Rensning af print efter brandskade - Page 2

Re: Rensning af print efter brandskade

Ih ha, rolig nu. Drejede det sig ikke blot om at rense/vaske et kontamineret
print? Det behøver ikke nødvendigvis at kræve den helt store
ledvogtereksamen.
Karsten H. Jensen

Re: Rensning af print efter brandskade

Mit indlæg var ikke ment på den måde, men for at oplyse Axel om at
demineraliseret vand IKKE indeholder mineraler, og at der stort set ikke
bruges destilleret vand, da de er for dyrt.

Selv renser jeg print med citrusolie rens (opløser ALT), efterfulgt af
varmt vand med sulfo, efterfulgt af vand fra min boligaffugter. Det er
jo faktisk destilleret :-) Herefter i en varmluftsovn ved 60 grader i
nogle timer. Virker hver gang.

Bo //

Re: Rensning af print efter brandskade

Nej, sådan opfattede jeg det heller ikke - snarere som en slags opfordring
til at slippe speederen - og den måde er for mig helt fin. Jeg kan/bliver
til tider/ofte lidt for ivrig.:-)

Citrusolie er i øvrigt på listen over uønskede og/eller kræftfremkaldende
stoffer.:-)
Karsten H. Jensen

Re: Rensning af print efter brandskade
Hej Igen

I for alle tak for hjælpen.

Jeg vasker det i sulfo vand og skyller efter med destileret vand, blæser
lidt på det hele og ligger den så i varme skab et døgnstid, så må det vel
være godt.

Igen tak for hjælpen

Hilsen

Bjarke

Re: Rensning af print efter brandskade
prøv med renset bensin det kan fås i farvehandlen og andre steder det
opløser tjærekondensatet på printet

Re: Rensning af print efter brandskade

Rensebenzin (hedder det retteligt) kan _ikke_ opløse og fjerne sod. Der skal
anvendes et basisk middel - noget i retning af flydende ajax. Man kan få
væsker specielt fremstillet til formålet, men de mest effektive er ikke
tilgængelige, hverken hos farveladehandlere eller supermarkeder.

F.eks. skal flydende ajax (eller lign.) fortyndes 20:1 eller 5%. I grove
tilfælde måske 10:1 eller 10%. Brug en sprayflaske (brugt til f.eks.
vinduesvask).

Der er også nogen, der har haft held med simpelthen at putte det i
opvaskemaskinen. Jeg har ikke prøver det selv endnu, da jeg netop har det
"professionelle" middel.
Karsten H. Jensen