Reparere strømforsyning til D-Link udstyr ?

Mellem år og dag har jeg fået fat D-Link udstyr hvor strømforsyningen
(stikkontakt-type der leverer 5 Volt og 2,5 - 3 Ampere) har været kaput
og jeg har prøvet om jeg kunne lokalisere fejlen uden det store
resultat. (Well - jeg kan ofte finde alternative strømforsyninger.)

Det er som at der er en typefejl hvis det ikke ligefrem indbygget
planlagt forældelse i de switch-mode strømforsyninger.
Enten sker der noget med styre-kredsen (type CM3843 og i dette tilfælde
fabrikat Champion) eller med transformatoren under drift.

Mine iagttagelser:
Der sidder en stor formodstand til strømforsyning af kredsen som leverer
ca 1mA til at den kan starte - Det sker omkring 8volt - derefter bliver
kredsen strømforsynet fra et udtag på transformatoren.
Forsyningsspændingen bliver hængende ved 8 volt på de strømforsyninger
der ikke vil starte.
Ved at gøre formodstanden mindre kan jeg ofte men ikke hvergang få
strømforsyningen til at starte og det virker heller ikke på alle
strømforsyninger.
Jeg har også iagttaget at ladekondensatoren på højspændingssiden er
limet fast til kredsen og at den ofte er gået løs, som at det hele har
været varmet op. Det leder tanken hen på at kredsen kan være beskadiget
af varme eller transienter og derefter bruger for meget strøm til at
starte, eller ikke får tilstrækkelig strøm til at blive ved når den starter.

Jeg har prøvet at skifte elektrolyt-kondensatorer og formodstande mv.
uden det store held.

Er der nogen der kender en kur mod problemet, evt har en kreds liggende
jeg kan tiltuske mig.

Joh, jeg kan sikkert også finde en ny strømforsyning på Ebay eller
DealExtreme etc, men lige nu koncentrerer jeg mig om forsøget på at få
dem jeg pt. har liggende repareret inden jeg går ud for at se hvad
markedet byder.

/Lars

Re: Reparere strømforsyning til D-Link udstyr?
Hejsa,

UC384x-serien er en industristandard. Der er MANGE producenter af den. Den
bør ikke være svær at finde, overhovedet - TI, ONSEMI, ST og Fairchild laver
dem ihvertfald.

Har du prøvet at skifte elektrolytkondensatoren på 3843'erens
forsyningsspænding (pin 7 IIRC)?

/Claus

Re: Reparere strømforsyning til D-Link ud styr?

Ja, det har jeg da det var en af mine første mistanker. Har også prøvet
at checke/skifte modstaden, ensretterdioden og zenerdioden der danner
strømforsyningen til ben-7 under drift. (DIP8 hus)
Men den nye kondensator kunne jo også være defekt....

Min fornemmelse er stadig at der mangler den fornødne energi til at få
"svingeren" til at gå igang når spændingen når op på godt 8 volt..

Jeg tænkte på om nogen af jer har prøvet at reparere det "djævelskab"
eller om i bare køber en  ny strømforsyning.

/Lars

Re: Reparere strømforsyning til D-Link ud styr?

Prøvede igen for sjovs skyld nu du opfordrede til det....

Siden første forsøg har jeg fået en transistortester (et lille byggesæt
med en AtMega168 og et display) der også kan måle på
elektrolyt-kondensatorer. (Eeh - Der mangler stadig en rigtig ESR-tester
men det kommer også)

De kondensatorer der der sad på Ben-7 målte knap 47F plus/minus som de
var angivet til.
Så prøvede jeg at sætte 220uF i (målte ca 330uF) i de tre problembørn og
vupti vågnede de op igen.

Gad vide om det er en konstruktionsfejl eller om den opringelige
kondensator har være dimensioneert på kanten af den nødvendige
minimumsværdi for at strømforsyningen kan starte og så er skredet ud
over grænsen pga. ælde?

Nåh men tusinde tak for hjælpen så langt. Fandt iøvrigt at PC-Elektronik
har UM3843 til en anden gang.

