Rep af video med Philips turbodrive

Hej.

Jeg har en Siemens FM732 video. Jeg er ret sikker på at det er Philips
turbodrive mekanik.

Den spytter ikke bånd ud men kører med loader motoren i begge
retninger når det kommer strøm på. Jeg har fået båndet ud ved at dreje
på tandhjul i siden af kasette huset.

Det lille tandhjul for enden af den lange aksel der går fra loader
motoren bagerst sidder løst. For at få den ud skal man have motor
holderen til loader motoren ud. Motoren var nem nok at clipse ud, men
hvordan for man den hvide motorholder ud ? (Det er svært at se/komme
til på undersiden)

Kan kasette indføringsmekanismen gå ud af timing ? I såfald, er der en
nem måde at få den timet på igen ? Jeg skulle jo nødig ødelægge den
nye aksel.

mvh
/Jens

Re: Rep af video med Philips turbodrive

Det vil jeg give dig ret I.
Tag først forpartiet af videoen. Den sider som regelt fast med nogle skruer
foroven og nogle plastik låse rundt med kanten. Du skruer de tre torx t10
skruer ud, som holder hele løbeværket. De to sider under kassette liften
(kør eventuelt kassette liften manuelt lidt ind, for at komme til dem). Den
tredie sider til højre for "headdrummen". Så lister du de kabler af, der
forbinder Løbeværket til det oversidende print. HUSK hvor du tager dem fra.
Vend værket og tag elevator skagten af. HUSK at passe på den lille hvide
arm, der sider til højre og mærker på videobåndet om det er record protektet
eller ej og at løsne den røde låse tingest, der sider på venstre side af
værket når det vender hovedet. Vend løbeværket igen. (Hvis det skal være
helt teoretisk rigtigt skal du sætte den nye aksel ind ved at fjerne
holderen til motoren, som du har besvæligheder med at fjerne). Jeg har
skiftet utallige mek kit, med god resultat og tilfresse kunder ved at tage
en flad lille skretrækker og trækker den lange aksel baglæns ud (mod der
hvor elastikken sad). Nu tager du en tang og trækker det lille tandhjul af
den nye aksel og ligger den der hvor den gamle sad og presser den nye aksel
ind i det nye tandhjul. hold lidt imod med den lille flade skruetrækker på
hovedet af tandhjulet, så du ikke presser det sorte plastik, der holder
resten af kittet. glem ikke at udskifte den snegl agtige ting, der sider og
trækker kurvehjulet (Det store tandhjul). Denne udskiftes ved at dreje på
det store hvide tandhjul indtil sneglen er fri. herefter klikkes sneglen op
og den nye sættes ned. Du har ikke sat videoen ud af tagt ved at skifte
sneglen og den lange aksel med det lille tandhjul. Herefter sætter du
motoren og elastikken på plads igen. Nu tager du kassette liften i hånden og
indstiller de to tandhjul, der sider i højre side, så De to markerede pile i
plastikket peger mod hinanden. Læg liften fra dig og tag løbeværket frem og
kør det manuelt frem indtil de arme, der normalt køre videobåndet halvvejs
rundt "Head drummen" begynder at bevæge sig. Nu tager du Kassette liften og
tjekker igen at de to pile på siden af liften stadigt står ud for hinanden
og sænker den ned på sin plads igen. Pas igen på at du ikke ødelægger den
hvide arm, der sider til rec protektion. For hvis du ødelægger det ophæng
til den skal jeg til at skrive en roman for at forklare dig hvordan du
udskifter de ophæng. Nå, det var et sidespring. Nu tager du og låser den
røde låseting igen og låser tandhjulene på siden af liften sammen med værket
igen og skruer liften fast igen. vender værket rigtigt og skruer det fast på
plads i videoen igen. Husk at sætte alle ledninger på værket igen *S*. Så
køre du videoen manuelt tilbage så den er klar til at modtage et bånd. Sæt
fronten på videoen igen og sørg for at lågen passer ind i den pæl, der selv
løfter lågen når du ejecter. (den bevæger sig når du manuelt køre liften ind
med motoren). Sæt så strømmen til, put et bånd I og luk øjnene. :-)  Nu
håber jeg du får det første ikke er faldet i søvn og får det 2. får det til
at virke igen. det tager lidt tid første gang man møder et Turbo drive, men
hvis du har prøvet at skifte kittet  mange gange tager det til sidst kun ca.
7 minutter og en cola. :-)  Det er jo med at holde ved de gamle Philips
videoer, for en nye Philips video er jo ikke med Deres eget værk, men i bund
og grund en Funai. En gammel Philips video med Turbodrive er i mine øjne
blevet "guld" vær.

God fornøjelse
 Thomas

Re: Rep af video med Philips turbodrive
Hej Thomas,

Flot fortalt, men tung læsning... Prøv gerne med lidt luft i teksten næste
gang, så bliver det _meget_ lettere at læse (og forstå).

--
Venlig hilsen,
Søren

Hej Thomas !
Tak for den fyldestgørende beskrivelse.

Er det meget bøvlet at afmontere motorholderen ?

Den lange aksel der går fra motoren bagerst i maskinen er den med i et
kit ? Iflg. Telmo's katalog har den sit eget varenummer.

mvh
/Jens

Re: Rep af video med Philips turbodrive

 Nej egentligt ikke. vend løbeværket på hovedet og klips forsigtigt det
lille print, der sider under motorholderen og læn det til siden.

 Motorholderen sider fast med 4 små låse, som du kan prikke igennem med feks
en torx skruetrækker af en lille T værdi. OBS de kan godt side ret godt
fast.

 Pas på du ikke knuser noget andet ved det.

 Når du skal have motorholderen I igen skupper du bare de små stykker
låseplastik ind igen.
ca.

 Den der sider under motorholderen ikke?

  Iflg. Telmo's katalog har den sit eget varenummer.

 Ja, hvis man bestiller det ved HN (philips's levandør af orginale dele), så
får man den lange aksel med sammen med den lille snegl med en sort propel i
den ene ende.

 Jeg skifter begge ting.

 Glædelig jul til alle
 Thomas

Re: Rep af video med Philips turbodrive
Hej Thomas,

Den overså jeg lige i første hug.

Jeg havde ellers indtrykket af, at de ofte fejler i løbeværket ?

Jeg har et par Philips'er (med Turbodrive) stående der ellers var
øremærkede til strip, men det kunne da godt være, at jeg skulle give dem
et øjekast mere :)

Ved du hvad et rep-kit koster og evt. hvor det fås ?

--
Venlig hilsen,
Søren