Rep/Eftersyn af Phase Linear Amps

Jeg har haft et par Phase Linear hhv 400 og 700 stående ubrugt siden forrige
årtusinde.

Der er svjh gået et par udgangstransistorer.

Er der nogen, der gør i den slags, og kan få dem til at spille nogenlunde
igen?

Helst omkring Roskilde, Holbæk eller derimellem.

Leif

Re: Rep/Eftersyn af Phase Linear Amps

Åh, ja. Er det nogen, du vil a' med?
Karsten H. (7870)
Re: Rep/Eftersyn af Phase Linear Amps

Hvad er de mon værd, hvis de virker?

Leif

Re: Rep/Eftersyn af Phase Linear Amps

nogenlunde

Spør Erno Borbely
det var han som konstruerte skrotet.

Arne O

Re: Rep/Eftersyn af Phase Linear Amps
On Tue, 24 Apr 2007 22:39:56 +0200, "Arne Offenberg"

Hehe. Skrot, ja det må være korrekt.

Re: Rep/Eftersyn af Phase Linear Amps

Nogle bedre udgangstransistorer afhjælper en hel del.
Karsten H. (7870)
Re: Rep/Eftersyn af Phase Linear Amps

Har du mod på en restaurering?

De har været brugt til PA-brug, og kun til bas/mellemtone, så det er måske
ikke så vigtigt?

Leif

Re: Rep/Eftersyn af Phase Linear Amps

Kun hvis de alligevel skal skrottes, eller som nogen foreslår, at det er jo
allerede er skrot.:-). De er nok bare misundelige.:-)

Det er uvæsentligt, så længe de ikke er sodsværtede og har bestået
røgprøven, men en hovedrengøring vil nok være nødvendig.
Karsten H. (7870)
Re: Rep/Eftersyn af Phase Linear Amps

Har du nogen henvisning til hvad der skulle laves?
Og det er ikke noget, du gider gøre for penge, når du nu mener de originale
ikke skulle være gode nok?

Leif

Re: Rep/Eftersyn af Phase Linear Amps

Originale hvad for nogen?

Næh, det kan jo ikke bedømmes før, den har været "på bordet".

Jeg går i øvrigt ud fra, at der er tale om europamodeller beregnet for
220-240 V~.

Bl.a. de originale udgangstransistorer er nok udgået og kan muligvis ikke
skaffes mere. Skal en eller to skiftes, skal de alle skiftes. Afhængig
hvilken af forstærkerne skal man nok ud og lede, hvem der evt. har noget
liggende eller finde passende erstatninger i samme klasse.

Skal (og det skal de sikkert) bl.a. elektrolyt-kondensatorerne i
stømforsyningen skiftes + nogle andre i småtingsafdelingen - simpelt hen på
grund af alder, har den første tusse hurtigt fået ben at gå på.

Så alder og skrammer, værdi og priser på reservedele taget i betragtning, er
det er nok mere et køkkenbordsproject for den, der har stumperne i skuffer
og på hylderne.

Jeg er dog stadig interesseret i at aftage dem for et "symbolsk" beløb.
Fragten betaler jeg naturligvis selv. Vi har spec. aftale med fragtmanden.

Du er velkommen til at maile mig direkte. Min mail-adr. passer uden
forhindringer.
Karsten H. (7870)
Re: Rep/Eftersyn af Phase Linear Amps

I øvrigt, skal de køres på genbrugscentralen, så vil jeg da gerne betale
fragten her til. Det vil være billigere for dig, da du sparer
genbrugsafgift.:-)
Karsten H. (7870)
Re: Rep/Eftersyn af Phase Linear Amps

Bor han i nærheden af Roskilde?

Leif

Re: Rep/Eftersyn af Phase Linear Amps

Jeg troede, at det var Bob Carver.
Karsten H. (7870)
Re: Rep/Eftersyn af Phase Linear Amps

www.borbelyaudio.com

Nei Carver har ikke konstruert hverken denne eller mye som bærer hans navn.
Utgangstransistorene tror jeg heter 2N 3771
Dette er et normalt eksempel hvordan kraftige forsterkere ble konstruert
dårlig i 70 tallet.
Erno, som forøvrig var ansatt i NRK, har laget mye bra. Også Carver
forsterkere.
Den første brukbare MOS fet forsterker var hans design.