/Lars

Re: Reparere strømforsyning til D-Link udstyr?
Hejsa,

Godt gået af dig at have fået de tre børm vækket til live igen. 5 minutter
på skulderklappermaskinen...

Hysteresen på forsyningsspændingen er marignal, 0,8Vnom, so der er ikke
'plads' til ret switchninger, inden der løbes ind i UVLO.

Det kan være et bevidst besign; Nomeret levetid på 2,5 år og så _skal_ det
gå i stykker?

/Claus

"Lars Peter Larsen"  skrev i meddelelsen

[...]

Hej Lars
Tak for jeres snak om D-link .
Jeg fik en ide om se på nogen stykker jeg havde liggende..
Udskiftede en 47uf    med en 100uf
Og om ikke de alle 3 leverer 5v nu ;-)
Sikkert den planlagte forældelse, der er kommet til at virke...
mvh
Preben

Re: Reparere strømforsyning til D-Link ud styr?

Velbekomme - Dejligt at høre at de opnåede resultater og fif kan bruges
af andre :-D

/Lars

Re: Reparere strømforsyning til D-Link udstyr?
Hejsa,

Ja, ja, når man taler om solen....

Jeg har netop været præcis samme rummel igennem, dog efter en acceptabel
tjenestetid på 7år og et ukendt antal PetaByte. Jeg fik også liv med 100uF i
en bedre kvalitet.

/Claus

Re: Reparere strømforsyning til D-Link ud styr?
Den 20-12-2012 16:52, Preben Larsen skrev:

Problemet er ikke så meget "planlagt forældelse" , men bla.
billige elektrolytkondensatorer der ikke holder længe nok ;(
Det skal jo være billigt.

Specielt i switch-mode strømforsyninger ses problemet (også med andet
 konsum-elektronik)
I switch-mode forsyninger ensrettes fra 230V AC til DC som igen omformes
til højere frekvens (meget mere end 50Hz), så en lille ferrit-trafo k
an anvendes
i stedet for den tunge 50Hz trafo og de store elektrolytter.

Den  højere frekvens der anvendes ved omformning , gerne et sted i områ
det
50 kHz -100 kHz, betyder at så øges tabet i nogle af kondensatorerne
og dermed også mere varmeudvikling og mere "slitage".

Den type kondensator der skal anvendes til dette formål er  "low-ESR",
disse  har lavere induktans, lavere tab mv;  og de er gerne
også specificeret til højere driftstemperatur, f.eks. 5000 timer ved
105 °C
og dermed endnu længere ved lavere temperatur.
Disse kondensatorer kaldes også højfrekvens-elektrolyt-kondensatorer.

Se også (link skal klistres sammen)
http://highered.mcgraw-hill.com/sites/dl/free/0073373796/443771/Electroly
tic_Capacitors_ESR.html

PS
jeg har i øvrigt set to D-link strømforsyninger som er revnet i plast
huset
efter strømforsyningen futtede af (eksploderet elektrolytkondensator) .
..!

Re: Reparere strømforsyning til D-Link ud styr?
konsum-elektronik)
anvendes
http://highered.mcgraw-hill.com/sites/dl/free/0073373796/443771/Electrolytic_Capacitors_ESR.html

En af de hjemmesider jeg ynder at henvise til er www.badcaps.org
De elektrolytter vi har skiftet har været lavspændingsstrømforsyningen
til switch-controller kredsen, men faktisk bulede
højspændingskondensatoren i den ene af de strømforsyninger jeg
reparerede da huset blev åbnet, så den blev også lige skiftet i farten.

/Lars

Re: Reparere strømforsyning til D-Link ud styr?
http://highered.mcgraw-hill.com/sites/dl/free/0073373796/443771/Electrolytic_Capacitors_ESR.html
Det bekræfter for så vidt stadig behovet eller nødvendigheden af en
"gammeldags" uddannet radiosmed.
--
Ha' det rart. Karsten H. (7870)

Re: Reparere strømforsyning til D-Link udstyr?
"Karsten H. (7870)" skriver:

Nej, idet en ny strømforsyning koster halvdelen af den timeløn en
radiosmed skal have.

Klaus (batterielektriker)