RF signal generator ...

Hej -

Jeg har nogen enkelte spørgsmål ang. et PM5326 RF signal generator, men jeg
mener at spørgsmål er relevant til alle RF signal genratorer.

Det er sådan at når signalet føres ind til et oscilloskop så får jeg ikke et
rent sinus kurve, selvom jeg f.eks. vælge 2 KHz signal.

Ifølge en jeg snakkede med så ser jeg bare et masse streger fordi
instrumentet sende nogen 'beskidte' signaler ud ... men, er dette korrekt,
eller kan der kun forventes sinus fra et LF generator (som forresten virker
fint med skopen, så der er ikke fejl i skopen).

Jeg ved ikke hvis der er andre som har lige præcis sådan et PM5326, men jeg
vil meget gerne høre meninger om det.

mvh
Robin

Re: RF signal generator ...

jeg
et
virker
jeg

De 2KHz du snakker om, er det ikke blot den frekvens du modulerer din HF med
? ( jeg går ud fra at det er en HF-generator, det er ihvertfald det jeg lige
ser for mig når du siger RF-gen, (RadioFrequency-gen.)).
Ifald det er tilfældet, så kan du ikke forvente at se en sinus.

mvh
Ebbe

Re: RF signal generator ...

med
lige

De HF generatore jeg har sender da alle sinus ud, både HF signalet
og LF signalet til modulering er sinus. Og af hensyn til at få så rent
et signal som muligt vil jeg da sige at det må være et krav til
en HF generator at den sender et sinus signal ud.

Mvh Max

Re: RF signal generator ...

Ja, se'følli', forkert udtrykt fra min side. HF skulle meget gerne være ren
sinus. Det jeg mener er, at hvis Robin modulerer sin HF med en LF, så vil
han ikke observere en ren sinus på scopet, så vil det ligne noget
fnidderfnadder. ( Altså ved FM/PM ? . Alt for længe siden, uha :o) )

mvh
Ebbe

Re: RF signal generator ...

Hvad er max. frekvensområde for scopet?. Det skal i sig selv jo kunne
arbejde på lige så høje frekvenser.
Karsten H. Jensen

Re: RF signal generator ...

Avs, det skal du nok høre Robin om. Ret beset ved jeg ikke engang hvad jeg
snakker om, går blot ud fra, at det er en freq. som scopet kan "klare", og
ser så et billede inden i ho'det. Ka' hænde ho'det ikke er så nyt mere ;o)

mvh
Ebbe

Re: RF signal generator ...
Hej Ebbe

Karsten har ikke læst at det drejer sig om en frekvens på 2 KHz og det
kan alle oscillioskoper klare at vise.

Mvh Max

Re: RF signal generator ...
Hej igen -

Ja det er korrekt, jeg har prøvet med et meget lavt frekvens, men skopen kan
op til 60 MHz.
Ang. valg af sinus, der er et knap som når den trykkes in, så skulle den
være sinus, når den ikke er trkket ned so skulle den være noget som ligver
et kurve med et spids, altsa lige linier som har spids (bedst forklaring jeg
kan give desværre).

mvh
Robin

jeg
og
;o)

Re: RF signal generator ...
Hej Robin

jeg

Sådan en kurve hedder en trekantkurve eller savtakkurve lidt efter
hvorledes liniernes vinkel er i forhold til hinanden.

Men det på udgangen du måler ?

Og du har slået AM og FM modulationen fra ?

Mvh Max

Re: RF signal generator ...
Hej Max,

Ja det har jeg, men det er næsten sikkert en problem med generatoren. Selvom
jeg justere på frekvensen så er det som vises i skopen stort set uændret, en
mærkeligt sammelægning af flere sinusser som giver ingen betydning.

mvh
Robin

ligver

Re: RF signal generator ...
Hej Robin

Selvom
en

Det er jo svært at fejlfinde ud fra de sparsomme oplysninger du giver, men
det
kunne lyde som om du skal have en lidt mere videne person til at kikke lidt
på sagerne, hvor i landet bor du ?

Mvh Max

Re: RF signal generator ...
Hej Max,

Jeg bor ud ved Hvalsø. Jeg kan sagtens får skopet til at trigger korrekt på
LF generatoren - men ikke RF generatoren. Jeg anvender samme måde at føre
signalet ind til skopet, alsta med proben, som er måske ikke den bedste, men
alligevel skulle giver noget.

Jeg havde min bror her for et par uger siden og han er elektroteknikker, og
han mente at signalet var ikke 'rent', men erkendte at RF generatorer var
ikke noget han kendte meget til. Da vi prøvede at oprette lisajous figurer
på skopet virkede det bar ikke pga RF problemer, men kunne godt vha LF
generatoren og kalibreringssignal fra en anden mindre skop.

mvh
Robin

uændret,
lidt

Re: RF signal generator ...
Så trickes signalet ikke korrekt i scopet. Vær sikker på, at du i første
omgang ticker på 50 Hz fra lysnettet. Drej derefter på variabel
trickerregulering til kurven står stabilt på skærmen.
Karsten H. Jensen

Re: RF signal generator ...
 Formen som en spids svarer til et signal, der kaldes savtak (tænder på en
sav)
Karsten H. Jensen

Re: RF signal generator ...

Jo da. Det var en frekvens, der nævntes til at modulere et HF signal med.:-)
Skal du i øvrigt se signalets båndbredde moduleret med de 2 kHz skal du jo
bruge en spectrumanalyzer....og nu er vi vist for højtragende.:-)
Karsten H. Jensen