RF tranceiver modul uden integreret uC

Hej alle

Jeg leder efter et RF tranceiver modul hvor man stort set har direkte
adgang til RF delen uden at skulle igennem en uC til protokolstyring,
fejlkorrigering, osv.

Alle de RF moduler jeg har kunnet finde har en eller anden form for uC,
og da formålet er tidstagning med nogle ns nøjagtighed har jeg brug for
at der ikke er nogle ikke-deterministiske mellemled i RF-kæden.

Ideelt forestiller jeg mig et lille pcb med integreret antenne der er
godkendt til brug i EU på 868 Mhz eller 2.4 GHz, der kan række 100+ m og
hvor man stort set bare skal sætte 1 eller 0 på indgangen og får 1 eller
0 på udgangen (fejlkorrigering tager jeg mig selv af).

I princippet har jeg ikke brug for høj datarate (et par kbps ville dog
være rart) men en rimelig høj båndbredde ville være fint for at minimere
multipath problemer (f.eks. vha. noget pseudotilfældig kodning).

Er der nogen der har idéer til hvor/om man kan få sådanne moduler?

Mvh Casper

Re: RF tranceiver modul uden integreret uC
Nordic's kan sende på 2.4
http://www.nordicsemi.no/index.cfm?obj=product&act=display&pro64 %

Mest normalt er at den venter den til der er fri på kanalen, men det kan
vist godt undgås, men det er ikke i overensstemmelse med sameksistens på
dette bånd.

Rækkeviden med lovlig effekt (erp) er vist ca 80m.
Med en kraftig retningsbestemt MODTAGER antenne, kan dette selvfølgelig
øges.

Input er en computer interface, ikke 0/1 bits.

I sidste nummer af OZ (radioamatørbladet) er en beskrivelse af hvordan du
kobler et batteri, en morsenøgle og en microsender sammen til at sende til
en tilsvarende modtager. Jeg kan ikke huske hvad dimsen hedder.

Christen

Re: RF tranceiver modul uden integreret uC

Ser interessant ud; ville dog gerne have noget der allerede er monteret
på print og har integreret antenne (så det hele er lovligt) samt kan
både sende og modtage simultant (det sidste stod vist ikke i mit
oprindelige indlæg; mente at en tranceiver nok skulle kunne det, men dér
tog jeg fejl :-)).

Det er ikke noget problem at vente i min applikation, så det er fint. :)

Nu er mine RF kundskaber lidt (helt) rustne, men rækkevidden afhænger
vel også af bitraten, så vidt jeg husker? Så hvis man kunne få noget med
tilsvarende effekt men langt mindre bitrate, så kunne man vel opnå
længere rækkevidde?

Interfacet på ovenstående chip ser ud til at være helt det jeg har
forventet, når den vel at mærke kører i DirectMode.

Jeg vil prøve at se om jeg kan få fat i det. Jeg er stadig meget
interesseret i at få idéer til færdige eller næsten færdige moduler der
kan gøre det... :)

Mvh Casper

Re: RF tranceiver modul uden integreret uC

For andre der måtte være interesseret kan sådanne købes på
http://www.sparkfun.com/commerce/categories.php?cPath16%_114

Savner dog stadig at den kan sende/modtage simulatant (dette kunne jeg
muligvis ordne med to moduler per enhed).

Mvh Casper

Re: RF tranceiver modul uden integreret uC
Omtalte dims fra OZ er parallax på 433MHz

Søg 433 på http://www.lawicel-shop.se/shop /

Christen

Re: RF tranceiver modul uden integreret uC

OK, jeg kan se at parallax'en bruger en chip Linx Technologies; det ser
ud ti a t den er single-channel; så umiddelbart vil jeg gå ud fra at de
moduler ikke kan bruges til at sende og modtage simultant.

Mvh Casper

Re: RF tranceiver modul uden integreret uC
du skal nok ha to selvstændige moduler så du kan opretholde kanalerne hele
tiden når du har brug for det til tidstagning...

/Rasmus

Re: RF tranceiver modul uden integreret uC

Diverse transmittere, receivere og transceivere: http://radiometrix.com /

Dansk distributør: http://www.c88.dk/ - som også har andre RF-modul agenturer.

  Natur og Friluftsliv: <http://hiker.dk

Site Timeline