Resistor ?

Jeg er ved at sætte en gammel usa bil i stand, men der mangler desværre en
resistor til varmeblæseren, og man kan ikke få fat i en ny, .. øv
ok, ... den har 3 hastigheds trin på knappen, og den ene er bare fuld
spænding, (12V)
hvordan klarer jeg lige at finde ud af hvilke 2 modstande der skal sættes
ind for at få skruet ned for hastigheden på blæseren, i de 2 første trin på
knappen.
Kan jeg købe et potmeter og sætte det til, og ud fra det ca. se hvor langt
jeg er oppe i modstand (ca) på det potmeter, og ud fra det købe modstande
der passer sådant ca med det jeg "udlæser på potmeteret.
Kan jeg det, .. hvilken "størrelse" skal det potmeter så være på, ... ca.
Eller skal jeg gribe det helt anderledes an ??  ... please, .. hjælp mig ;-)

Mvh
PeterM

Som kun ved ganske lidt om elektronik, men er da lidt inde i det
grundlæggende (tror jeg nok :-)

Re: Resistor ?
Hej Peter

;-)

Så vidt jeg ved sidder der noget tilsvarende i en Golf, måske kan
sådan en bruges som vejledene ide.

Mvh Max

Re: Resistor ?
Hej!

Eller Mondeo - det er endda en standardfejl (giver kun max. omdr. ud) :-)

Til PeterM:

Husk lige, at blæseren nemt trækker 20-30A så et alm. potmeter er absolut ikke
kraftigt nok.

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Re: Resistor ?

Det var en voldsom sag (240 - 360 W). Tror du ikke du har byttet om på
blæseren til køleren og kabinen? Jeg tror mine to blæsere til køleren på
transporteren trækker i det område....

. Lars

Re: Resistor ?
Hej!

Tja, kabineblæseren har 30A sikring hvis jeg ikke husker helt forkert. Den skal
såmend nok trække 20A hvis man sparker til den.

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Re: Resistor ?

Start med at finde ud af hvor stor strømmen er, når blæseren kører
på fuld knald.

Ivar Magnusson

Re: Resistor ?

...og byg så en PWM styring =)

/Anders

Re: Resistor ?

kunne du ikke leve noget pwm styring ? hvor du har 3 ledninger ud far en pic
til blæser vælgeren ? så f.eks. 10% 30% og 100%. billigere kan det nok ikke
gøres.

Jacob

Re: Resistor ?
Se nu, .. det begynder at se rigtigt spændende ud, det vil jeg arbejde meget
mere i, indtil det virker ;-)  .. så i morgen vil jeg lige ud og måle på
motoren, ...
Men i skal nok høre fra mig igen, .. nu vil jeg sætte mig ned og se om jeg
kan google mig frem til meget mere om det emne, og håber på jeg finder mere
om det, .. for hvilke modstande og "dimser" *lol* skal jeg bruge,  ??
og hvor store, .. men det ved skal jeg jo først ud og måle mig frem til,
.... ikk ? ;-)
Hvad er en "pic" forøvrigt, .. er det det jeg forstår ved en ic kreds ?

Mvh
PeterM

Re: Resistor ?

en Pic er en lille computer der skal programmeres...

på en måde syntes jeg det er overkill, måske en NE555 timer :

http://www.cpemma.co.uk/555pwm.html

Kasper

Re: Resistor ?

det er ikke over kilo. det er det eneste rigtige hvis det skal være
valgfrit. og super simpelt.

Re: Resistor ?

Kig f.eks. pE5%:

http://da.wikipedia.org/wiki/PIC

(nej - der er ikke et billede af en selvom pic pE5% engelsk bliver anvend=
t20%
som forkortetse for picture ;-)

mvh/Glenn

Re: Resistor ?

Tjae.. så kan man jo begynde at snakke om det er mest simpelt at købe en
ne555 eller sætte sig ind i at programmere, usvikle programmerings værktøj,
installere programmer...

Jeg vil give dig ret i det er smart etc.. men vil stadig mene det er
overkill...

Den version med 555 kan man lave på under 1 time på hul print...

Kasper

Re: Resistor ?
Hej Kasper,

Jeps, at bede en nybegynder at sætte sig ind i at programmere en
microcontroller og skaffe udviklingsværktøjet til det er da helt hen i
vejret.

Med en 555 kan det laves præcis lige så variabelt, blot en trimmer til hver
indstilling og så har den 8..10 gange så meget drive.

--
Venlig hilsen,
Søren

Mvh
Peter

Re: Resistor ?

For lige at gøre det simpelt:

http://www.cpemma.co.uk/555pwm.html

M1 er din blæser motor.

de 12V forsynder du styringen med direkte fra 12V fra batteriet.

VR1 er et potmeter du kan styre hastigheden med variabelt

Når det virker, vil jeg først begynde at tænke på at få det muret ind i
bilen, jeg ville nok udskifte de modstande i bilen til alm små 1/4W der kan
kobles ind i stedet VR1...

og så ville jeg nok bruge en IRFZ24 eller 44 istedet den tip31

Mvh
Kasper

Re: Resistor ?

Sådant noget sætter man da ikke i en gammel kanerbil :)

Mvh Max

Re: Resistor ?

Du mener PWM spilder for lidt effekt? ;-)

/Anders

Site Timeline