Rep af fladskærm

Har en 17" Winsonic fladskE6%rm, hvor garantiperioden selvfF8%lgelig er
udlF8%bet - sE5% gE5%r de jo hurtigt i stykker!

Fejl:
Der vises intet billede pE5% skE6%rmen - den er helt sort.

Der er lys i dioden pE5% strF8%mforsyningen.
Der er lys i den grF8%nne knap foran pE5% skE6%rmen - denne bliver gul efter
et stykke tid.
Der er prF8%vet med et andet skE6%rmkabel
Jeg har checket for svedne komponenter/dE5%rlige lodninger/lF8%se
forbindelser pE5% de printkort der er vist pE5% billederne.

Er der nogle der har forslag til hvad der kunne vE6%re E5%rsagen til
problemet - og evt. helst en lF8%sning? (Ud over at smide skidtet ud og
kF8%be en ny)

Billeder kan ses her:
http://andreaskaup.dk/PICT0050.JPG
http://andreaskaup.dk/PICT0051.JPG
http://andreaskaup.dk/PICT0052.JPG
http://andreaskaup.dk/PICT0053.JPG
http://andreaskaup.dk/PICT0054.JPG
http://andreaskaup.dk/PICT0055.JPG
http://andreaskaup.dk/PICT0056.JPG
http://andreaskaup.dk/PICT0057.JPG
http://andreaskaup.dk/PICT0058.JPG

Mvh. Andreas.

Re: Rep af fladskærm

Ja.

Fine billeder. Men et kvalificeret gæt er skraldespanden. Der sidder
een lyt, den kunne du skifte, men jeg tvivler.

Formentlig er den kreds der står TOPRO på død.

Re: Rep af fladskærm

Har en 17" Winsonic fladskærm, hvor garantiperioden selvfølgelig er
udløbet - så går de jo hurtigt i stykker!

Fejl:
Der vises intet billede på skærmen - den er helt sort.

prøv med en lomme lygte eller andet skarpt lys og se om du kan se billede
hvis ja så er det bagrundsbelysningen.

Men tror ikke det vil kunne betale sig at bøvle med det for, de fladskærme
jeg havde til rep da jeg havde butik, blev ombyttet på reklamationen ved at
jeg sendte mærket bag på skærmen til impotøren hvorefter han sendte en ny
skærm i stedet, det var en skærm til ca.1899 i udsalg.

hilsen

Johnny

Re: Rep af fladskærm

sådan lige lidt off-topic så vær forsigtig med at rode med elektronik lige
oven i et par træningsbukser som formentlig er lavet af noget
ikke-bomuldsstof... det har en uhyggelig evne til at blive opladet med
statisk elektricitet i løbet af ingen tid... jeg ved godt det er for at
beskytte skærmen at du har lagt dem der, men det var også blot til info...

Rasmus

Re: Rep af fladskærm

Dvs. du HAR omloddet den "store" ringkerneferritspole?

Mvh. Uffe Ravn

Re: Rep af fladskærm
<KLIP>

Start med et Multimeter og se om du har forsyningsspændinger de
forskellige steder.

Der skal nok være noget 5V og 3.3V.

Der kunne jo mangle en spænding et sted. Hvad står der på den fembenede
switchregulator ? 5V ?

Tjek om der er forsyning til baggrunndsbelysningen. der skal nok være
12V plus en on/off (enable) samt en til dimming (lysstyrke) i dens stik.
Pas på med sekundærsiden, vi snakker 800 Volt, det giver ikke ligefrem
stød men nogle nasty brændemærker på fingrene :-)

Det er som regel inverteren der fiser af...

Evt, giv den TOPPRO kreds en tryk så den lige får forbindelse i soklen
igen, de har det med at slippe med alderen.

Evt. det oplagte - giver du den noget VGA-signal ? er kablet intakt ?

Nogen skærme tænder slet ikke for baggrundsbelysningen før at den ser et
inggående VGA signal og kan detektere det korrekt.

Omlod mekanisk store komponenter (Ferrit-spolen m.m.)

Skifter lysdioden foran imellem gult og grønt når du sætter et VGA kabel
i maskinen med signal ? (altså gult når PC'en er i sleep eller slukket,
og grønt når der kommer et billede ? Hvis spændinger og alt det andet er
  i orden men den ikke skifter til grønt er det måske kablet.

Hvor er du lokaliseret i landet hvis man skulle kaste et blik på den ?

// Per.