Med hilsen
Arne Offenberg

Re: Rep/Eftersyn af Phase Linear Amps

siden
navn.

Erno Borbely ble ansatt hos Dynaco i US hvor han konstruerte Dynaco 400. Så
ble han konsulent for Phase L og konstruerte noe skrot der. Tatt nesten
direkte fra en gammel RCA publikasjon.
Men han skal all ære for hva han gjorde for David Hafler. Den MOS fet
forsterkeren trenger bare noen små forbedringer for å bli perfekt.
Etter det var han aplikasjons ingeniør hos Motorola.
Nå befinner han seg i Tyskland.

Bob Carver er vel mest kjent for 2 ting. Hans kraftige forsterker, som
veksler mellom 3 forsyningsspenninger, og hans subwoofer, "sunfire"
Meget innovative produkter.

Med hilsen
Arne Offenberg

Re: Rep/Eftersyn af Phase Linear Amps

og vel også et større antal udgangstransistorer. Jeg kan ikke huske om han
også skiftete type. Men det kan jeg lige slå op i "de kloge bøger"

Hej Arne.

Dynaco rør-forstærker med EL 34 har jeg stiftet bekendtskab med for mange år
siden. Den var netop leveret som et byggesæt, og jeg måtte lige "lægge et
par ledninger om" for ham, der havde købt byggesættet.

Specielt Dynaco's forforstærker var berømt dor den bedste RIAA indgang - på
den tid.

Haffler-forstærkere har jeg desværre ikke haft lejlighed til at stifte
bekendtskab med.Det var vel nok en af de første forstærkere med Power
MOS-fet (svjh). Men jeg husker, at bedømmelsen i pressen af den var sådan
lidt til hver sin side. Nogen var mere begejstrede end andre.

Det er ikke alle beskåret (at være i stand til) at reparere Phase Linear
forstærkere, så de også består røgprøven.

Hans Sunshine sub-woofer blev først produceret, da han havde startet det nye
firma Sunfire. Det gamle selskab Carver Corp. blev først delvis solge til
Samsung (svjh), men gik alligevel konkurs på grund af dårlig ledelse. Det
havde Bob Carver nok ikke forstand på.

Nå, vi må vel hellere lige se, hvilke konklusioner Leif Neland er kommet
til.
Karsten H. (7870)
Re: Rep/Eftersyn af Phase Linear Amps

år

nye

Jeg er nødt til å bygge de litt om for å klare røyk prøven.
Hafflers/Borbelys MOS fet forsterkere har jeg omkonstruert til å være meget
bra, for å si det med små bokstaver.
Noen hundre kanaler som aldri går i stykker.
Carvers SUNFIRE er et unikt produkt, som ingen har laget maken til.

Arne O

Re: Rep/Eftersyn af Phase Linear Amps

Som skrevet, har jeg faktisk aldrig set en Haffler forstærker - ikke en gang
et billede i forbindelse med klap-mig-rykken-anmeldelser i forskellige
fagblade, end heller ikke (svjh).

Multikanal?

Jeg kunne godt tænke mig at høre og sammenligne den med Phase Linear 400
series II - uden selvsving (med et par småændringer).
Karsten H. (7870)
Re: Rep/Eftersyn af Phase Linear Amps

gang

Karsten.

Som mye annet bra finnes vel ikke Hafler lenger, men se på www.hafler.com

Arne O

Re: Rep/Eftersyn af Phase Linear Amps

I hvert fald ser det ud som om deres produktlinie er væsentlig mere
omfattende, end jeg troede. Jeg synes heller ikke, at de har været
reprænsenteret her hjemme med hele produktprogrammet.

Det eneste jeg har set, er nogle udgydelser fra nogle bladsmørerer
promovering bare en Haffler forstærker - tilsyneladende uden helt at vide,
hvad det drejede sig om.

Nå, hvor om alting er, så er fabrikatet udgået, og om nobgle få år er det
vel vintage?:-)
Karsten H. (7870)