Reparation af BGA

Jeg har efterhånden en del ting stående, hvor der er periodiske fejl
eller ligende, som relaterer til BGA chips. (Laptops og en PS3)

Spørgsmålet er om det kan svare sig at reparere det. Jeg har ikke selv
den store erfaring med SMD lodning, men det var da planen at jeg skulle
have noget mere af det.

Jeg har set lidt videoer, hvor folk fixer fx en Playstation 3 med alt
fra hårtørrer til mere professionelt udstyr. Jeg tror jeg springer
hårtørreren over i første omgang :)

Spørgsmålet er om der er nogen herinde, der har erfaringer med at
aflodde og genmontere BGA chips?
Skal jeg investere i noget hundedyrt udstyr, for at 'gøre det rigtigt',
eller kan en lodde station med varmluft gøre det?

Jeg har set teknikker, hvor de bare varmer chippen til tinnet er
flydende, hvorefter de lader den ligge til den er helt kold. Teorien er
at den selv skulle trække sig på plads igen. Vil det virke, eller er det
et spørgsmål om held?

Alternativet er vel at afmontere chippen, og forsyne den med ny tin, men
såvidt jeg kan forstå, skal det forsynes i små præcise doser per ø.

Jeg har også set forkromede løsninger, hvor de kontrollerer lodningerne
med røntgen. Måske det var et projekt for det lokale hackerspace, da jeg
nok næppe får adgang til sådan noget udstyr privat..

--

Jacob V. Rasmussen
8541 Skødstrup

Re: Reparation af BGA

Røntgen er såmen en meget "normal" løsning i elektronikindustrien...
Jeg vil sige at det nok mere er held en forstand at en opvarmning med
varmepistolen og efterfølgende afkøling kommer til at virke... men det er
selvfølgelig "gratis" at forsøge...
Tin-dosering osv. vil jeg påstå du godt kan glemme ALT om selv...

Rasmus

Re: Reparation af BGA

Er udstyret da for dyrt? Jeg har ikke planer om at skaffe produktions
udstyr herhjem til, men det var da oplagt for fx et hackerspace, at have
lidt udstyr stående.

--

Jacob V . Rasmussen
8541 Skødstrup

Re: Reparation af BGA

Jeg har en AHCI IR6000 stående. Den stod mig i godt 6000,-

Den kan aflodde og pålådde BGA vha. infrarød varme.

Jeg har også rustfri stål stencils og nye tinkugler for en mindre formue.

Jeg fandt ud af, at der ikke var penge i det (ikke med det antal reps.
jeg støder ind i) så den samler blot støv nu.

Man kan hurtigt bruge en times tid på en rep + evt. 12 timers ventetid
imens at printet er i ovn ved 125 grader for at tørre print og chip ud,
for at undgå "popcorning"

// Per.

Re: Reparation af BGA

-vil du sælge den ??

Bo //

Re: Reparation af BGA

Ja.

Send mig en mail, så tager vi den derfra.

// Per.

Site Timeline