Reverse engineering. Overblikket går tabt.

Nu sidder jeg her med en stump elektronik der kan noget jeg gerne vil vide
noget mere om. Især hvorfor og hvordan.

Det kalder man jo reverse engineering, og det er skam glimrende. Problemet
jeg altid løber ind i når jeg forsøger at lære noget nyt, ved at kigge på
eksisterende konstruktioner er at overblikket går tabt, længe før jeg er
blevet klogere, og det er jo lidt uheldigt mildt sagt.

Jeg forsøger feks at tegne diagrammet ned på det jeg nu sidder og kigger på,
og det går for så vidt også fint, indtil der er mere end 20kompoenter i
spil, hvorefter jeg synes jobbet vokser totalt ud af proportioner. Jeg har
forsøgt at bruge eagles schematic sektion til at hjælpe med at holde styr på
tegningerne, så jeg kan flytte komponenterne lidt rundt "på papiret" og ikke
ender i den håbløse situation at det nedtegnede diagram skal "omtegnes"
15gange før det ser overskueligt ud.

Hvad gør i andre når i forsøger at aflure hvordan noget virker?
Vel at mærke noget som diagrammet ikke er tilgængeligt til i nemhed.

Jeg har jo fået demonstreret flere gange hvordan man faktisk kan blive
klogere ved reverse engineering, men her synes det tæt på spild af tid. Det
er ihvertfald noget bøvlet at holde styr på, på et stykke papir.
Overskueligt bliver det ihvertfald IKKE, og det var jo lidt det der var
intentionen med det. :-(

Mvh
Henrik

Re: Reverse engineering. Overblikket går tabt.
Hej Henrik,

Opdel det i mindre bidder. Ethvert større kredsløb kan opdeles i
forskellige funktionsblokke.

Hmmm, jeg foretrækker nu papir og blyant til den slags, det er meget
hurtigere at ændre hist og her og en enkelt rentegning eller to burde være
nok hvis du modulariserer det lidt.

Papir og blyant som sagt, men alting bliver selvfølgelig lettere
efterhånden som man får øvelsen og lidt erfaring i generel
kredsløbopbyggelse er heller ikke i vejen :)

--
Venlig hilsen,
Søren

Det er ikke altid nemt for en uøvet at opdele det, for hvor skal det gøres?
Gør man det det helt forkerte sted, mister man totalt overblikket. For os
mere øvede, er det jo som altid ganske nemt, også med store konstruktioner,
men sådan er det jo altid.

Enig.

Evt. prøver man med mindre konstruktioner først, og reverserer med dem.
Men det er dog alligevel svært at fortælle hvordan man "bare lige gør", da
det jo som oftest er erfaring der betyder mest, ikke kun at man kan det hele
grundlæggende.

Mvh Hauge

Re: Reverse engineering. Overblikket går tabt.
Hej Hauge,

Korrekt, men Henrik er ikke som andre (forholdsvis) uøvede, personligt tror
jeg han er lidt mashocistisk indstillet i den retning, springer på med krum
hals uanset hvor mange tæv han får ud af det :)
Henrik bli'r øvet på rekordtid med den attitude.

Haha, prøv at fortæl det til Henrik ;)

Enig, det er lige som med design, svært at give en opskrift, da meget er
intuitivt.

Godt Nytår (og så håber jeg at få tid til lidt seriøst omkring det bytte og
samkøbsforum når årstallet får skiftet).

--
Venlig hilsen,
Søren

Hvis andre kan gøre det, så kan jeg vel også?
Ja, det giver tæv. nogle gange til ud på de rigtigt små timer, resultatet er
ikke altid dukket op, men jeg bliver bedre og bedre.

Det der er mit største problem er at jeg endnu ikke er så god til at
gennemskue funktionen af forskellige besynderlige koblinger man kan finde
rundt omkring. Så udelukkelsesmetoden, og gentagne opslag i diverse medier
bliver brugt flittigt. Det var sgisme nemmere hvis man "bare lige" kunne
gennemskue koblingen med et "ahaa", men det kommer da stille og roligt.

Elektronik er nok ikke det nemmeste at lære sig selv.

Mja...Det er ikke brugbart med at prøve med mindre konstruktioner først, når
det jeg skal bruge sidder i en stor konstruktion. Men det går da stille og
roligt derudaf. Er du sindssyg det tager lang tid at dissikere sådan noget
ad. Kan godt forstå det koster penge at lave reverse enigneering!

Jeg kunne selvf. finde et primitivt stykke elektronik og skille ad. Startede
med at RE(reverse engineeer) en optisk switch der tilfældigvist lagde under
mit skrivebord. Det var jo for nemt, og jeg skulle ikke rigtigt bruge det
til noget.Motivationen manglede helt klart. Så nu er jeg hoppet ud i en
konstruktion med +300 komponenter, men kan da heldigvist isolere det fleste.

og

Jammen vi glæder os da til at se dig lidt oftere herinde. Det er jo ikke
blevet til så meget det sidste års tid..;-)

Mvh
Henrik

Re: Reverse engineering. Overblikket går tabt.
Hej Henrik,

Helt sikkert !

For at sige det med et gammelt mundheld:
Den borg der er svær at indtage er også værd at besidde :)

Nah, det svinger lidt med tiden, så det bliver desværre ofte en faldende
prioritering.

--
Venlig hilsen,
Søren

Ja....kunsten i det består jo i at kunne gennemskue præcist hvor det vil
være smart at dele det. Synes ofte jeg får delt lidt forkert.

