rensning af print

Hej,

Jeg vil gerne have hjælp til noget værktøj, som skal bruges til at tørre print med efter rensning.(smd komponenter)

Jeg har tænk på følgende metoder: en Hårtørre eller en kompresor.

Mvh. Rachid

Reply to
Kadim

"Kadim" skrev i news:brkad4$8iu$ snipped-for-privacy@sunsite.dk

Blæs så meget af som du kan, og læg printet i varmeskab ved ca 50grader.

-- Hilsen Peter N Petersen

15kw
15kw skrev i en nyhedsmeddelelse:

50grader.

Enhver moderne bageovn, kan holde de 50°C

Du kan også bare lægge det på radiatoren, i et døgn, hvis der er varme på.

-- Med venlig hilsen

Ejvind Andersen Fjern"xx"

Reply to
EA 2730

ja tak, men kan jeg bruge en Hårtørre til formålet ???? selvom det er SMD komponenter jeg har med at gøre???

Jeg er mere interesseret i at tørre printet med det samme og ikke skal vente i et døgn eller andet.

Håber i kan bidrag med løsninger ..

"Kadim" skrev i en meddelelse news:brkad4$8iu$ snipped-for-privacy@sunsite.dk...

Reply to
Kadim

Hej

Naturligvis kan du bruge en hårtørre, men vær opmærksom på at det kan tage længe at få fjernet det vand der ligger inde under komponenterne, blæs evt. printet rent med trykluft, det skulle kunne presse det meste af vandet ud fra disse lomnmer og så tør printet godt igennem med din hårtørre. Med hensyn til varme er der ikke noget at være bange for så længe du kan holde ved printet uden at brænde fingerne.

"Kadim" skrev i en meddelelse news:brkad4$8iu$ snipped-for-privacy@sunsite.dk...

For nogle år siden havde jeg et fritidsjob hvor der blev brugt triclorethan til printrengøring, det fordamper meget hurtigt. Bruges det ikke mere?

Mvh //zigge

Reply to
//zigge

Hej zigge

Triclorethan er ikke noget man bruger hvis man på nogen som helst måde kan undgå det. Stoffet er optaget på Miljøstyrrelsens liste over over uønskede stoffer med høj prioritet. Stoffet er kræftfremkaldene, sundhedsskadelig og miljøskadelig.

Kadim skrev:

Hej Rachid

Når jeg fremkalder film tilsætter jeg sidste hold skyllevand lidt sprit. Filmen afstryges med en gummiskraber og er tør - klar til kopiering - på 5 min. ved ophængning i fri luft (ingen blæser p.gr.a. faren for støv).

Når spritten fordamper river den vandmolekylerne med.

Til film bruger jeg ca. 6 cl ren sprit til 600 cl vand. Måske kan dit print tåle en størrer del sprit. Du kan godt bruge træsprit (isopropylalkohol) hvis du har udluftning - det er noget giftigt stads at indånde/drikke.

Ellers kan du bruge ren vodka eller måske toiletsprit (véd ikke om det i dag kun er denatureret med kolokvint, som smager hæsligt).

Med en hårtørrer på laveste varmegrad går det lynhurtigt.

m.v.h. Emil

Reply to
Emil

"Kadim skrev i en meddelelse

vente

for noget tid siden var jeg på et SMD kursus der smed vi hele printet ned i et ultralydskar med isopropylalkohol i, der efter blæste vi det tørt med tryk luft så var det lige til at lægge ind under overflade mikroskopet (lodde check) da han blev spurgt mente læren at der ikke var nogle komponenter der tog skade af den behanling ? (der var mega mange slags komponenter på printet øve-print ) jeg har selv brugt isopropylalkohol til rensning af print men mest på lodde-side (flus rester) det fordamper selv ved stue temperatur

Venlig Hilsen Michael Meidahl Jensen

Reply to
Michael Meidahl Jensen

//zigge skrev i meddelelsen ...

Triclorethan er i lighed med alle andre clorholdige kølemidler ulovlige at bruge. Dette fordi at de skader ozonlaget i atmosfæren. "triclor" og R11,(brugtes i isoleringsskum),var de absolut værste af slagsen, og blev udfaset i begyndelsen af 90'erne.

mvh Orla, som hvis jeg var i "dine sko" ville gå meget stille med dørene :-|

Reply to
Orla Pedersen

Træsprit er methanol, og ikke isopropanol

Bedre virkning opnås ved at drikke det først, og så ånde på printet :- ))

Selv har jeg en lille varmluftsovn, der kan stilles meget præcist i temperaturen. 80 grader i et hvarter, så er det tørt.

"Max" skrev i en meddelelse news:3fde13ca$0$151$ snipped-for-privacy@dtext02.news.tele.dk...

triclorethan

Endnu værre: Det kan optages gennem huden.

-- Med venlig hilsen Karsten H. Jensen

Reply to
KHJ

"//zigge" skrev i en meddelelse news:3fde0eda$0$30078$ snipped-for-privacy@dtext01.news.tele.dk...

tørre

triclorethan

Det kræver miljøgodkendelse og et kæmpemæssigt udsugningsanlæg. Jeg har kun hørt om dem som en station i en produktionslinie, hvor der næppe er mennesker i nærheden. Der er næppe ret mange, der i dag inversterer i den slags udsugningsanlæg, da de er alt for kostbare i forhold til alternative metoder for afrensning.

-- Med venlig hilsen Karsten H. Jensen

Reply to
KHJ

"Orla Pedersen" skrev i en meddelelse news:3fde2255$0$69970$ snipped-for-privacy@dread12.news.tele.dk...

