Rensning af print efter brandskade

Hej NG

Jeg står med nogle print som kommer fra et værksted hvor der har været
brand. Alt er sodet til, så nu er spørgsmålet hvordan jeg bedst renser
printene så de ikke begynder at ætse / irer til.

Jeg har adgang til en 'vaskemaskine' som benyttes til afvaskning af flus på
nye print. Jeg hade forestillet mig at komme dem gennem her og så evt give
dem en gang printlak bagefter for at forhindre yderlige oxidering.

Lyder dette fornuftigt, eller er der andre bud på hvad man bør gøre.

På forhånd tak

Bjarke

Re: Rensning af print efter brandskade
On Mon, 2 Oct 2006 20:50:15 +0200, "Bjarke Jensen"

Det vil formentlig fungere, men hvad siger ejeren af vaskemaskinen til
at få den forurenet med brandskadede print?
Vi har også en sådan, men hvis du kom med brandskade fik du 20 kolde
tæer.

Jeg vil anbefale rå mængder af lunkent vand med sulfo, og
efterskylning 10000000 gange bagefter. Og tørring i en uges tid
efterfølgende.

Re: Rensning af print efter brandskade

Hmm, kan man ikke skifte vand i såddan en?

Jeg har ladet mig fortælle at man sagtens kan bruge ganske normale
opvaskere til afvaskningen, så måske han kunne bruge såddan en, med en
efterfølgende skylning med demi vand.

Re: Rensning af print efter brandskade
On Mon, 2 Oct 2006 20:50:15 +0200, "Bjarke Jensen"

Det er ikke smart at svine en sådan fin maskine til med dette ukendte
snavs.
Da jeg var i lære var teknikken fgl.
Adskild delene så det er til at komme til i alle krogene.
Ajax ufortyndet (eller soda opløst i vand) så en langhårdet børste og
så ellers knofedt. Flaskerensere i forsk. størrelser er ganske
fortrinelige til at komme rundt mellem komponenterne.
Skyl, skyl, skyl og skyl igen med masser af lunkent vand.
Har du adgang til trykluft kan du blæse så meget som muligt af vandet
væk, ellers må det en tur i et dørslag og så rundt en tur.
Ind i en varmluftovn på 50-70 grader i et par timer, gerne mere.
Visse komponenter kan ikke lide vand og/eller knofedt, de skal så
udskiftes efter vask.
Stort set alt fra kunderne blev vasket på denne måde, både pga.
brand/sod/vandskade, men også pga. alm. snavs i rå mængder.

Efterbehandlingen var lakering.

/Hans

Re: Rensning af print efter brandskade

i lære var teknikken fgl.

Korrekt, men der skal skylles med destilleret (ikke demineraliserte) vand
til sidst før tørring, jeg ville vælge en lavere temperatur, ca. 40 grader i
op mod et døgn.

Hilsen Aksel

Re: Rensning af print efter brandskade
Hej Aksel

Hvorfor destileret ?

Mvh Max

Re: Rensning af print efter brandskade

Destilleret eller ikke destilleret er ligegyldigt, hvis der først pustes med
en gang trykluft. I givet fald kan man bruge vand med en lille smule eddike.
Karsten H. Jensen

Re: Rensning af print efter brandskade

Ikke enig, eddike tilfører ny syre som man lige har forsøgt at fjerne ved
vask.

Demineraliseret vand indeholder stadig kalk, men i en omdannet form, jeg
ville aldrig spare de få kroner der er forskellen på de to vandtyper.

Hilsen Aksel

Re: Rensning af print efter brandskade

Nej, sådan har vi jo hver vores fif. Jeg har altid - specielt på servicekald
om natten - bare brugt varmt vand med noget opvaskemiddel i - muligvis en
opvaskebørste - og så skylle med vand bagefter. Til sidst en hårtørrer, der
var fast værktøj - og det har altid virket uden senere efterbehandlinger.

Det er uhyggeligt så højt en forstærker eller mikser hyler, hvis den får for
meget øl. Cola - ja, så har du ca. 14 dage inden du også skal til at
reparere printbaner.

Ellers er elektronikken ikke så sart - var den ikke den gang.
Karsten H. Jensen

Re: Rensning af print efter brandskade

Og specielt øl der har siddet i en uge eller 2 har det med at blive
langhåret.

Nøj hvor har jeg renset mange 1210ere for øl.

Mvh. Uffe Ravn

Re: Rensning af print efter brandskade

Nå, også dig - for så slet ikke at tale om lyd- og lysmiksere, det bliver
noget slemt, klæbrigt stads.
Karsten H. Jensen

Re: Rensning af print efter brandskade

Hvad er en 1210'er?

/Bo.

Re: Rensning af print efter brandskade

Pladspiller.

En model meget udbredt i DJ verdenen www.technics1210.com

Re: Rensning af print efter brandskade

-åbenbart noget, man bruger til at opsamle overskudsøl i ?

Bo //

Re: Rensning af print efter brandskade

ROFL...

Re: Rensning af print efter brandskade

Ganske rigtigt. engang sidst i det foregående årtusinde, fantes der ikke et
eneste diskotek hvor der ikke var instaleret 2 stk. af omtalte 1210.

Om  den ene så var til let-øl og den anden til rigtig øl ved jeg dog ikke.

I øvrigt en rigtig slider, og robust opbygget.

Jeg husker at jeg fik en til rep. fordi den kørte lidt ujævnt, fejlårsagen
var centerlejet der havde sat sig, og pladetallerkenen drejede troligt
videre, blot var det nu konusen imellem leje og pladetallerken der gav sig.

Mvh. Uffe Ravn

Re: Rensning af print efter brandskade

Det hænder, at nogen bøvser lidt for kraftigt eller har for store
armbevægelser.
Karsten H. Jensen

Re: Rensning af print efter brandskade

Demineraliseret vand hedder sådan fordi der IKKE er mineraler i det.
Heller ikke kalk.

På mange hjemmesider om vandkøling af PC'er, amatør ølbrygning etc er
der stor diskussion og alle er enige om at der er stor forskel på
demineraliseret og destilleret vand

I kemi analyser bruger man demineraliseret vand fordi det er frit for
mineraler, der kan påviekr resultaterne.

I halvlederindustrien bruger man også demineraliseret vand.

Bo //

Re: Rensning af print efter brandskade

Det er desværre kun indtil det øjeblik man åbner beholderen til
demi-vandet... herefter er det forurenet.

Re: Rensning af print efter brandskade

-men det gør stadig ingen forskel på om det er destilleret (fordampet og
fortættet) eller det er renset på andre mere hensigtsmæssige måder.

Typisk optager det CO2 fra atmosfæren og bliver svagt surt. Men en
ledningsevnemåling kan ret hurtigt afsløre det. Jeg tvivler på at det
har betydning til rensning af print. Skal man bruge "poleret" vand løber
det direkte fra rense"apparatet" til der, hvor det skal bruges.