Reparere højttaler

Jeg har haft et sæt højttalere med på en sommerhustur, hvor der blev
spillet meget højt - faktisk så højt at bas/mellemtonen slet ikke
siger noget. Jeg tror diskanten spiller fint nok. Højttalerne er Dali
102. Det er samme problem på begge højttalere, dog spiller
bas/mellemtonen en lille bitte smule på den ene højttaler, hvor den er
helt død på den anden.

Det er jo ikke det store tab, så pyt med det. Dog syntes jeg det kunne
være sjovt at skille dem ad da, for at se om jeg kunne finde ud af
hvad der er sket med dem.

Når jeg sætter et batteri på bas/mellemtonen flytter membranen sig
overhovedet ikke, så jeg tror at det er selve enheden der er noget
galt med. Jeg har så skåret støvhætten af, for at se om man kunne
blive klogere af at kigge ned i enheden. Som jeg forstår det, så er
membranen tilkoblet svingspolen ved at der går 2 "ledninger" fra
spolen op på membranen hvor de er limet fast. Denne tilkobling ser det
ikke ud til der er noget galt med.

Jeg synes bare ikke rigtig svingspolen kan bevæge sig når jeg trykker
på den. Skal den kunne det eller bevæger den sig så lidt, så jeg ikke
kan "skubbe til den"?

Jeg har prøvet at måle modstand hen over enheden med et multimeter.
Jeg ved ikke om jeg gør det rigtigt, men som jeg læser det er der 4,4
Ohm hen over enheden. Det er vel fint nok? Dvs. alt det "ledning" der
udgør svingspolen er vel OK?

Det var en lang historie, men det var for at komme frem til, at det
jeg ikke forstår er, at hvis der er fin forbindelse gennem enheden og
spolen er koblet korrekt på membranen, hvorfor pokker spiller den så
ikke? Er der andre ting i sådan en enhed der kan gå i stykker?

Er der nogle der har et gæt på hvad der er sket?

Jeg tror jeg har brugt de rigtige begreber i ovenstående, men er ikke
sikker. Bare sig til hvis jeg skal tage et billede, så vi har noget at
snakke ud fra :)

Re: Reparere højttaler

Den har fået så meget gas at svignspolen har slået imod bunde, eller
toppen og er dermed belvet deform og passer ikke længere i den tynde
spalte i magneten, hvor den skal kunne bevæge sig frem og tilbage.

Kan du bevæge membranen med fingrene?

Re: Reparere højttaler
On Sun, 15 May 2011 20:08:11 +0200, "Klaus D. Mikkelsen"

Hej Klaus. Tak for dit svar.

Ja, det giver mening. Kan jeg på nogen måde "rette den ud", så den kan
bevæge sig igen?

Yep, uden problemer. Svingspolen "følger bare ikke med". Burde den
egentlig ikke det?

-- Rune

--

Rune Simonsen

Re: Reparere højttaler

Tilærmelsesvis umuligt.

Jo, i den grad, det er svingspolen der normalt flytter membranen.

Re: Reparere højttaler

Svingspolen har været så varm, så lakken på tråden er "kogt op", og nærmest
limet sig fast.
Der er ingen redning.

Mvh Ebbe

Re: Reparere højttaler
Op til JJ Teknik i Farum

http://www.jjteknik.dk /

De er yderst professionelle i rep. af højttalere og med rimelige priser.
Jeg har selv fået repareret et par 8" mellemtoneenheder, trods det, jeg
selv tidligere har været ansat på en højttalerfabrik i en længere
årrække og senere som selstændig har repareret både JBL og Electro-Voice
enheder.

Men jeg har ikke selv værktøjerne mere og ryster også for meget på hænderne.

Jeg er selv siden marts 2007 fortsat fuldt ud tilfreds med resultatet,
så jeg kan kun anbefale dem. Jeg har til gengæld ikke været ude i
situationer, hvor jeg har jeg har henvendt mig til andre - med al
respekt for, at der er andre "røde køer ned præstens" som det hedder.

Ha' det rart
Karsten H. (7870)

Re: Reparere højttaler
On Tue, 17 May 2011 00:17:48 +0200, "Karsten H. (7870)"

Godt forslag. Desværre bor jeg i det jydske, og med fragt, bøvl osv.
kan det nok ikke betale sig for så beskedne nogle højttalere.

-- Rune

Re: Reparere højttaler
On Sun, 15 May 2011 20:52:02 +0200, "Ebbe \(7000\)"

Yep, det lyder rimeligt. Det virker som om det er en kombination af
det Klaus siger med at svingspolen er blevet presset i bund og blevet
deform samt det du siger med at den er blevet varm, så den sidder
endnu bedre fast. I hvert tilfælde kan jeg ikke bevæge den, lige meget
hvor meget vold jeg bruger.

Tak til jer begge for jeres svar, det var interessant at diskutere
hvad der egentlig er sket med mine højttalere.

-- Rune

Site Timeline