Rep'e en PS3 med varmeblæser?

Jeg havde en PS3 stående som jeg nu prøvede at reparere ved at varme printet
og de to hovedchips op. Den havde det kendte YLOD syndrom, og der ligger
nogle klip på Youtube om hvordan man kan ordne det. Jeg troede ikke rigtig
på det, men OK, nu prøver jeg, intet at tabe. Og dælme om det ikke
virkede...!  :-O

Problemet skulle efter sigende være dårlige lodninger under de to store BGA
chips. Men jeg havde slet ikke temperaturen højt nok oppe til at smelte
tinnet. Varmede op med en varmeblæser, til måske 160-180 grader vil jeg
skyde løst på. Men hvad mon det lige var der skete, hvorfor virker det?

(Er det ikke skønt man for en gangs skyld er nødt til at spørge om det, haha
:-)

--
Ulrik Smed
Aarhus, Denmark

Re: Rep'e en PS3 med varmeblæser?

180 grader er nok til at smelte loddetin, så det er vel det der skete.

Tomas

Re: Rep'e en PS3 med varmeblæser?

Også blyfri?

Jeg mærkede efter om det var flydende engang imellem, men det var det ikke.

--
Ulrik Smed
Aarhus, Denmark

Re: Rep'e en PS3 med varmeblæser?

Nej, det er det ikke. Moderne elektronik fremstilles med en blyfri
legering, der skal noget køjere op for at smelte.

Bo //

Re: Rep'e en PS3 med varmeblæser?
Hej Ulrik

Når man går ud og kikker på artikler om BGA lodning, ja så skrives
der meget om det, men ingen nævner noget om temperatur. Gad
vide om BGA kugler er af en legering med en lavt smeltepunkt i
forhold til blyfrit loddetin ?

Re: Rep'e en PS3 med varmeblæser?

Det jeg har set med montage af print med BGA og andre komponenter på,
så var det den samme pasta der blev appliceret til alle komponenter.
Der skulle temperaturen op på 275 grader Celsius, mener jer det var.

--
Uffe Bærentsen

Re: Rep'e en PS3 med varmeblæser?

Kommer det måske an på om chippen har "balls", eller måske er det bare
tilfælde fra cad designerneren at stencil er åben der...

Kasper

Re: Rep'e en PS3 med varmeblæser?

Den mistanke kunne man godt få. Jeg testede ikke lige ved at skubbe til en
af BGA'erne mens de var varme. ;-) Under alle omstændigheder er jeg svært
spændt på hvor længe maskinen bliver ved at virke.

--
Ulrik Smed
Aarhus, Denmark

Site Timeline