Rep af INSTEK FunctionGenerator GFG-8216

Jeg har været så dum at købe et eksemplar af ovenstående, for en lidt for
høj sum. Det viser sig nemligt at være defekt trods sælger højt og helligt
forsikrede at det absolut virkede. Lesson learned.

Så nu sidder jeg med låget af kalorius og pusler med den, men uden resultat
indtil videre. Ingen fejl der skinner i øjnene.

Den kan give en sinus,trekant og en firkant ud.vælges på fronten med
trykknapper.
frekvensområdet vælges med trykknapper, 1M,100K, osv indtil 1.
Duty,CMOS,TTL,Offset;AMPL kan justeres og der er ttl/CMOS udgang og en 50ohm
udgang på fronten.
Og selvf en frequency knap, og et LEDdisplay der giver frekvensen
direkte.(eller skulle gøre det)

Når jeg nu tænder den og sætter mit skop på den så giver den signal ud på
udgangene, men displayet går helt agurk, og blinker med alle LEDS og cifre i
helt vilkårlig rækkefælge. Frekvensknappen er død, den ændrer intet når jeg
drejer på den, hverken på udgangen eller på displayet. Intet jeg foretager
mig kan ændre displayets vilkårlige visning af 8taller i noget der godt kan
minde lidt om en lynhurtig rulletekst, der dog ikke er følger et mønster.

Efter ca 15minutters drift går displayet som regel ud og kun blinker
sporadiskt.

Frekvensområdeknapperne virker iflg mit skop. Jeg kan her ændre
frekvensområdetog kan generere firkant,sinus og trekant kurver, men
displayet virker ikke efter hensigten og frekvenspotmeteret virker ikke.

Nogen der har et godt råd til hvad retning jeg skal kigge?

Henrik

Re: Rep af INSTEK FunctionGenerator GFG-8216
Hej Henrik

Hvorfor sender du den så ikke retur ?

Mvh Max

Re: Rep af INSTEK FunctionGenerator GFG-8216
for
helligt

Ja, det ville jo have været nemt hvis den havde været købt så det kunne lade
sig gøre.
Jeg købte den på "stumpemarked" i Herning i går. Derfor lader det sig ikke
gøre at sende den retur.

Henrik

Re: Rep af INSTEK FunctionGenerator GFG-8216
Hej Henrik

Og du fik ikke at vide hvem sælger var ?

Mvh Max

Re: Rep af INSTEK FunctionGenerator GFG-8216
ikke

Jo, en gut fra Ålborg der havde købt et større parti brugt grej og
deriblandt "min" funktionsgenerator.
Instrumentet kan ikke returneres, så enten stryger den til salg i
markedsgruppen som defekt ellers skal jeg have den fikset så den virker
igen.

Henrik

Re: Rep af INSTEK FunctionGenerator GFG-8216
Hej Henrik

Undskyld jeg bliver ved med at pille i det, men hvis sælger har solgt
dig et apparat som han hævder virker og du så konstatere at det er
defekt, så har du returret, og det ligegyldigt om det er købt brugt,
privat eller hvad, købeloven gælder for al handel uanset om det
er privat eller erhvervsmæssigt.

Mvh Max

Re: Rep af INSTEK FunctionGenerator GFG-8216

Du piller skam ikke. Jeg er godt klar over at det var lidt naivt, men jeg
blev umådeligt fristet af at få snitterne i noget proff grej.

Sagen er den at på et stumpemarked har man jo ikke navn og adresse på dem
man køber af(det har jeg ihvertfald ikke) og så bliver det jo lidt svært at
få fat i sælger igen. Jeg er godt klar over at købeloven kunne hjælpe mig,
men jeg kender ikke mandens identitet så det er udelukket. Er også ret
sikker på at det vil kræve en del tid at få handlen retur så det vil næppe
være bøvlet værd.

Jeg skal såmen blot have afgjort med mig selv om jeg kan gøre noget for
instrumentet selv, eller om det skal skydes af til een der kan.

Henrik

Re: Rep af INSTEK FunctionGenerator GFG-8216
Hej Henrik

Jeg forstår dig godt, det ser ud som om der er en lækker sag.

Det skulle jo kunne lade sig gøre at få diagram da den tilsyneladene
sælges endnu. Med det du fortæller, ja så lugter det langt hen ad vejen
som om nogen har været igang med at måle frekvenser med en alt
for høj spænding på indgangen, så selve tællerkredsløbet er defekt.

Men man skal selvfølgelig passe på, en reparation af proffesionelle
kan nemt løbe op, og da en ny koster 250$, skal der jo tænkes lidt.

Mvh Max

Re: Rep af INSTEK FunctionGenerator GFG-8216

Kvaliteten er tilsyneladende høj, og indvendigt er instrumentet også flot
opbygget. Langt bedre kvalitet end jeg selv kunne have bikset sammen, uden
at gå helt amok i stumper. Du huske rmåske at jeg tidligere har puslet lidt
med en byg-selv funktionsgenerator, og da denne her så dukkede op så blev
jeg fristet.

Det kan nok næppe betale sig at få proff gutter til at reperare den. Tror
ihvertfald ikke at der er nogen her i byen der kan gøre det så prisen kan
betales. Ihvertfald ikke hvis vi snakker om en "officiel" reperation.

Skal man have fat i firmaet der produceret instek for at få diagrammet eller
er der en service på nettethvor man kan finde det?

Henrik

Re: Rep af INSTEK FunctionGenerator GFG-8216
Hej Henrik

lidt

Ok, den Henrik, ja det er jo noget nemmere end at lave det selv, og så
har man også noget som man "normalt" ved fungere korrekt.

eller

Du kan jo prøve at kontakte http://www.instruments.dk de sælger instrumentet
her i landet.