Rensning af potmeter

Hvordan renser man bedst et skrattende potmeter som har stået ubrugt i et
par år?
Har prøvet at køre det frem og tilbage et par minutter men det er ikke
rigtig godt.

Vil helst undgå at udskifte...

pft
Kåre

Re: Rensning af potmeter

Kantaktrens på spray

Og du er sikker på at det ikke er slidt op ?

Re: Rensning af potmeter
Årsagen til potmeterskrat er løse partikler fra kulbanen. Man kan skille det
ad (fjerne dækslet) og så rense med Isopropylalkohol el. rense benzin, men
min erfaring er at det er noget kortfristet, det skyldes sikkert at kulbanen
er nedslidt. Derfor, hvis det er et standard potmeter, så skift det.

Re: Rensning af potmeter

det
kulbanen

Jeg renser jævnligt potmeter i mine forældres radio/forstærker. De ryger
sammenlagt 4-6 cigarer om dagen. Der er problemet ikke nedslidning af
kulbanen, men kraftige sod/tjæreaflejringer. Jeg bruger alm. kontaktspray,
og det er temmeligt sort, det, der løber nedenud af potmetrene...

Bo //

Re: Rensning af potmeter

Hej KE5%re

Til lavspE6%nding vil jeg anbefale dig SuperLube.

C5%rsagen til kontaktstF8%jen er primE6%rt korrosion pE5% metal-glideren.=

Min personlige erfaring gennem E5%rtier er at kontaktrens ikke virker her=
20%
og heller ikke i kontakter. Medmindre de skilles ad og renses mekanisk.

-

Et af mine eksempler er et hjemmebygget analogt volt/ampere meter, som20%
har en simpel 2-6 omskifter.

I VA-meteret, der er aktivt sE5% den har fuldt udslag for 10 mV, skabte20%
den sig meget selvom den var ny. Efter at den blev smurt med SuberLube20%
faldt den indre modstand i omskifteren fra ca. 0,01 Ohm til ca. 0,00920%
Ohm og stF8%jen/berF8%ringsfF8%lsomheden forsvandt.

Rensning af batteripoler/klemmer:
http://cph.ing.dk/konf/root/elektronik/html/2709.all.html#2713

mvh/Glenn

-

Re: Rensning af potmeter

Smøremiddel med teflon ?

Har du et microohmmeter ?
Du har ændret impedansen 1 mOhm.

Re: Rensning af potmeter
snipped-for-privacy@du.kan.finde.den says...

Og teflon er som bekendt en fremragende elektrisk isolator.

--
Med venlig hilsen/best regards
Jesper G. Poulsen

Re: Rensning af potmeter

Netop....

Re: Rensning af potmeter
Nævnte modstandsændring må vist siges at være en tilfældighed eller en
måleunøjagtighed, der ikke skal tillæges nogen større værdi. Der vil over
samme kontakt kunne måles forskellige værdier efter enhver kontaktbevægelse.
Og husk så lige at der er forskel på kontakt spray, jeg ved ikke hvori
forskellen består, men der findes forskellige typer, en der er egnet for
slæbekontakter (potmeter) og en anden for kontakter efter
kontaktorprincippet.
Det vil være for naivt at tro, at et silicone- eller andet smøremiddel vil
være egnet. Da de fleste kontakter er forsølvet er det som regel en
korrodering af disse, som følge af luftens svovlindhold, der er årsag til
kontaktsvigt ved meget lave spændinger.

Børge

Re: Rensning af potmeter
2E%..

Jeps med teflonkugler og siliconeolie - begge isolatorer!

Det virker fint.

mvh/Glenn

-

Re: Rensning af potmeter
1. Adskil dit potmeter,
2. aftør med renset benzin, hurtigt og kortvarigt, ellers fjerner du hele
kulbanen.
3. ½ syrefri vaseline og ½ rensebenzin røres sammen til en olie, der ligges
på kulbanen med en vatpind.
4. nu ligger der et tyndt lag vaseline, og dit potmeter er som nyt, og
holder i mange år.
Jørgen