rep.... lodning af smd

JEG har et grafikkort hvor en smd sidder løs kan det betale sig at lode en
ny på?
Grafikkortet kostede 1500.-
Skal jeg bruge mini lodekolbe + mikroskop ?
hvor ligger det farlige/ fejlmuligheder for at skade

EVT hjælp
erfaringer høret gerne i gruppen
h jan

Re: rep.... lodning af smd

Hvad er det præcist der sidder løst ?

det er Modelbane Europas hjemmeside
Re: rep.... lodning af smd

Kan dimsen genbruges eller er den væk/beskadiget ?

Du skal i alt fald bruge en mindre loddekolbe (ca. 25-50W)

At du får kobberbanerne løsnet fra printpladen samt en lille mulighed for
beskadigelse med ESD.

Hvis du er nowice mht. lodning, er det nok ikke liige SMD du skal starte
med.  Hvis du fortæller lidt om hvor i landet, er det da muligt en
loddekyndig her fra gruppen kan hjælpe med det praktiske.

mvh
JBH

Re: rep.... lodning af smd

"HEJ IGEN "

jeg har et langt grafikkort som rækker ind over ide monterings stikket så en
af dimserne er løs/bøjet og pc er begyndt at genstarte fra det ene sek til
det andet så jeg tolker det som at det er den dims som sidder løs
Jeg har et kamera som jeg kan tage et billed men det er vist ej mulig her i
grupperne da der ej er andre som bruger foto.
 men dimsen er sort/sølv rund  ca 0,7 - 1,2 cm høj og der står 1000uF6.3v
100 swcon s og (1o5c (varme ?))
alle de andre af samme type sidder HELT ned mod printet og når jeg kikker på
ben (2stk) på den anden side ser det ud til at det ene ben ej har ordentlig
forbindelse
da der er et lille hul i lodningen hvor der kan komme en nål ind

tak for opmærksomheden.............................Husk aldrig at købe noget
som skal presses på plads for før eller siden skaber persset problemer.

h JAN

en

Re: rep.... lodning af smd
Hej Jan

Det er en kondensator, og den kan du sagtens skifte, du skal bare bruge en
tynd loddespids, og passe på med kun at varme på loddeøen...

Jeg har lige skiftet et par på mit GeForce 2

De koste omkring 5,- alt efter hvor grisk forretningen er...

Mvh

Carsten, Esbjerg

en

ordentlig
noget
lode
for

Re: rep.... lodning af smd

Hvis kortet stadig fungerer, som det skal, er det sikkert bare en
afkoblingskondensator - jeg ville ikke gide rode med at lodde den på - og
ISÆR ikke uden det rette grej + erfaring.

/Morten

Site Timeline