Humm. ja.. Bør måske give papirløsningen et shot mere.

Enig. erfaring er klart meget værd, og det kommer da også stille og roligt.
erfaring tager jo tid....

Mvh
Henrik

Re: Reverse engineering. Overblikket går tabt.
Hej Henrik,

Divide and Conquer... Det har aldrig været let, men øvelse gør (maskin?)
mester :)

Du har da haft en vældig fart på de sidste par år, så lad du bare vær' at
brok' dig ;-P

Godt Nytår.

--
Venlig hilsen,
Søren

Øvelse gør mester.
Megen øvelse gør maskinmester.
:-)

Groteskt nok så ser det ud som om jeg er tvunget til at gå tilbage til mit
gamle erhverv(smed), medmindre jeg vil rejse til teheran, eller grønland.
Der er stort set totalt DØDT på jobmarkedet. Selv en aktionsradius på 1time
fra Herning er for lidt til jobs, og dem der er bliver ikke slået op ;-(
Så jeg vinker med flaget som en vild, og skriver ansøgninger(uopfordrede)
lige så printeren ryger.

Måske der bliver lidt mere "GO" i virksomhederne efter nytår.

Brokker mig ikke. Kan ikke svare sig.

Er dog af og til lidt frustreret :-)

Poster nok snart et par delskitser i binær.

Mvh
Henrik

Re: Reverse engineering. Overblikket går tabt.

Den bedste metode er at møde uopfordret op paa personalekontoret,
renvasket og i sit bedste tøj. Held og lykke.

Aage

Re: Reverse engineering. Overblikket går tabt.
Hejsa,

Vestas ??

/Claus

[...]

Mange (nok de fleste) tekniske jobs bliver besat via jeg-kender-en-metoden.

Jeg så fx. et ellers ret spændende opslag om en tjans i Arabien under
Golfkrigen, men der stod ikke noget om faretillæg ;)

Håbet er lysegrønt, men tag hellere ud og møv dig ind på livet af folk de
steder (og på de afdelinger) du kunne tænke dig at være, så de ved at du
"taler samme sprog" - det kunne give pote hurtigere end at vinke med
printeren.

Held med det !  :)

--
Venlig hilsen,
Søren

Jeg tegner altid "stel" eller minus om man vil som en streg forneden
på papiret, så tegner jeg alle de komponenter der har tilslutning til minus.
Så tegner jeg øverst plus linien og de komponenter der har direkte
tilslutning til denne.
IC er tegner jeg ind til sidst først kun med forsynings ben tilsluttet ,der
efter går jeg til de enkelte
IC ers tilslutninger , hvis der er mange komponenter så klæber jeg to A4 ark
sammen
så mine linier (plus og minus) bliver let meget lange (2 x A4 lagt ned ),
jeg tegner så om senere
men det er p..... svært når der er mange komponenter ,men prøv at kun tage
det ud der lige
nøjagtig interessere dig ( supply , komponenter lige omkring en IC af spc
interesse o.s.v )
smid det så på din fortrukne program (jeg bruger Eletronics Workbench og
Circuit Maker )
mennn det ete nemt

Re: Reverse engineering. Overblikket går tabt.
On Tue, 28 Dec 2004 17:48:46 +0100, "Henrik Mortensen"

Ja. Men du skal nok lige vænne dig til at det kan tage _lang_ tid,
selv  med relativt få komponenter.

Har selv lige tegnet en motorstyring op, ca. 130 komponenter. Det tog
en hel dag, og blev ikke ret kønt, men jeg kunne fejlfinde ud fra det.
Og fandt ud af at problemet egentlig var en designfejl, men da en ny
styring koster 11K (og jeg havde to "defekte") var der jo lidt ved
det.

Papir, blyant og viskelæder.

Det er for tungt at bruge PC i begyndelsen, men hvis man gerne vil
have et "pænt" diagram til sidst kan man jo smide det ind på PC  - jeg
får det aldrig gjort.

Bruger kun PC-baseret diagramtegning ved nykonstruktion.

Tjah, jeg plejer at se på om div. ICs er at finde, et datablad med
pinout og evt. application note er tit godt.

Prøv at følge forsyningsledningerne først.

Tegn med GOD afstand mellem komponenterne.

Gør det så vidt muligt på een gang, uden (for mange) afbrydelser.

Hurtig check er at tælle antal connections pr "bane"

Tålmodighed, og rentegning.

Re: Reverse engineering. Overblikket går tabt.

Jeg plejer at tegne printpladen ( da jeg gjorde meget i den slags
brugte jeg Protel Autotrax - den er freeware nu...! )
Programmet kan generere en netliste som er ganske nem at tegne
et diagram op efter - først med blyant, papir og viskelæder,
og når jeg så har en idé om hvordan tingene skal være for at
give et pænt og overskueligt diagram, så tegne det ( OrCad SDT )

Skulle det så være helt sikkert, så generere en netliste herfra
og overføre til den aftegnede printplade - når alt det er gjort
har du dokumentation der som regel er bedre end de der har lavet
det oprindelige produkt - og du kan lave en kopi -
eller indføre de små ændringer _du_ gerne vil have -
uden det store besvær....

Kun dilettanter lader sig inspirere - vi kunstnere stjæler ;o)

Re: Reverse engineering. Overblikket går tabt.
Hej Poul,

Med arme og ben, men vi skjuler det godt ;)

--
Venlig hilsen,
Søren