Reparation af gammel Telefunken radio

Jeg har en gammel svend af en Telefunken (Gavotte 1691) radio på
arbejdsbordet. Der er en stump som bliver ret varm, hvilket jeg ikke ved
om den må blive. Se billedet:

http://www.mumbojumbo.dk/Images/Telefunken.jpg

Den sorte komponent med den grå "venstreende" (lodret ned fra
485309-labelelen) bliver mistænkeligt varm under drift. Måler 32ohm i
begge retninger.

Nogen bud på hvad det er for en del?

Radioen virker iøvrigt fint, men jeg undrer mig.

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Re: Reparation af gammel Telefunken radio

Taler vi om den sorte komponent ovenpå den blå Frako-lyt? Så er det en
kondensator fra den tidlige asfalt-dielektrikum-alder, og de er notorisk
slemme til at kortslutte efter ganske få årtier... du kan aflæse nogle data
på den 'indrullede' rødgule seddel. Den er noget støvet, men står der ikke
noget med 0,33/100V, 40 volt veksel max, fra firmaet Ero?

Sandsynligvis 330 nF eller 30 nF, der sidder parallelt over udgangstrafoens
primær for at forhindre for høje spidsspændinger, hvis der spilles højt uden
tilsluttet højttaler. Brugt meget i tidligere tiders rørforstærkere af samme
årsag. Ud med den og i med en ny.

Hilsen Sven

Sven Lundbech skrev:
  Taler vi om den sorte komponent ovenpå den blå Frako-lyt? Så er det en

Gir dig ret Sven

Re: Reparation af gammel Telefunken radio
Den sorte komponent er en delvist afskallet kulfilmmodstand, formentlig en
Rosenthal.

Prøv vha en spændningsmåling og ohms lov at beregne effekten over den. den
kan sikkert tåle 0,75 Watt.

MVH Lars Arup

Re: Reparation af gammel Telefunken radio
Hej!

Tak for jeres svar. Nu er det så 2 mod 1 kan jeg læse. Er du sikker i
din sag, Lars?

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Re: Reparation af gammel Telefunken radio
Hej Kim

Nej, 2 taler om kondensatoren og 1 taler om modstanden.

Re: Reparation af gammel Telefunken radio

Ups hvis det er den lille sorte må jeg nok trække iland igen. Så er det
snarere en modstand, havde vist lige lynbrillen på da jeg kiggede første
gang.

mvh Erik

Re: Reparation af gammel Telefunken radio
Hej!

Nu har jeg så indrammet den famøse del, så i bedre kan forstå det ;)

Effektmodstand eller kortsluttet kondensator?

Har ikke lige så megen tid til at undersøge det pt., men jeg værdsætter
jeres inputs.

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Re: Reparation af gammel Telefunken radio

Effektmodstand, ingen tvivl. Jeg havde osse misforstået i første omgang, og
fokuseret på den 330nF kondensator :-)

Mvh Ebbe

Re: Reparation af gammel Telefunken radio
Hej!

Ok. Må lige få undersøgt hvor meget effekt den forsøger at komme af med :)

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Re: Reparation af gammel Telefunken radio
Sikke en masse gætterier der kom ud af den modstand!

MVH Lars Arup

Re: Reparation af gammel Telefunken radio

SE5% vidt jeg kan se sidder modstanden til transistorens hus som plejer
at vE6%re kollektor. Modstanden gE5%r hen til en loddeterminal oven pE5%
transofrmeren hvor ogsE5% fF8%romtalte kondensator har forbindelse. Der
ser ikke umiddelbart ud til at vE6%re andre forbindelser til den
terminal, alstsE5% sidder modstanden og kondensatoren sansynligvis i
serie. Modstanden har tydeligvis vE6%ret overophedet og en nE6%rliggende
E5%rsag til det kan vE6%re at kondensatoren er kortsluttet, for som andre
ogsE5% skriver er det noget der sagtens kan hE6%nde rmed den type
kondensatorer.
Forudsat at terminalen pE5% trafoen ikke har en skjult tredie
forbindelse et sted hen kan du tjekke kondensatoren ved at mE5%le om der
er DC spE6%nding over modstanden, det bF8%r der ikke vE6%re.

Hilsen Kim

Re: Reparation af gammel Telefunken radio

sE5%dan som jeg ser det
SE5% kunne omrE5%det vE6%re en nettrafo med regulering pE5% siden til hF8%j=
re..
hvis det passer sE5% ku transistor pE5% kF8%lepladen vE6%re serie regulerin=
gs
elementet.. og sE5% kunne det vE6%re en NTC modstand i serie med
transistoren for at tage noget af effekten fra transistoren..

men der er alsE5% mange forudsE6%tninger ..
alex

Re: Reparation af gammel Telefunken radio
Hej!

I havde ret - kondensatoren var kortsluttet. Simpel fejl - underligt jeg
ikke ohmede den, da jeg kiggede sidst.

Nuvel, nu bliver modstanden (som dog er skiftet) ikke nær så varm længere :)

Tak til alle.

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Site Timeline