Re: Rep af fladskærm
Hej alle - og tak for inputs. Har lige kigget pE5% skE6%rmen endnu engang.

DesvE6%rre nej - intet at se. Tilsyneladende virker
baggrundsbelysningen.

Slet ikke off-topic! Point taken - og kE6%restens trE6%ningsbukser er
skiftet ud med et hE5%ndklE6%de af mindre syntetisk materiale ;-)

Vil blive prF8%vet i dag - vender tilbage med resultatet.

Her skal jeg lige have lidt hjE6%lp til at se, hvordan den ser ud ;-)
Umiddelbart kan jeg ikke lige finde en komponent der stE5%r 5V pE5% - men
den skal nok vE6%re der.
GE5%r ud fra at det er det lange print - men har lige konstateret, at
der ER baggrundsbelysning af skE6%rmen.

Har jeg ogsE5% lE6%st flere steder - specielt i strF8%mforsyningen sE5% vidt
jeg kan forstE5%. Er der E9%n der lige kan skrive kort, hvad den gF8%r samt
hvor den sidder. (AltsE5% ikke den i strF8%mforsuningen) SE5% vidt jeg
husker er det en omformer/slags transformator?

Er forsF8%gt uden held :-(

Har forsF8%gt med et andet kabel - stadig uden held.

Her mE5% jeg lige koorigere hvad jeg tidligere har skrevet. Den
forbliver grF8%n sE5% lE6%nge der er et kabel tilsluttet. Fjernes kablet
bliver den gul - akkurat som den plejer.
Odense - en hjE6%lpende hE5%nd kunne vE6%re dejligt ;-)

Er det sE5% simpelt som det lyder - lod komponenten af - lige checke om
den ser ok ud - og derefter pE5% igen? Jeg kan jo lige mE5%le om der er
forbindelse gennem spolen ogsE5%. (Er mE5%ske ikke den store
elektronikhaj, men kan godt bruge en loddekolbe)

Mvh. Andreas.

Re: Rep af fladskærm
SE5% virker den igen! Da jeg pillede stik fra printkortet kom jeg til at
kigge nE6%rmere under et stykke malertape (eller hvad det nu er) Der sad
stikket til LCD-panelet lF8%st, og da det kom pE5% virkede skE6%rmen
igen :-)

Burde jo have set det for lE6%ngst, men sE5%dan er det jo tit!

Vil dog gerne stadig have svar pE5% det med inverteren, samt om det bare
er sE5% simpelt at lodde af og pE5% igen for at sikre forbindelserne?

Mvh. Andreas - og tak for inputs!

Re: Rep af fladskærm

Hej Andreas.

Hm, hvordan er dette stik til selve LCD-panelet så røget ud mon ? det
lyder lidt sært. Det er jo tapens opgave at sørge for at det bliver
siddende.

Inverteren er det aflange print der genererer højspændingen til
lysstofrørene i skærmen. de går oftest i stykker fordi at det er svært
at konstruere isolationen i sådan en lille transformator, så den kan
holde til de 800 volt. Det sker af isolationsmaterialet nedbrydes med
tiden, og slår der en gnist i den, kortslutter tranformatoren, og så er
der ikke mere baggrundsbelysning.

Når man snakker om at omlodde, skal komponenterne ikke loddes ud, man
varmer blot lodningen op med en loddekolbe og tilfører lidt nyt tin, så
forbindelsen smelter og kommer på plads igen. En af grundene til at
spolen kunne være mistænkt er, at den ikke er limet fast med en klat
sillicone, og den kan sidde og vibrere lidt, og med tiden vriste sig løs
af lodningen.

Det er god kotyme at lime store komponenter og komponenter der sidder
højt over printet i tynde ben, så de ikke knækker.

Selve den omtalte spole går ikke i stykker. det er bare en kerne af
ferritmateriale der er omviklet med kobbertråd, den går ikke i stykker
medmindre at den bliver så varm at lakken brænder af tråden, og der
opstår kortslutning, eller at tråden er mekanisk skadet.

// Per.

Re: Rep af fladskærm

Ok - takker for forklaringen.
Arbejder ikke med fin-elektronik til daglig - studerer til dual
skibsofficer, og intil videre har det mest drejet sig om at beregne
vektorer for alt muligt vedrF8%rende generatorer og motorer ;-) Men
senere fE5%r jeg da automation mm, sE5% mon ikke det kommer :-)

Mvh. Andreas.

Site Timeline