Det var hverken tri, triclor eller triclorethan. Det var freon.

Reply to
KHJ

"KHJ" skrev i news:3fde2c34$0$70008$ snipped-for-privacy@dread12.news.tele.dk

meddelelse

at

:-|

Freon er bare et handelsnavn for nogle meget nært beslægtede forbindelser.

-- Hilsen Peter N Petersen

15kw

Hej Karsten

Og hvis dampene opvarmes f.eks. gennem gløden på en cigaret, ja så dannes der nogle virkelig uhyggelige stoffer.

KHJ skrev i meddelelsen ...

Nu bliver alt kølemiddel af mange kaldt "freon", også de nye baseret på kulbrinter, deri har Peter ret, det er kun et handelsnavn for Dupont. ICI kaldte deres kølemidler for "Clea" så vidt jeg husker, og der er mange andre...

MEN !

-------------------------------------------- jf. lovbekendtgørelse nr. 566 af 15 august 1989 om forbud mod anvendelse.

§1. Denne bekendtgørelse omfatter følgende kemiske stoffer og disses isomere, både alene og i blanding med andre stoffer, såfremt indholdet udgør mere end 1 vægtprocent:

1) Alle CFC-er (fuldthalogenerede chlorfluorcarboner), herunder

a) trichlorfluormethan (CFC-11), R11 b) dichlordifluormethan (CFC-12), R12 c) trichlortrifluorethan (CFC-113), d) dichlortetrafluorethan (CFC-114), e) chlorpentafluorethan (CFC-115)

2) tetrachlormethan

*** 3) trichlorethan *** (R140a)

4) Alle haloner (fuldt halogenerede bromfluorcarboner, bromchlorcarboner og bromchlorfluorcarboner), herunder

a) bromchlordifluormethan (halon-1211) b) bromtrifluormethan (halon-1301) c) dibromtetrafluorethan (halon-2402)

Der var overgangs ordninger for nogle af stofferne, eksempelvis trichlorethan, som måtte bruges til polyurethanisoleringsskum og integralskum, helt frem til 1-1-1996.

Så der er vist al mulig grund til at holde lav profil ;-)

mvh Orla, tidligere mange år i køleindustrien, nu EBSD.

Reply to
Orla Pedersen

"Orla Pedersen" skrev i en meddelelse news:3fdf42aa$0$27397$ snipped-for-privacy@dread16.news.tele.dk...

Var der ikke noget med, at freon ikke er brænbart? Det udvikler kulde på ca. -45-50°? Det er væsentlig tungere end atmosfærisk luft - i hvertfal i flydende form?

Nu var det jo heller ikke i alle køleanlæg, der anvendtes freon. De store køle/fryseanlæg blev/bliver der anvendt brejne (saltløsning) eller en salmiakbaseret middel?

-- Med venlig hilsen Karsten H. Jensen

tidligere adskillige år i måleinstrumentbranchen bl.a. i udstrakt grad for temperaturmåling med en fænomonal hukommelse på niveau med Altzheimers light.:-)

Reply to
KHJ

Jo, det var netop det der var godt ved freon, diverse erstatninger som anbefales i dag er typisk brændbare, f.eks. Propan, som ofte bruges i køleskabe og frysere.

Det er faktisk let at skifte freon ud med propan uden at ændre på systemet, det arbejdet kun under en anelse større tryk end freon, den eneste ulempe er at det kan eksplodere eller brænde.

Korrekt, på store anlæg hvor der skulle være meget koldt bruger man bla. CO2 eller Amoniak, begge dele kræver meget højt tryk og amoniak korroderer en del metaller så de er svære at arbejde med.

Saltvandet (brine på engelsk, sjovt nok:) eller glykolen som det ofte er bruges til at "transportere kulden" fra køleanlæget derhen hvor der er brug for den, f.eks. til kølemøbler og frost rum, tricket er at man ikke har lyst til at have gasser under højt tryk inde i butikken eller i lange rør for den sags skyld.

Flemming Frandsen

KHJ skrev i meddelelsen ...

Det kunne ikke brænde, til gengæld blev det uhyre giftigt når det blev afbrændt :-o Der var flere slags CFC og HFC med forskellige fordampningstemperaturer,(som igen er afhængige af det tilstedeværende tryk), jeg kan ikke huske damptabellerne længere, "A-L" du ved ;-) Tunge eller ej, kloren fandt op i atmosfæren, den er fundet deroppe.

HFC er uden klor, og var den første erstatning for CFC kølemidlerne, de har så andre ulemper, og de vil sikkert forsvinde helt med tiden. Kulbrinter er den blivende løsning da de findes naturligt i vores omgivelser, og i øvrigt også er mere energirigtige/økonomiske i drift.

Omkring brandbarheden af de nye kulbrinte kølemidler, jo de brænder akkurat lige så godt som gas fra gaskomfuret. Hvad er problemet ? Det påståes at man ikke kan lugte et gasudslip fra et køleskab, dertil vil jeg sige at det lugter modbydeligt, det er vel advarsel nok ? Så jeg har svært ved at se problemet.

siger 6B11 fra analog devices dig noget ? Hundedyre og tilmed upålidelige, men på den tid de eneste der var galvanisk isolerede/adskilt.

Jeg er glad for ikke at være i kølebranchen længere, min hud har fået det meget bedre efter, at jeg ikke længere er i nærheden af CFC og HFC, det _er_ noget usundt stads.

mvh Orla, hvis hus opvarmes med hjælp af propan, dog uden at der nogetsteds er ild :o)

Reply to
Orla Pedersen