Reperation af bærbar (Uniwill N341C2)

Hejsa

Min kones computer er gE5%et i stykker. Den vil ikke lE6%ngere lade eller
kF8%re pE5% strF8%m. Jeg har mE5%lt pE5% strF8%mforsynignen med et multimet=
er som
siger at den spytter 30V ud. Derefter har jeg splittet maskinen ad og
tjekket at der ikke er en lF8%s forbindelse i stikket. Dvs. der er 30V
mellem forbindelsen pE5% motherboardet og stellet (metal stel som alt er
monteret pE5% indvendig).
Jeg har ikke det store hE5%b om at reparere ladekreds eller lign
(elektronik analfabet). I stedet overvejede jeg om jeg kunne erstatte
batteriet med en passende strF8%mforsyning. Jeg har mE5%lt pE5% de 6 ben der
gE5%r fra batteriet nE5%r det er sat til og der ikke er strF8%m pE5% og det
ser sE5%ledes ud
BEN
1
2
3
4
5
6

Re: Reperation af bærbar (Uniwill N341C2)

Ups kom til at trykke enter lidt for tidligt.
BEN 1 er 0
SpE6%nding mellem BEN 1 og
2 15V
3 15V
4 20V
5 20V
6 20V

Kan jeg "bare" sE6%tte en 15-20V strF8%mforsyning pE5% de respektive ben?
Kan jeg pE5% en eller anden mE5%de bruge den eksisterende strF8%mforsyning?
Den strF8%mforsyning der fF8%lger med stE5%r der 20V, 3.5A pE5% men
tilsyneladende leverer den 30V...

Andre ideer til en "nem" mE5%de at fikse det pE5%? Batteriet er dF8%dt
alligevel (holder maks 10 min) sE5% det gF8%r ikke noget hvis den skal
sidde i strF8%m hele tiden.

mvh

David

Re: Reperation af bærbar (Uniwill N341C2)
Hej,

Måske det bare er fordi batteriet er defekt, at den ikke vil lade? - det
sker nemlig..

Var den ubrugt et stykke tid da det skete?
(Batteri fladt)

--
Med Venlig Hilsen
Johannes

Re: Reperation af bærbar (Uniwill N341C2)
Nej den har ville koere lidt paa batteri siden... Den vil heller ikke
koere paa stroem uden at der er et batteri i :-(

Re: Reperation af bærbar (Uniwill N341C2)

Kan jeg "bare" sætte en 15-20V strømforsyning på de respektive ben?
Kan jeg på en eller anden måde bruge den eksisterende strømforsyning?
Den strømforsyning der følger med står der 20V, 3.5A på men
tilsyneladende leverer den 30V...

Formoder de 30 volt er ubelastet?

Hvis ja, så få fingrene i en 24 volt pærer eller 2, og mål så spændingen når
PSU'en er belastet.

Mange netdele giver en langt større spænding fra sig ubelastet, da de er
speciel konstrueret til en bestemt enhed og går ned til den ønskede
spænding, når de 3½A bliver trukket.

PeterB

Re: Reperation af bærbar (Uniwill N341C2)
Preben skrev:
<KLIP>

Korrekt Preben, men her er tale om en elektronisk Switchmode
strømforsyning, den har måske allerhøjst 0,5V overspænding ubelastet,
men det er også et særsyn.

En overspænding på 10V er simpelthen umulig, så er den stået af i
styringen, og futter computeren mere eller mindre af.

David skal bare prøve med en anden strømforsyning, så tager vi den derfra.

// Per.

Re: Reperation af bærbar (Uniwill N341C2)
<KLIP>

Hvis opladeren spytter 30 volt ud, så er den defekt! - så meget
overspænding kan der ikke være på en elektronisk strømforsyning uden
belastning.

Der kan være brændt meget af så, det er noget af en overspænding der vil
noget.

Der sidder tit en lille overflademonteret sikring på printet ved
stikket. er den intakt ?

// Per.

Re: Reperation af bærbar (Uniwill N341C2)
Ok men den ville sE5% kF8%re pE5% batteri... SE5% tror du det ville vE6%re
muligt at hooke noget strF8%m op af den vej?

Tilsyneladende sidder der ikke nogen :-(

mvh

David

Re: Reperation af bærbar (Uniwill N341C2)

Jeg har før lavet tricket på en gammel IBM.

Husk på at denne sikring ikke behøver at ligne en sikring - den kan have
et sært udseende.

Uanset HVAD du gør, så lad endelig være med at sætte den strømforsyning
du har, til mere, det ødelægger bare mere end hvad der er godt!

