Rep af en Blomberg GUN1210-42 opvaskemaskine

Maskinen begyndte at lugte brændt. Det viste sig at der var kommet noget
fugt i elektronik-kortet i lågen, fordi lågen ikke var "112%" lukket. (Bare
info til skræk og advarsel :-)

Jeg åbnede lågen (nogle få skruer) og jeg kan se et sort mærke ved et relæ
og benet på en diode er brændt væk.

Jeg tror at dioden er en friløbsdiode, der hører til relæ'et. Dioden
virker, og maskinen kan køre (vaske, pumpe, åbne sæbeskuffe osv.) men den
varmer ikke vand og den tørrer ikke.

Min teori er at relæet styrer varmelegmet - så måske kan man løse problemet
ved at skifte relæet.

Et komplet styrekort koster 900 kr via nettoparts.

Er der nogen, som har ideer eller råd? Jeg har loddegrej og et multimeter
samt lidt elektronikerfaring - selv om jeg arbejder mest med software.

Mvh. NKJensen

Re: Rep af en Blomberg GUN1210-42 opvaskemaskine

Ja, spørg i dk.teknik.el

Re: Rep af en Blomberg GUN1210-42 opvaskemaskine

Jeg glemte at skrive at det er krydspostet til d.t.el men med follow up til
d.t.elektronik - det er jo nok en elektronik opgave at finde det rigtige
relæ osv.

Mvh. NKJ

Re: Rep af en Blomberg GUN1210-42 opvaskemaskine

Okay.

Billede af relæ og kort vil hjælpe en del....

Re: Rep af en Blomberg GUN1210-42 opvaskemaskine

Til opfølgning: Nu har jeg prøvet at skifte relæet. Maskinen virker (vand
ind, hovedpumpe, afløbspumpe) bortset fra at den ikke varmer vandet. Relæet
får ikke styresignal, og dermed kommer der ikke spænding på varmelegmet.
Det var ikke bare relæet, der havde taget skade, øv.

Hvis nogen savner stumper (kurve f.eks.) til sådan en maskine kan den fås
for 200 kr afhentet nær 9510 Arden (Nord-østjylland).

Mvh. NKJensen

Re: Rep af en Blomberg GUN1210-42 opvaskemaskine
Hej!

Du kender ikke nogen der kan handle hos Brandt Norden (skal være
momsreg)? Disse print koster normalt kun ca. 300,- +moms.

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Site Timeline