Rensning af printplade med komponenter.

Hej.

Efter at have fremstillet nogle print og efterfølgende loddet komponenter i,
så syntes jeg at jeg ville smuksere printet lidt, da der var en del flus
belægninger og perler fra tinnet rundt omkring på printet.
Jeg brugte så det jeg som regel har haft held med, nemlig karburatorsprit
eller isopropylalkohol.

Da jeg så i dag, et døgn efter, kikker på mine print, så syntes jeg at der
er temmelig mange grå belægninger rundt om komponentbenene, og der hvor der
har været loddet.
Det er ligesom en krystalliseret grå belægning.

Nu er spørgsmålet så, om der er noget der er mere effektivt end mit
karburator sprit at rense mit print i, eller skal det hele bare have en tur
til med rigelige mængder.
Det som er lidt anderledes i forhold til andre gange jeg har renset print,
er at der er nogen temmelig store lodninger på dette print, der så også har
givet anledning til store mængder flus.

Nogen tricks og ideer?

Thomas.

Re: Rensning af printplade med komponenter.
Hej Thomas

Jeg plejer at bruge almindelig husholdningssprit og så
får det et lag loddelak når spritten er fordampet, SK10
er som skabt til opgaven.

Re: Rensning af printplade med komponenter.

Hej Max.

Bedre sent end aldrig har jeg fået loddet mine print færdige, og desværre
først nu fået bestilt noget SK10.
Jeg ville så lige sikre mig at det er ok at påføre denne "lak" eller dette
flus lag som jeg forstår det er, på print som allerede ER monteret?
Data bladet siger mest noget om påføring på rå print, men i mit tilfælde
ville jeg godt benytte det på allerede monteret print.
Flere steder har jeg høje spændinger og små afstande, så måske det også kan
holde tingene lidt adskilt her..:-)

Mon dette er ok?

Thomas.

Re: Rensning af printplade med komponenter.

De grå, efterladte belægninger er blot flussmidler, der ikke er renset godt
nok af. Isopropylalkohol eller 2-propanol eller ganske almindelig
husholdningssprit kan gøre det. Brug evt. en gammel tandsbørste omkring
loddestederne.

Det kan være, at karburatorsprit ikke er det bedste til formålet, da det kan
indeholde moget, der evt. kan skade komponenter eller lign. på printet. Jeg
siger ikke, at det gør det, men når de andre midler står til rådighed, at
der vel ikke grund til at eksperimentere.
Karsten H. (7870)
Re: Rensning af printplade med komponenter.

Mig bekendt er karburatorsprit meget tæt på at være kemisk ren
isopropylalkohol. Bortset fra at nogen synes det er fedt med farve i.

Denne farve kan sætte sig og give spor, det ser heller ikke så pænt ud.
Løsningen er dog rimelig simpel. Sæt beholderen så den udsættes for rigeligt
sollys uden alt for meget til at dæmpe UV lyset. Lad den stå til den er
blevet helt klar, så har man ikke det problem. Er man heldig kan man finde
nogle på tankstationerne der stå ude. Som oftest går folk uden om dem med
afblegede etiketter, smuds på flasken og klart indhold, men det er jo en
fordel i det her tilfælde- så behøver man ikke selv afblege det ;)  (og i
tilfælde af det skulle på bilen er det jo bedøvende ligegyldigt).

Alm. husholdningssprit synes jeg ikke er så velegnet, da denatureringsmidlet
har det med at fordampe sidst og sætte sig som pletter hvis det når at
fordampe selv inden man tører det af. I det hele taget, til ting der ikke
skal bruges til levnedsmidler synes jeg oftest afbleget karburatorsprit er
mærkbart bedre grundet fraværet af denatureringsmiddel.

Så det jeg selv bruger når jeg synes en plade skal se pæn ud er afbleget
karburatorsprit. Det sætter ikke grimme matte pletter som man så skal kæmpe
med at få af bagefter. (Eller man skal skynde sig at tørre af med klud inden
det når selv at fordampe).

Mvh
Morten

Re: Rensning af printplade med komponenter.

Det er denatureret på en anden måde. Det lukter "fælt" i forhold til alm.
husholdningssprit.

Det er denatureret bl.a. med acetone. Det fordamper hurtigst. Acetone har
den evne at opløse skidtet hurtigt - også visse plastikarter - så hurtigt,
at det ikke formår at fjerne skidtet. Der skal en anden bærer til at fjerne
det opløste skidt inden det sætter sig igen, da acetonen nu er fordampet.

Det er nu altså denatureret - men igen på en anden måde. Ellers var der
ingen ende på, hvor meget hjemmebrænderi, der ville være.:-)

Trykluft eller mors hørtører.

