replacement opamp, hvilke alternativer er der??

I min gode gamle NAD kontrol sidder der et par 2043D opamps.
Hele teksten på chippen er:
2043D
JRC
9010
Da de, sammen med resten af kontrollen er ved at være lidt gamle, vil
jeg prøve at opgradere dem.
Er der nogen der kender disse, og kan anbefale nogle gode alternativer?

i dvd afspilleren sidder der nogle 4580 opams (hele teksten på dem er:
4580
3019m
JRC), som jeg også kunne tænke mig at skifte. Igen: nogle anbefalinger?

Hilsen Isak

Re: replacement opamp, hvilke alternativer er der??

Med hvilket formål?... If it aint broke, dont fx it!

Nogle HIFI folk vælger at "opgradere" deres stuegrej f.eks med møghurtige
opamps med risiko for bølv med selvsving, indstrålet støj og meget andet
spændende til følge.. Med andre ord kan du altså blive nødt til at
modificere på kredsløbene for at undgå problemer..

En anden detalje: Er du sikker på at de pågældende komponenter overhovedet
sidder i signalvejen?

Hvis du endelig vil til at "opgradere", så kig på www.lcaudio.dk - Han
sælger nogle kits til f.eks upgrades på CD afsp.

/peter

Re: replacement opamp, hvilke alternativer er der??

Selvfølgelig for at forbedre lyden.
Jeg har tænkt mig at smude en lille sokkel i så jeg kan teste og skifte
tilbage hvis der er et problem.
kontrolforstærkeren er fra tidligt i 90'erne (NAD 1600, den med radio og
røde dioder. Heldigvis fra tiden før de blå dioder blev opdaget)
98% sikker.
Det kan godt være at det ender med at jeg sender udstyret op til Lars,
men jeg vil lige prøve det her først.

Re: replacement opamp, hvilke alternativer er der??

På grund af alderen ?

Ikke nødvendigt.

Pænt pynt i stuen:

Re: replacement opamp, hvilke alternativer er der??
Jeg spørger igen:
er der nogen der kender nogle gode alternativer til de nævte opamps?
evt et sted hvor jeg kan slå op hvad for nogle der kan bruges som drop
in replacements.

Hilsen isak

Re: replacement opamp, hvilke alternativer er der??

Jeg tror at du vil få noget ud af at læse denne:
http://www5.head-fi.org/forums/printthread.php?t32%92

Der er nævnt et par stykker.

Pænt pynt i stuen:

Re: replacement opamp, hvilke alternativer er der??

Jeg svarer lige igen:

Hvis du absolut vil til at eksperimentere uden at regne på det skal du finde
databladene på de opamps der allerede sidder deri.. Derefter finder du noget
med samme benforbindelser og kan klare den aktuelle forsyningsspænding..

Jeg mener at LC en overgang solgte kits, så man kunne bruge AD825 som
erstatning, men igen: Du leger med ilden ved ikke at regne på det..

Sagt på en anden måde: Hvis du står med en bil der er født med en 2 liters
motor kan du ikke umiddelbart bare kyle en hvilken som helst anden 2 liters
motor i bilen uden at skulle ændre på resten af bilen for at skidtet passer
sammen! Det kan godt være at du er heldig eller kan fuske dig frem til noget
der virker helt eller delvist, men den eneste måde du kan være sikker på at
det virker er at lave nogle tegninger og nogle beregninger..

/peter

Re: replacement opamp, hvilke alternativer er der??

ok jeg skal nok se om jeg kan regne noget ud.
Hilsen Isak

Re: replacement opamp, hvilke alternativer er der??

Du får næppe noget ud af det.

Begge kan udskiftes med OP275, NE5532 - eller bedst AD8672, men den
kan du ikke få DIL kun i SO eller MSOP

Site Timeline