RF fjernbetjent relæ

Hej.

Jeg står og mangler et RF fjernbetjent relæ.

Altså en fjernbetjening/sender med en on/off knap og en modtager der kan
trække et relæ, når on/off knappen aktiveres.

Der skal ikke løbe noget strøm i det relæ, det skal bare kortslutte den
ledning der sættes på.

Min ide er at jeg kan sætte den modtager/relæ på en ledning, så jeg i
den anden ende kan sætte et ohmmeter på og åbne/kortslutte ledningen.
Derned teste at ledningen er ok.

Det skal kunne række små 50-100meter max, dog igennem dur og væge.

Er der nogle der kender et sæt der kan sådan noget.
Faktisk bare noget i stil med en centrallås i en bil, dog skal den kunne
række lidt længere.

Mvh
Brian.

Re: RF fjernbetjent relæ
On Thu, 26 Aug 2010 16:24:03 +0200, Brian Kals

Hvorfor ikke bare sætte en 100 ohms modstand i den ene ende og måle i
modstanden i den anden ende?

Så tester du både for kortslutning og afbrydelse på en gang.
--
OV1A Jens

 Remember, If you're not in bed by 22:30..... go home!

Re: RF fjernbetjent relæ

Fordi den skal bruges i forbindelse med en kabeltester, og jeg skal
kunne kortslutte remote, så jeg kan se på kabeltesteren at "brudet"
ligger hvor det skal, så jeg ikke bliver snydt af et andet brud.

Når jeg måler på et ok kabel, så ved jeg jo at det er åben i enden.
Men hvis jeg måler på et kabel af ukendt længde, så ved jeg jo ikke om
brudet er midt på det kabel, eller om det er ok.

Alternativet er at man skal måle hvor bruget er, så skal man løbe hen i
den anden ende og kortslutte og så tilbage igen for at se om det nu også
var enden, eller et brug midt på det kabel.

Det andet ville være meget nemmere, så jeg remote kan kortslutte det
kabel og med det samme se hvad der sker på min kabeltester.

Mvh
Brian

Re: RF fjernbetjent relæ
Hej Brian

Man kunne overveje om en trådløs dørklokke kunne
modificeres til opgaven ?

Max

Re: RF fjernbetjent relæ

Jeg har prøvet, men den rækker ikke langt nok desværre.

Re: RF fjernbetjent relæ
Hej Brian

Har du testet hvad Velleman har af den slags, de har
faktisk en del.

Ellers tager du en gammel mobiltelefon, laver et lysfølsomt
relæ med en fotomodstand. Fotomodstanden taper du til
displayet med sort gaffatape, når du så ringer til telefonen,
ja så tænder den lyset i displayet og aktivere relæet.

Max

Re: RF fjernbetjent relæ

Dette er fundet med google, så jeg ved ikke om det virker, men en billig
mulighed.
http://electronics-diy.com/store.php?sel=kits&sub=rf_remote_control

Eller fra england
http://uk.farnell.com/remote-controls-accessories

Det må også kunne finden lokalt i nærmeste elektronikbutik eller RC hobby

Hilsen
Jens
.

Re: RF fjernbetjent relæ

Det ser bestemt spændende ud jens.

Mvh
Brian

Re: RF fjernbetjent relæ
Alternativer: En diode; den leder jo den ene vej og ikke den anden, så
det er bare at ohm'e, og så bytte om på tilledningerne.

Eller en diode i fjernenden, og i nærenden to lysdioder i parallel, men
"hoved til hale", en passende modstand og vekselstrøm. Lyser den ene
diode, er kablet ok, lyser begge, er det kortsluttet, lyser ingen er det
afbrudt.

Eller en sirene i fjernenden, og et batteri i nærenden; en 9-volt sirene
kan sagtens høres igennem et par vægge :-)

Leif

Site Timeline