Rep. døde kondensatorer?

Har et problem med en switch, mon ikke det er dem her det er galt med:

http://www.geronimo.mobilixnet.dk/kondensatorer.jpg

Brian

Re: Rep. døde kondensatorer?
On Mon, 16 Aug 2004 00:18:31 +0200, "Brian Lund"

Med stor sandsynlighed, jo. Sørg for at (for)varme printet op med en
varmluftpistol e.l. inden du forsøger at fjerne de gamle
kondensatorer.
--
Ole Geisler, fejlfinder af Guds naade
Re: Rep. døde kondensatorer?

Eller fjern dem i tinbad.

Jesper G. Poulsen

Re: Rep. døde kondensatorer?

Bups... Jeg har hverken det ene eller det andet, men nu vil jeg prøve mig
frem :) - Måske kan en lighterflamme holdt i tilstrækkelig afstand gøre det?

Brian

Re: Rep. døde kondensatorer?
det?

Nej

Du kan bruge en halvkraftig loddekolbe (50-75Watt) hvis du berører begge ben
på en elektrolytkondensator, samtidig med du pladrer noget tin ud over de 2
ben. (Tinnet skal forbedre varmetransporten over i benene). Du skal varme et
stykke tid, især hvis benene har forbindelse til en større kobberflade, den
sluger varmen. Så vrikker du forsigtigt elektrolytkondensatoren løs. Brug
ikke vold, så trækker du bare gennempletteringerne i stykker.
Det største problem er ikke at få elektrolytkondensatorerne ud, men at få
suget "hullerne" tom for tin,så du kan montere nye elektrolytkondensatorer.
Igen kan det hjælpe at tilføre lidt tin, samtidig med at der varmes med
loddekolben fra den ene side. Når tinnet er godt flydende, kan en tinsuger
fra den modsatte side ofte "suge  hul igennem" Igen skal du passe på
gennempletteringene i printet. Grunden til jeg anbefaler en tinsuger, er at
det er meget svært at få sugetråd til at virke, da fluxén ofte er svedet af
før tinnet bliver flydende

Ps.Husk nu at vende de nye elektrolytter rigtigt +/-

mvh
JBH

Re: Rep. døde kondensatorer?

Nej, så hellere 2 loddekolber.

Re: Rep. døde kondensatorer?

Genialt forslag til et print med SMD komponenter...

JBH

Re: Rep. døde kondensatorer?

SMD-komponenterne på loddesiden er limet fast. De bliver nemlig
bølgeloddet sammen med de leadede komponenter.

Jesper G. Poulsen

Re: Rep. døde kondensatorer?

Ja,  men hvad tror du der sker hvis du dypper printet (og SMD komponenterne)
i tin, uden at printet har fået flux ?

Men det var nu slet ikke SMD komponenterne på loddesiden jeg tænkte på, men
dem på "komponentsiden"  De er ofte ikke limet  fast og hvis du varmer sådan
et print op og giver det et let stød, så "svømmer" SMD komponenterne rundt
mellem hinanden :-(  Det er i alt fald ikke en metode som kan anbefales til
en "nybegynder"

mvh
JBH

Re: Rep. døde kondensatorer?

Det kræver en rolig hånd, det er jeg klar over, men det gør det jo
alligevel så snart der er SMD iblandet :-)

Jesper G. Poulsen

Re: Rep. døde kondensatorer?
On 16 Aug 2004 17:11:41 GMT, "Jesper G. Poulsen"

Ikke hvis printet er produceret et sted hvor man ved hvordan det skal
gøres.
At lime SMD er en nødløsning.

Næ.
Du bølgelodder ikke SMD.
--
Ole Geisler, fejlfinder af Guds naade
Re: Rep. døde kondensatorer?

Hvad gør man så på print, hvor der både er leadede komponenter ( på
komponentsiden ;-) ) og SMD på loddesiden?

--
Med venlig hilsen / Kind regards
Jesper Larsen

Re: Rep. døde kondensatorer?

Bølgelodder :-)

Jesper G. Poulsen

Re: Rep. døde kondensatorer?
On Tue, 17 Aug 2004 00:12:52 +0200, Jesper Larsen

Man lodder de leadede i efter SMD-montage. Du ved godt hvordann SMD
monteres og loddes, eller?

--
Ole Geisler, fejlfinder af Guds naade
Re: Rep. døde kondensatorer?

Har du ikke set SMD chips placeret i 45 graders vinkel? Og med
'tin-afløbs-øer' på hjørnebenene. Det er for at man kan bølgelodde dem, uden
at 'skyggevirkningen' laver tinbroer, og at tinnet kan løbe fra i hjørnerne,
uden de sidste 3-4 ben kortslutter. Eller hedder den teknik noget andet end
bølgelodning?

--
Ulrik Smed
Denmark, Aarhus

Re: Rep. døde kondensatorer?

Nej, det er skam bølgelodning.

Scientific-Atlanta i Sønderborg anvender bølgelodning af SMD.

I det hele taget er bølgelodning af SMD særdeles udbredt på Als.
http://www.microsoft.com/danmark/mbs/kundereferencer/axapta/delfielectro
nics.asp

Firmaet der bliver omtalt som konkursbo var blandt pionérerne i Danmark
indenfor bølgelodning af SMD (konkursen skyldtes dårlig/mangelfuld
ledelse).

Jesper G. Poulsen

Re: Rep. døde kondensatorer?

Æhh, jo.

Alt efter antallet af leadede komponenter vil jeg mene, at det kan være
svært at komme uden om bølgelodningen. (Jeg går ud fra at du mener
håndlodning af de leadede komponenter)

--
Med venlig hilsen / Kind regards
Jesper Larsen

Re: Rep. døde kondensatorer?

Det er ganske enkelt urentabelt ikke at bølgelodde print med en stort
antal leadede komponter på, uanset om der er SMD komponenter på
loddesiden eller.

Jesper G. Poulsen

Re: Rep. døde kondensatorer?

Ja, det ville jeg også umiddelbart mene.

--
Med venlig hilsen / Kind regards
Jesper Larsen

Re: Rep. døde kondensatorer?

Jeg skal vist have noget bedre bogstavlim for der er smuttet en del af
dem i bølgeloddemaskinen :o)

Jesper G. Poulsen

Site Timeline