Reparere computer-bundkort

Jeg valfarter fra tid til anden til mindre computertræfs med vennerne og
skifter i den anledning mit værelses-monterede vandkøling ud med almindelig
luftkøling på cpuen. I dag gik det dog galt - efter jeg havde monteret
vandkølehovedet ville min PC ikke boote (strømmen kommer fint, tingene
spinner op men intet skærmbillede eller bip-koder for fejl). Jeg lod i samme
ombæring mærke til en svag lugt af 'svedent' elektronik nær cpuen, så der må
være sket noget uheldigt et sted.

Jeg har leget lidt med elektronik i fritiden men har ikke helt styr på al
logikken - vil det være muligt for mig, bevæbnet med et voltmeter, at
gennemgå bundkorts komponenter for fejlagtige målinger og derved finde
problemets kerne? Jeg mener, er det for risikabelt / kompliceret for en
"newbie" at kaste sig ud i og det smarteste ville istedet være at bide i det
sure æble og købe et nyt bundkort med det samme. Gode råd til hvad jeg skal
måle og holde øje med modtages gerne :o)

Mvh Dennis R. Pedersen.

Re: Reparere computer-bundkort
køb nyt
--
  Calle.

Re: Reparere computer-bundkort
Har du tjekket, om CPU'en virker i et andet bundkort???

Hos mig har det altid været CPU kernen man er kommet til at knække et lille
hjørne og så virker den som regle ikke mere!

Det er sjælden bundkortet der dør, kun hvis man udsætter det for små buk en
gang i mellem (fordi ens kølehoved skal spændes ekstra godt), så kan man
risikere at printbanerne knækker over inde i printet :(

Mvh.
Thomas
Der der har prøvet det samme mere en 2 gange (og det er dyrt hver gang)

Re: Reparere computer-bundkort
Hej!

Du har sikkert monteret CPU-køleren skævt og har nu ødelagt CPU'en... Det er vel
en AMD?

(Kom selv til at ødelægge min Athlon XP 1800+ for nogle mdr. siden med samme
stunt. Den begyndte at lugte af brændt elektronik og virkede ikke :-)).

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Re: Reparere computer-bundkort
er vel

lille

Hov, jeg glemte helt at fortælle det er et AMD64 (socket 754) system.
Køleren bliver monteret med et lige tryk ovenfra og ned, og ikke fra siden
som det er tilfældet med Socket A (har før knækket hjørner af de sataner,
heldigvis uden at ødelægge dem). Desuden sidder der et skjold over kernen,
så det er fysisk umuligt at knække hjørner af den.

Det er dog en ældre udgave af socket 754, en af dem med en semidefekt
låsemekaniske. Jeg har et par gange flået CPUen op af den låste soklen fordi
kølepastaet klisterede for godt da jeg ville fjerne køleblokken - første
gang det skete blev der bøjet en frygtelig masse ben men jeg fik dem alle
rettet ud og maskinen kørte upåklageligt indtil i dag. Det samme skete igen
men denne gang uden bøjede eller brækkede ben så jeg vil tro den 'lever'
endnu.

Til jer andre; også mange tak for jeres råd - det lyder kompliceret når de
begynder at putte elektronikken i lag, så det bundkort ryger nok ud. Det
ville også være ærgeligt at brænde sin CPU, RAM eller grafikkort af pga. en
dårlig/forkert lodning.

Jeg har nu bestilt et nyt bundkort der kommer imorgen - *krydse fingre og
bede til at det er problemet og at der ikke skal investeres i en ny CPU*

Forsat god dag, :o)
Dennis R. Pedersen.

Re: Reparere computer-bundkort

en

Gem BIOS og lod evt. diverse kondensatorer af, dem kan du sikkert sælge
eller bytte til noget andet. Det sker indimellem, at folk skal bruge dem til
de gamle Abit board.

Claus

Re: Reparere computer-bundkort

det
skal

Det kan for almindelige dødelige normalt ikke lade sig gøre med
tilfredsstillende resultat, og noget andet er, at det ikke kan betale sig.
Dels kan du næppe finde alle komponenterne, og dels er det jo SMD
komponenter, som er meget vanskelige - hvis ikke umulige - at udskifte uden
erfaring og specialudstyr.

Dertil kommer, at et moderne bundkort har op til 12-15 lag kobber i fiberen,
så der skal ikke megt til at brænde disse baner over, hvis man skal lodde på
det. Man kan måske til nød skifte en kondensator, men ud over det, ville jeg
opgive projektet.

Claus

Re: Reparere computer-bundkort

Det er ikke rigtigt, moderne motherboards holder sig til 4-6 lag, 8 er vist det
højeste jeg har set. Udbyttet falder dramatisk med flere lag, specielt på så
store boards, med 1000 vis af via'er... et AMD socket 939 board kan ifølge
rygtet realiseres med 4 lags process...

Grafikkort er derimod oppe og rodde rundt med 12 lag, og måske mere. Men det er
også meget mindre boards.

    Mvh
        Kimjand

Re: Reparere computer-bundkort

Den må jeg lige påtale: et almindeligt motherboard har 4 eller 6 lag.

Meget kompakte print kan normalt nøjes med 6-8 lag. I enkelte tilfælde har
jeg været oppe på at bruge 10 lag. Antallet af lag er altid et lige tal.

Hvis man lodder med normale temperaturer kan man ikke brænde baner over, og
slet ikke inde i printet.