Rensning af potmeter

Hvordan renser man bedst et skrattende potmeter som har stået ubrugt i et par år? Har prøvet at køre det frem og tilbage et par minutter men det er ikke rigtig godt.

Vil helst undgå at udskifte...

pft Kåre

Reply to
Kåre

"Kåre" skriver:

Kantaktrens på spray

Og du er sikker på at det ikke er slidt op ?

Årsagen til potmeterskrat er løse partikler fra kulbanen. Man kan skille det ad (fjerne dækslet) og så rense med Isopropylalkohol el. rense benzin, men min erfaring er at det er noget kortfristet, det skyldes sikkert at kulbanen er nedslidt. Derfor, hvis det er et standard potmeter, så skift det. "Kåre" skrev i en meddelelse news:c5iukv$2t4$ snipped-for-privacy@sunsite.dk...
Reply to
Børge Larsen

det

kulbanen

Jeg renser jævnligt potmeter i mine forældres radio/forstærker. De ryger sammenlagt 4-6 cigarer om dagen. Der er problemet ikke nedslidning af kulbanen, men kraftige sod/tjæreaflejringer. Jeg bruger alm. kontaktspray, og det er temmeligt sort, det, der løber nedenud af potmetrene...

i et

kke

Hej K=E5re

Til lavsp=E6nding vil jeg anbefale dig SuperLube.

=C5rsagen til kontaktst=F8jen er prim=E6rt korrosion p=E5 metal-glideren.=

Min personlige erfaring gennem =E5rtier er at kontaktrens ikke virker her= =20 og heller ikke i kontakter. Medmindre de skilles ad og renses mekanisk.

-

Et af mine eksempler er et hjemmebygget analogt volt/ampere meter, som=20 har en simpel 2-6 omskifter.

I VA-meteret, der er aktivt s=E5 den har fuldt udslag for 10 mV, skabte=20 den sig meget selvom den var ny. Efter at den blev smurt med SuberLube=20 faldt den indre modstand i omskifteren fra ca. 0,01 Ohm til ca. 0,009=20 Ohm og st=F8jen/ber=F8ringsf=F8lsomheden forsvandt.

Rensning af batteripoler/klemmer:

mvh/Glenn

-
Reply to
Glenn Møller-Holst

Glenn Møller-Holst skriver:

Smøremiddel med teflon ?

Har du et microohmmeter ? Du har ændret impedansen 1 mOhm.

Og teflon er som bekendt en fremragende elektrisk isolator.

--
Med venlig hilsen/best regards
Jesper G. Poulsen

Jesper G. Poulsen

"Jesper G. Poulsen" skriver:

Netop....

Klaus

-- Modelbane Europas hjemmeside:

Nævnte modstandsændring må vist siges at være en tilfældighed eller en måleunøjagtighed, der ikke skal tillæges nogen større værdi. Der vil over samme kontakt kunne måles forskellige værdier efter enhver kontaktbevægelse. Og husk så lige at der er forskel på kontakt spray, jeg ved ikke hvori forskellen består, men der findes forskellige typer, en der er egnet for slæbekontakter (potmeter) og en anden for kontakter efter kontaktorprincippet. Det vil være for naivt at tro, at et silicone- eller andet smøremiddel vil være egnet. Da de fleste kontakter er forsølvet er det som regel en korrodering af disse, som følge af luftens svovlindhold, der er årsag til kontaktsvigt ved meget lave spændinger.

Børge

"Klaus D. Mikkelsen" skrev i en meddelelse news: snipped-for-privacy@du.kan.finde.den...

Reply to
Børge Larsen
  1. Adskil dit potmeter,
  2. aftør med renset benzin, hurtigt og kortvarigt, ellers fjerner du hele kulbanen.
  3. ½ syrefri vaseline og ½ rensebenzin røres sammen til en olie, der ligges på kulbanen med en vatpind.
  4. nu ligger der et tyndt lag vaseline, og dit potmeter er som nyt, og holder i mange år. Jørgen
Reply to
JTN

=2E..

Jeps med teflonkugler og siliconeolie - begge isolatorer!

Det virker fint.

mvh/Glenn

-
Reply to