Rensning af printplade med komponenter.

Hej.

Efter at have fremstillet nogle print og efterfølgende loddet komponenter i, så syntes jeg at jeg ville smuksere printet lidt, da der var en del flus belægninger og perler fra tinnet rundt omkring på printet. Jeg brugte så det jeg som regel har haft held med, nemlig karburatorsprit eller isopropylalkohol.

Da jeg så i dag, et døgn efter, kikker på mine print, så syntes jeg at der er temmelig mange grå belægninger rundt om komponentbenene, og der hvor der har været loddet. Det er ligesom en krystalliseret grå belægning.

Nu er spørgsmålet så, om der er noget der er mere effektivt end mit karburator sprit at rense mit print i, eller skal det hele bare have en tur til med rigelige mængder. Det som er lidt anderledes i forhold til andre gange jeg har renset print, er at der er nogen temmelig store lodninger på dette print, der så også har givet anledning til store mængder flus.

Nogen tricks og ideer?

Thomas.

Reply to
Thomas

Hej Thomas

Jeg plejer at bruge almindelig husholdningssprit og så får det et lag loddelak når spritten er fordampet, SK10 er som skabt til opgaven.

"Thomas" skrev i en meddelelse news:47f7249b$0$2102$ snipped-for-privacy@dtext02.news.tele.dk...

De grå, efterladte belægninger er blot flussmidler, der ikke er renset godt nok af. Isopropylalkohol eller 2-propanol eller ganske almindelig husholdningssprit kan gøre det. Brug evt. en gammel tandsbørste omkring loddestederne.

Det kan være, at karburatorsprit ikke er det bedste til formålet, da det kan indeholde moget, der evt. kan skade komponenter eller lign. på printet. Jeg siger ikke, at det gør det, men når de andre midler står til rådighed, at der vel ikke grund til at eksperimentere.

--
Med venlig hilsen
Karsten H. (7870)

Thomas skrev i en meddelelse:

Kontakt chemie har et produkt til formålet, kaldet Kontakt LR. Der sidder en lille stiv børste på spraydyssen. Kan bl.a købes ved Pc-elektronik.

Mvh Gert K.

Reply to
GK

Da jeg var p=E5 teknisk skole i s=F8nderborg brugte vi bare isopropylalkohol i et ultralydskar (som du selvf=F8lgelig ikke beh=F8ver hvis du bruger en b=F8rste eller pensel) til at reng=F8re print. Det blev meget p=E6nt og efterlod ikke gr=E5 aflejringer. Er du sikker p=E5 det ikke er almindelig husholdningssprit du har brugt?

Reply to
Chrown

Mig bekendt er karburatorsprit meget tæt på at være kemisk ren isopropylalkohol. Bortset fra at nogen synes det er fedt med farve i.

Denne farve kan sætte sig og give spor, det ser heller ikke så pænt ud. Løsningen er dog rimelig simpel. Sæt beholderen så den udsættes for rigeligt sollys uden alt for meget til at dæmpe UV lyset. Lad den stå til den er blevet helt klar, så har man ikke det problem. Er man heldig kan man finde nogle på tankstationerne der stå ude. Som oftest går folk uden om dem med afblegede etiketter, smuds på flasken og klart indhold, men det er jo en fordel i det her tilfælde- så behøver man ikke selv afblege det ;) (og i tilfælde af det skulle på bilen er det jo bedøvende ligegyldigt).

Alm. husholdningssprit synes jeg ikke er så velegnet, da denatureringsmidlet har det med at fordampe sidst og sætte sig som pletter hvis det når at fordampe selv inden man tører det af. I det hele taget, til ting der ikke skal bruges til levnedsmidler synes jeg oftest afbleget karburatorsprit er mærkbart bedre grundet fraværet af denatureringsmiddel.

Så det jeg selv bruger når jeg synes en plade skal se pæn ud er afbleget karburatorsprit. Det sætter ikke grimme matte pletter som man så skal kæmpe med at få af bagefter. (Eller man skal skynde sig at tørre af med klud inden det når selv at fordampe).

Mvh Morten

Reply to
Morten

"Morten" skrev i en meddelelse news:47f9c7a0$0$15890$ snipped-for-privacy@dtext01.news.tele.dk...

Det er denatureret på en anden måde. Det lukter "fælt" i forhold til alm. husholdningssprit.

Det er denatureret bl.a. med acetone. Det fordamper hurtigst. Acetone har den evne at opløse skidtet hurtigt - også visse plastikarter - så hurtigt, at det ikke formår at fjerne skidtet. Der skal en anden bærer til at fjerne det opløste skidt inden det sætter sig igen, da acetonen nu er fordampet.

Det er nu altså denatureret - men igen på en anden måde. Ellers var der ingen ende på, hvor meget hjemmebrænderi, der ville være.:-)

Trykluft eller mors hørtører.

