Rensning af potentiometre og switche

Jeg har en Sony forstærker med masser af knas i volumepot og på 3 switche.
Da jeg var servicetekniker i gamle dage brugte vi Kontakt 60 kontaktrens til
opgaven. Men det var så ikke kvalitets Hifi grej vi reppede......Hvad bruger
I idag ? Jeg skal havde anskaffet mig noget der er billigt og
lettilgængeligt.

Re: Rensning af potentiometre og switche

til
bruger

Div. kontaktspray har det med at ødelægge kontakter, så jeg bruger normalt
isopropanpl til rensning.

Mvh. Uffe Ravn

Re: Rensning af potentiometre og switche

switche.
vel ikke til potentiometre ? Der havde kontakt spray den fordel at det
kommer ind på grafitbanen og renser.

Re: Rensning af potentiometre og switche

normalt

Ja der gør isopropanolen da også.

Mvh. Uffe Ravn

Re: Rensning af potentiometre og switche

hehe tænkte mere på at spraydåsen jo indeholder lidt tryk der kan hjælpe
rensevædsken derind :) men ok prøver med Isopropylalkohol :)

Re: Rensning af potentiometre og switche

Isopropanolen sprøjter jeg ind med en injektionssprøjte med nål.

Mvh. Uffe Ravn

Re: Rensning af potentiometre og switche
Hej Uffe

Har du en lavet af glas ?

Mvh Max

Re: Rensning af potentiometre og switche

Naturligvis

Mvh. Uffe Ravn

Re: Rensning af potentiometre og switche

Hvor har du den fra ?

Mvh Max

Re: Rensning af potentiometre og switche

Igen har apotektet været leveringsdygtig.

Det var også dem der skaffede mig et stetoskop.

Mvh. Uffe Ravn

Re: Rensning af potentiometre og switche
Hej Uffe

Ok, jeg må prøve igen, sidst jeg spurgte kunne de kun levere
de der plast dimser fra Once og de gror jo fast hvis man lader
den ligge med noget i. Jeg købte en glasmodel hos Rudolph
Schmidt for mange år siden, den blev desværre knust ved et
pludseligt møde med et betongulv, og RS har dem ikke mere.
Men jeg prøver apoteket igen.

Og hvad bruger du så det til ?

Mvh Max

Re: Rensning af potentiometre og switche

Gør det, en glassprøjte, med tilhørende kanyle er meget bedre end det af
plastic, man har mere føling med det.

I øvrigt er glassprøjten det eneste der tåler kloroform

Til at finde bla. mekaniske fejl, det kan nogle gange være svært at høre
hvorfra lydene komme, og hertil kan stetoskopet være en god hjælp.

Mvh. Uffe Ravn

Re: Rensning af potentiometre og switche

Jeg har eet med en ca 35cm lang pind på, så man lettere kan komme til at
lytte inde i en maskine, uden at skulle have hånden derind. Min
automekaniker skaffede det til ca 200kr.

Bo //

Re: Rensning af potentiometre og switche

Sjovt nok sad jeg lige og tænkte på det samme, jeg har et gammelt
Belzer med pind på, perfekt når 300 kuglelejer i en maskine lige
skal checkes. Forøvrigt er det sjovt som store hurtigløbende
kuglejer lyder når de er ok, det lyder næsten som en kortbølge
radio man tuner hen over.

Mvh Max

Re: Rensning af potentiometre og switche

Jeg har en del liggende glas/metal jeg vil da gerne sende
dig et par stykker  ,men jeg har ikke flere kanyler til ,men de kan jo
sagtens skaffes
hvid du er int kan du maile mig

--
Venlig Hilsen
Michael Meidahl Jensen

You got mail.

Mvh Max

Re: Rensning af potentiometre og switche

Jeg bruger altid KONTAKT GOLD2000 fra KONTAKT-CHEME

Re: Rensning af potentiometre og switche

Rep på dåse holder ikke ;)

--
snipped-for-privacy@stevns.net

Stafetten - hvad hulen er det ?  Find selv svaret på
Re: Rensning af potentiometre og switche

19 år og 4 dages erfaring har fortalt mig det samme.

Skal jeg rense noget i dag, bruger jeg trykluft og bagefter
isopropylalkohol, og dagen efter ved man om det holder, for så er alkoholen
fordampet.

Det alkoholen bla. gør er at være med til at vaske nikotin væk fra
kontaktbanerne.

Den rigtigte løsning er at skifte pot og omskiftere, alternativt at skille
dem ad og rense og bagefter smøre med en ANELSE kontaktrens på en vatpind.
Fakta er dog ofte, at en adskillelse åbenbarer slidte kulbaner, og så ved
man jo godt hvorfor kontaktrens ikke er en varig løsning.

Mvh. Uffe Ravn

Re: Rensning af potentiometre og switche

Det er som at pisse i bukserne for at holde varmen :)

(siger 38 år og 8 dages erfaring :) )