Øreringe med lys - hvordan?

Halløj gruppe

Som gammel elektronikgut er jeg i et øjebliks storhedsvandvid vist nok kommet til at prale med "at man da nemt kan lave øreringe med lys i".

Det hørte min kammerats teenagedatter, og hængte mig straks op på det: Jamen, sådan et par ville hun da gerne bede om til nytårsaften!

Av for den! Hvordan kan man nu lige gøre det smartest. Skal jeg bare vælge alm. blinke-lysdioder, og hvordan skal jeg nu strømføre dem, uden at lade den unge dame slæbe rundt på et bilbatteri på en trækvogn? Med et trippel A batteri i frisuren?

(Puha, man skal lære at holde sin mund.)

Gode idéer modtages med tak.

Mvh Peter

Reply to
Peter Henrichsen

Det bliver nok noget med en 3V lithium "knap-celle" og en blinkende diode (de fåes også i RGB ;-)...

Mvh. Anders

Reply to
Anders F

Det bliver nok noget med en knapcelle og 3 mm eller en SMD lysdiode. Prøv at checke en 10 krones forretning (f.eks. Tiger), måske har de noget du kan få delene fra.

Reply to
HKJ

Hvis hun bruger mobiltelefon kan du jo købe de der "blinkene plaster" som bruges til at sætte bag på telefonen, og lave dem til ørering, så lyser de når hun taler i telefon :-) Ved ikke om det kan hjælpe dig ud af dit problem :-)

--
Hilsen Madsen
Reply to

Let OT, men er der nogen der ved hvordan sådan et plaster virker?

(den fanger signalet fra mobilen, og dioden blinker, ja, men jeg tænkte på en lidt dybere forklaring)

Mvh Henrik

Reply to
Henrik Mortensen

"HKJ" skrev i en meddelelse news:cpsupv$123r$ snipped-for-privacy@news.cybercity.dk...

vælge

lade

trippel

du

Jeg er enig med HKJ. En 3 mm lysdiode og en knapcelle kunne være en løsning. Find en gummiring som lige kan presses rundt om knapcellen, og så en terminal fra lysdioden på hver side af knapcellen, så lyser dioden. Om legeringen man laver lysdiode ben af er sund at have igennem øret, er jeg dog ikke så sikker på.

/Tom

Reply to
Tom

Men det er bare at montere en sølvring også...

/A

Reply to
Anders F

"Henrik Mortensen" skrev i en meddelelse news:cpt2ru$170o$ snipped-for-privacy@news.cybercity.dk...

er det ikke bare en simpel svingningskreds ?

Reply to
Jan Pedersen

Jamen dog, hun bruger da mobil. Men hvad sørensen er blikene plaster? Det har jeg aldrig hørt om. Vil du ikke beskrive dem?

Er det noget man køber i BR eller i en telebutik eller i Brinck Elektronik?

mvh Peter

Reply to
Peter Henrichsen

Hejsa Anders

Når du skriver RGB, er det så enten en rød ELLER en gul ELLER en blå, eller kan man rent faktisk få nogle der blinker i mere en 2 farver?

mvh Peter

Reply to
Peter Henrichsen

Peter Henrichsen skriver:

Så er det 3 (eller kan være 4) farver i en lysdiode. Her kan man sådan set lave alle farver.

Peter Henrichsen skriver:

Et stykke tyndt plastic man kan klistre på sin mobils som så blinker når den ringer/man taler i den.

Hold da op, hvor i alverden bor du ? :-*)

Bilka, Føtex og mange andre butikker.....

Hold da fest - har aldrig hørt om dem.

Jamen jeg må jo være ved at blive gammel (selv om jeg kun er midt i 30'erne) ;-)

Reply to
Peter Henrichsen

Hej Peter,

Sig at hun skal støvsuge og vaske op hos dig 3 gg. ugentligt hele næste år til gengæld ;)

Skal det være rigtig fancy har Brinck en lysdiode der blinker i et væld af farver (i hvert fald rød, grøn, blå og sekundærfarverne). Den kan ikke bruges til andet end pjat, men det er den til gengæld god til (kr. 39,- pr. stk IIRC). Den kunne drives af fx. et CR2032 til en rund tier samme sted fra (men hvor længe? Der er konstant lys i den, farverne skifter bare)

Alternativt kan du smutte en tur på strøget hvor danskere af anden etnisk oprindelse står for hver hundrede meter eller så og sælger nøgleringe, halskæder, brocher etc. med adskillige blinkende LED's i hver (visuel forurening i Julehyggen). 2 nøgleringe og to af de dimser der hives gennem ørehullerne (hvis damen er piercet, ellers clips) kan gøre det - dimser/clips fås i uægte materialer hos Panduro og i sølv hos enhver velassorteret guldsmed.

Endnu et alternativ: Hos Søstrene Grene, Tiger og lignende steder kan du få nogle bolde (8..9 kr./stk. hos SG) der blinker 10..15 sekunder når man smider dem mod noget hårdt. De kan skrælles og indeholder et lille kredsløb i en "blob", et par 3mm LED's (rød og blå i den jeg har liggende), to knapceller (af forskellig størrelse i den jeg har skrællet) og en rystekontakt. Det fylder ikke ret meget og ville let kunne hænges i et øre med "dimser" eller clips. Så mangler hun bare en voldelig kæreste der smækker hende en på hver side af hovedet hvert 15 sekund og du er hendes nye helt ;)

Mobilflashers bliver nok lidt for meget for hendes telefonregning ;)

Ja! I hvert fald i nærheden af tøser i alle aldre ;)

God fornøjelse med rengøringshjælpen.

--
Venlig hilsen,
Søren

"Søren" skrev i en meddelelse news:Xns95C28D907A30Bo8oLOOKatHOMEo8o@212.242.40.196...

Har hun da ikke abbonnement med fri SMS?

U said it!

Er det en ide der må lånes? ;-)

--
mvh Uffe
Reply to

Hilsen Madsen
Reply to
Madsen

Hej Søren, tak for det fede svar. Sk.... gode idéer - og så er jeg færdig af grin.

Lyder meget fedt - skal jeg da ind og kigge på.

Også en mægtig god idé..

Det er simpelthen for morsomt, de bolde må jeg også ha' fat i! Det bliver vist elektronik-bytur i morgen formiddag inden familie Danmark skal i byen og købe jule ind.

På den anden siden ret sejt at de blinker så snart en nærværende person taler i mobilios.

Ha! det får jeg hende aldrig til! Teenagerne nu om dage er alt for beviste om hvor grænsen går, meeen da jeg var ung i firserne ku' man nok have overtalt en tøsepige til det ;-)

mvh Peter

Reply to
Peter Henrichsen

Hej Uffe,

Hvis du kan få den til at virke ;)

-- Venlig hilsen, Søren * If it puzzles you dear... Reverse engineer * LM317-PSU-Designer v1,0b

Reply to
Søren

Hej Peter,

Velbekomme :)

Det var meningen, du fortrød jo hvad du havde sagt, så en betingelse af den slags burde få dig af krogen :)

For et par øreringe ? (Så færdedes du vist i andre cirkler end jeg dengang ;)

--
Venlig hilsen,
Søren