Jeg har vasket rigtig mange print fra "hylende" forforstærkere overhældt med cola, øl og i bedste tilfælde kun vand. Varmt vand og Ajax eller almindelig opvaskemiddel, der stort set kun har til opgave at blødgøre vandet. Efter sådan en tur - tryluft eller mors hårtører. Det sidste var envigtig bestanddel i min servicekuffert.:-)

I øvrigt, Cola er den største synder. Du har ca. 14 dage til at rense det af. I modsat fald vil syren i colaen ætse prinbaner, så det er ikke altid lige festligt at skulle repare printbaner også. Har prøvet det gennem årerne i flere på hinanden følgende gange..:-(

--
Med venlig hilsen
Karsten H. (7870)
Vil du med rette have ry som lærd
Så søg det lette - og gør det svært (piet Hein)

Man skal i den forbindelse huske på, at de fleste komponenter er konstrueret
sådan, at de kan tåle en afvaskning i f.eks. produktionen.
Reply to
Karsten (7870)

Karsten (7870) skrev:

:O :O :O TRYKLUFT ????

Det er nok ikke den bedste ide pga. statisk elektresitet.

I hvert tilfælde hvad jeg lige har lært på SMD-Lode og motange kursus (flot navn ikke)

//HH

Reply to
no-one

"no-one" skrev i en meddelelse news:c197$47f9dd55$55da8011$ snipped-for-privacy@news.galnet.dk...

Jo, da, i begrænsede mængder og ikke med 10 ato.

Nu er det, jeg har gjort det ved, ikke kritisk i den retning. I øvrigt har jeg nu ikke haft en kompressor med i kufferten. Det er rigtigt, at det trykluft, man kan købe på dåse, ikke velegnet, da det i modsætning til luft fra en alm. kompressor, er knasende tørt.

Nej, det kan jeg godt forestille mig, men der er sigtes vel også mere i produktionsøjemed, og i den foirbindelse gjorde vi det sandelig heller ikke. Det var i øvrigt ikke nødvendigt at vaske af for flussfrester, når vi loddede med Fluitin. Det brugte vi også som pasta til SMD-montering.

--
[...]

Har du erfaring med øget overfladelækstrøm på print der IKKE er renset ?

Hej Bo

Vi har bøvlet med det, specielt i fugtige omgivelser. Et specielt problem er overslag på billedrørsprint på grund af flush rester.

Nej, egentlig ikke. Nu skulle vi for så vidt heller ikke afprøve printene, da de kun var en mindre del af det færdige produkt. Klart, at var der enkelte steder, (det kunne naturligvis hænde) blev det da renset af med

2-propanol (isopropylalkohol). Men omvendt fik vi aldrig reklamationer.

Vi har der i mod været udsat for at skulle bestykke print, der havde ligget så længe på lager, at de var krop-umulige at lodde på. Dem måtte vi naturligvis "rense" af, inden vi lavede mere ved dem. Men så var de altså også rene som en nypudret barne....osv.

I øvrigt har vi prøvet at sprøjte Kontakt 70 fra Kontakt Chemie på. Det hindrer i hvert fald overslag - og er i øvrigt god til mange andre ting. Det hindrer bl.a. korrosion på f.eks. aluminium - også f.eks. antenner (udendørs).

--
[...]

"Max" skrev i en meddelelse news:47fa6af1$0$15876$ snipped-for-privacy@dtext01.news.tele.dk...

Hej Max. Prøv efterfølgende at sprøjte Kontakt 70 fra Kontakt Chemie på. Det hindrer overslag.

--
[...]

Det er så vidt jeg ved bare en lak. Men den fjerner jo ikke flusmidlet. Jeg arbejder med meget små strømme og derfor er det væsentligt at vide HVOR de løber... Jeg vil helst have at printene er helt rene. De bliver indbygget i en næsten lufttæt kasse med en fugtfjernerkapsel.

Hej Bo

Ja, løsningen må være at gøre dem helt rene og så give dem en behandling der øger overflademodstanden på printet. Der må findes specielle laktyper til den opgave.

Ja, på cellulosebasis med stor vedhæftningsevne.

Nej, jeg mente også som evt. beskyttelse bag efter.

Ja, det opfattede jeg ikke lige med det samme. Jeg spredte mig nok let vel rigeligt.

Ja, i de tilfælde er det vel nærmest et must.

--
[...]

Hej Max.

Bedre sent end aldrig har jeg fået loddet mine print færdige, og desværre først nu fået bestilt noget SK10. Jeg ville så lige sikre mig at det er ok at påføre denne "lak" eller dette flus lag som jeg forstår det er, på print som allerede ER monteret? Data bladet siger mest noget om påføring på rå print, men i mit tilfælde ville jeg godt benytte det på allerede monteret print. Flere steder har jeg høje spændinger og små afstande, så måske det også kan holde tingene lidt adskilt her..:-)

Mon dette er ok?

Thomas.

Reply to
Thomas