Jeg har vasket rigtig mange print fra "hylende" forforstærkere overhældt med
cola, øl og i bedste tilfælde kun vand. Varmt vand og Ajax eller almindelig
opvaskemiddel, der stort set kun har til opgave at blødgøre vandet. Efter
sådan en tur - tryluft eller mors hårtører. Det sidste var envigtig
bestanddel i min servicekuffert.:-)

I øvrigt, Cola er den største synder. Du har ca. 14 dage til at rense det
af. I modsat fald vil syren i colaen ætse prinbaner, så det er ikke altid
lige festligt at skulle repare printbaner også. Har prøvet det gennem årerne
i flere på hinanden følgende gange..:-(
Karsten H. (7870)
Re: Rensning af printplade med komponenter.

:O :O :O TRYKLUFT ????

Det er nok ikke den bedste ide pga. statisk elektresitet.

I hvert tilfælde hvad jeg lige har lært på SMD-Lode og motange kursus
(flot navn ikke)

//HH

Re: Rensning af printplade med komponenter.

Jo, da, i begrænsede mængder og ikke med 10 ato.

Nu er det, jeg har gjort det ved, ikke kritisk i den retning. I øvrigt har
jeg nu ikke haft en kompressor med i kufferten. Det er rigtigt, at det
trykluft, man kan købe på dåse, ikke velegnet, da det i modsætning til luft
fra en alm. kompressor, er knasende tørt.

Nej, det kan jeg godt forestille mig, men der er sigtes vel også mere i
produktionsøjemed, og i den foirbindelse gjorde vi det sandelig heller ikke.
Det var i øvrigt ikke nødvendigt at vaske af for flussfrester, når vi
loddede med Fluitin. Det brugte vi også som pasta til SMD-montering.
Karsten H. (7870)
Re: Rensning af printplade med komponenter.

Har du erfaring med øget overfladelækstrøm på print der IKKE er renset ?

Bo //

Re: Rensning af printplade med komponenter.
Hej Bo

Vi har bøvlet med det, specielt i fugtige omgivelser. Et specielt
problem er overslag på billedrørsprint på grund af flush rester.

Re: Rensning af printplade med komponenter.

Hej Max. Prøv efterfølgende at sprøjte Kontakt 70 fra Kontakt Chemie på. Det
hindrer overslag.
Karsten H. (7870)
Re: Rensning af printplade med komponenter.

Nej, egentlig ikke. Nu skulle vi for så vidt heller ikke afprøve printene,
da de kun var en mindre del af det færdige produkt. Klart, at var der
enkelte steder, (det kunne naturligvis hænde) blev det da renset af med
2-propanol (isopropylalkohol). Men omvendt fik vi aldrig reklamationer.

Vi har der i mod været udsat for at skulle bestykke print, der havde ligget
så længe på lager, at de var krop-umulige at lodde på. Dem måtte vi
naturligvis "rense" af, inden vi lavede mere ved dem. Men så var de altså
også rene som en nypudret barne....osv.

I øvrigt har vi prøvet at sprøjte Kontakt 70 fra Kontakt Chemie på. Det
hindrer i hvert fald overslag - og er i øvrigt god til mange andre ting. Det
hindrer bl.a. korrosion på f.eks. aluminium - også f.eks. antenner
(udendørs).
Karsten H. (7870)
Re: Rensning af printplade med komponenter.

Det er så vidt jeg ved bare en lak. Men den fjerner jo ikke flusmidlet.
Jeg arbejder med meget små strømme og derfor er det væsentligt at vide
HVOR de løber...
Jeg vil helst have at printene er helt rene. De bliver indbygget i en
næsten lufttæt kasse med en fugtfjernerkapsel.

Bo //

Re: Rensning af printplade med komponenter.
Hej Bo

Ja, løsningen må være at gøre dem helt rene og så give dem
en behandling der øger overflademodstanden på printet. Der
må findes specielle laktyper til den opgave.

Re: Rensning af printplade med komponenter.

Ja, på cellulosebasis med stor vedhæftningsevne.

Nej, jeg mente også som evt. beskyttelse bag efter.

Ja, det opfattede jeg ikke lige med det samme. Jeg spredte mig nok let vel
rigeligt.

Ja, i de tilfælde er det vel nærmest et must.

Karsten H. (7870)
Re: Rensning af printplade med komponenter.
Kontakt chemie har et produkt til formålet, kaldet Kontakt LR.
Der sidder en lille stiv børste på spraydyssen.
Kan bl.a købes ved Pc-elektronik.

Mvh
Gert K.

Re: Rensning af printplade med komponenter.
Da jeg var pE5% teknisk skole i sF8%nderborg brugte vi bare
isopropylalkohol i et ultralydskar (som du selvfF8%lgelig ikke behF8%ver
hvis du bruger en bF8%rste eller pensel) til at rengF8%re print. Det blev
meget pE6%nt og efterlod ikke grE5% aflejringer. Er du sikker pE5% det ikke
er almindelig husholdningssprit du har brugt?

Site Timeline