Resistiv spændingsdeler

En af mine venner skal bruge en 4 VDC-forsyning til at tage med på Roskilde
i år. Han har tænkt sig at tage en bilakkumulator med, men den leverer jo
12V. Han skal tilslutte en 500 mA-forstærker til den, og spurgte mig,
hvordan han skulle gøre.

Jeg tænkte: 500 mA ved 4 V, det svarer til en modstand på 8 Ohm. Der er
noget med, at modstandene i en resistiv spændingsdeler skal være højst 1/10
af belastningen, dvs. i dette tilfælde højst 0,8 Ohm. Dvs. man kan
serieforbinde en 1 Ohm og en ½ Ohm-modstand, og så tage 4 V ud til
forstærkeren over ½ Ohms-modstanden.

Som jeg ser det, indebærer dette dog et problem. Akkumulatoren ser kun en
samlet modstand på 1,5 Ohm - ved 12 V - og der vil derfor løbe en strøm på 8
A i hele kredsløbet, og blive afsat 96 W i modstandene! På den måde holder
bilbatteriet jo ikke længe.

Er der ikke en smartere måde at "transformere" de 12 VDC ned til 4 VDC?

Mvh Steen

Re: Resistiv spændingsdeler

 ja

en 3.3V serie regulator med en diode i serie med GND

en transistor med basen spændt op på en zener stabalizering...

afhængigt af hvor præcist de 4V skal være

Kasper

Re: Resistiv spændingsdeler

Den smarte måde er en switcher, men den er også besværlig at lave.

En nogelunde måde at lavde det på er med en LM317.
Download http://hjem.get2net.dk/hkj/miscel.html og find siden "Power
Supply", den kan vise en tegning og beregne komponenter for dig.

Re: Resistiv spændingsdeler

Den nemmeste er Biltema
http://www.biltema.dk/products/product.asp?iSecId10%66&iItemId18%113

varenr 38-393 til ~kr 40.-