk
Remove the monkey to send mail.

Re: RGB Testgenerator - Hjemmebyg...

..hmm

Er du forresten interesseret i at bytte/købe nogle JAMMA boards?

Jeg har et par stykker jeg måske gerne vil af med.
Se annoncer i dk.marked.privat eller dk.marked.privat.spil.konsol

Kan du reparere et defekt Silk Worm board? Når jeg tænder det kommer der
et kort glimt af noget grafiksnask og så bliver billedet hvidt. Har
checket det igennem for dårlige lodninger og løse forbindelser.

-Sune

Check out my band at www.secondnature.dk
Remove the monkey to send mail.

Re: RGB Testgenerator - Hjemmebyg...

Nej, har kun et og det er kun til test.

Har ikke tid, og sikkert heller ikke evner...

Anders

Re: RGB Testgenerator - Hjemmebyg...

det
Hej

Det ser rigtig smart og ret simpelt ud.

God fornøjelse :o)

Brian Østergård

Re: RGB Testgenerator - Hjemmebyg...

Ja men den laver det til composite, men jeg kan vel bare skær alt fra efter
PIC´en som laver R G B og sync... kan det virkelig være SÅ simpelt... ? :)

Hvis det er tilfældet er jeg en glad mand :)

Anders

Re: RGB Testgenerator - Hjemmebyg...

Er de fleste arcade monitore ikke Analog RGB ??
PIC'en generer Digital RGB ??

--
Venlig Hilsen
Michael Meidahl Jensen

Det er korrekt.

-Sune

Check out my band at www.secondnature.dk
Remove the monkey to send mail.

Re: RGB Testgenerator - Hjemmebyg...

Hmm kiggede lige i manualen til fx. en hantarex MTC 9000 som er sådan
rimelig standard...

Video Signal :

RGB Anal/TTL Compt.
2-5 v PP

Og det var det samme i en MTC900E, TTL comp. 1-5,5 v norm 4 v

Hvad er forskellen ? analog 0-1 v og TTL 0-5 v ?

Anders

Re: RGB Testgenerator - Hjemmebyg...

JAMMA RGB's TTL signalniveau er 5V - så hvis du skal teste
arkademonitorer er det vel vigtigt at dit testapparatur genrerer et
billede ved det niveau.

-Sune

Check out my band at www.secondnature.dk
Remove the monkey to send mail.

Re: RGB Testgenerator - Hjemmebyg...

Øhh.. sådan som jeg læser manualen for begge de hantarex jeg har kigget på,
tager de både analog og digital RGB.

Og "devicen" laver TTL som Michael påpeger, passer pengene så ikke ? eller
er jeg blind ? :)

Skal vist lige kigge lidt på forskel på RGB Anal/TTL :)

Anders

Re: RGB Testgenerator - Hjemmebyg...

Ja, men det jeg mener er at JAMMA standarden jo er 5V Analog RGB, så det
er det der betyder noget i dit tilfælde, siden du tester arkademonitorer
som jeg går ud fra skal bruges med JAMMA boards...

Du mener Analog/Digital TTL RGB ;-)

Så vidt jeg husker svarer Digital TTL RGB til den gamle PC CGA standard,
også brugt på f.eks. Commodore 128's RGB udgang og gammelt A/V udstyr.
Det er et 8-bits signal med to farvestyrker eller noget i den stil.

Analog RGB er det der er i spillekonsoller, TV apparater, JAMMA boards,
DVD afspillere og den slags.
Man kan også hive et analogt RGB signal ud af et VGA grafikkort, det er
vist 3.3 volt eller noget i den stil.

Lige om lidt kommer der nok nogen og retter mig hvis jeg tager fejl ;-)

-Sune

Check out my band at www.secondnature.dk
Remove the monkey to send mail.

Re: RGB Testgenerator - Hjemmebyg...

Jeg skulle også lige se på den monitor du snakkede om
jeg downloade en PDF her http://www.mikesarcade.com/arcade/monitors.html
( kender du den side )

prøv du bare at bygge den pattern generator det kan ikke gå helt galt
det er jo kun en PIC, en regulator plus det løse (og lidt kode )
vær opmærksom på at udgangs niveau fra PIC er 1 Vpp
på MTC-9000 kan du indstille indgangs niveau på switch 3

Umuligt at teste monitore hvis man er blind :o)

--
Venlig Hilsen
Michael Meidahl Jensen

Jeps - udemærket :)

Tror jeg vil prøve, det kan ikke tage lang tid....

Er du expert i rep. af arcade monitorer ? (hvis jeg får brug for et tip)

Takker :)

Site Timeline