Det er muligt at computeren simpelthen bare cutter strømmen hvis der er
overspænding. Prøv med en lader der virker først.

Lyser der en lysdiode på computeren der indikerer at der er sat netstrøm
på (med en fungerende lader) ?

Det _ER_ i nogen tilfælde muligt at smide en strømforsyning på, hvor
batteriet sidder, men så har du ikke længere mulighed for at bruge
batteriet.

Du må _IKKE_ parallelkoble batteri og strømforsyning, der skal
lade-elektronik til at lade batteriet.

// Per.

Re: Reperation af bærbar (Uniwill N341C2)

OK jeg kigger igen.

Jeg tror vi har en lab strF8%mforsyning pE5% arbejdet. Kan jo lige prF8%ve
den fF8%rst.

Den lyser i hvert fald ikke med den eksisterende lader. Jeg tjekker
med en lab forsyning pE5% mandag.

Det ville vE6%re helt ok. Batteriet er lige til udsmidning. Holder med
lidt held 10 min ;-)
Ville det krE6%ve bE5%de 15 og 20 V strF8%mforsyning eller tror du den ville
kunne klare 20V pE5% 15V benene?

Nej jeg ville pille batteriet helt af.

mvh

David

Re: Reperation af bærbar (Uniwill N341C2)
snipped-for-privacy@gmail.com skrev:
<KLIP>

Der er kun een spænding ud af dit batteri, og det er den højeste på
terminalerne. 20 volt lyder af rigtig meget da 14,8 V er normalen for
dit batteri, og den kan være steget når batteriet er træt (de stiger i
spænding, når den indre modstand stiger)

De ben der er en lavere spænding på er til temperatursensor og
datakommunikation med batteriets computer. de behøves som regel ikke
forbundet.

Hvis du er heldig så står der på batteriet hvad der er + og minus ud for
to af terminalerne.

Hvis ikke, find ud af hvilken af terminalerne der er stel (ohm med
multimetret imellem benene og maskinens chassis)

og + vil så være det ben fra batteriet hvor det har den højeste spænding på.

// Per.

Re: Reperation af bærbar (Uniwill N341C2)
SE5% lykkedes det at fE5% den med pE5% arbejde... Jeg mE5%lte pE5% selve
batteriet (krE6%vede lidt vold) i stedet for at mE5%le pE5% comp med batteri
sat i. De eneste ben der var spE6%nding pE5% var de to yderste og
multimeteret pE5% arbejdet siger at der er 15 V imellem dem (med mere
eller mindre fladt batteri).

Jep det virkede.

Jeg har nu prF8%vet at sE6%tte en lab strF8%mforsyning til det oprindelige
strF8%mstik men comp ville ikke tE6%nde der. SE5% prF8%vede jeg at forbinde
lab forsyningen til de to ben jeg fandt med Pers metode. NE5%r jeg
sE6%tter strF8%mforsyningen til 15V giver comp nu et lille blib og jeg kan
se at ampmeteret pE5% lab forsyningen slE5%r ud. Samtidig lyser en rF8%d
lampe pE5% lab forsyningen som formentlig betyder at strF8%mforsyningen er
overbelastet (gE5%r E5%benbart kun til 1A). Jeg prF8%vede derfor med to lab
strF8%mforsyninger i parallel (dvs. 2A) og der lyser advarsellampen pE5%
lab forsyningerne ikke men comp tE6%nder desvE6%rre heller ikke...

Jeg er lidt ked af at kF8%be en ny strF8%mforsyning (dem jeg har set
koster 500+) nE5%r jeg ikke er mere sikker pE5% at det vil hjE6%lpe. Men er
der mere jeg kan gF8%re uden at investere i en anden strF8%mforsyning? Jeg
prF8%vede for sjov med en PC strF8%mforsyning ogsE5% (12V, 5A) men der skete
absolut intet.

Tak for hjE6%lpen alle sammen ;-)

mvh

David

Re: Reperation af bærbar (Uniwill N341C2)
snipped-for-privacy@gmail.com skrev:
<KLIP>

Hej David.

Du kan sansynligvis ikke slippe afsted med at smide 12V ind hvor
batteriet sidder, der forventer den altså de 14,4V. Et batteri af Li-Ion
typen holder en ret konstant spænding, så indgangen dér er ikke
konstrueret til at korrigere for for lav spænding.

Få fat i en ordentlig lab. forsyning og prøv igen. Hvis ikke det kan få
liv i maskinen må du nok indse, at løbet er kørt.

// Per.

Site Timeline