Rensning af Noble potentiometer + et par Pimeta spørgsmål

Da jeg skulle lave en lilla hovedbøfforstærker, Pimeta, for en kammerat
(http://tangentsoft.net/audio/pimeta /) bestilte jeg naturligvis også et
print til mig selv og nu jeg hellere se at få gjort noget ved min :) Har
godt nok en PPAv2, men Pimeta'en skal da også laves ;D Ikke mindst er den jo
mere transportabel.

At få et rigtig godt gammeldags potentiometer af høj kvalitet (holdbart +
lighed i de to kanaler) koster jo knapper, så jeg tænkte at genbruge et
stort sort Noble (ledende plast?) fra en selvbyggerkonstruktion kastet
sammen af anden og som jeg fik i nakken (=den var mildest talt amatøragtig).
Problemet er at det er rimeligt støvet (og sad opad så støvet kunne drysse
ned i banerne), så hvordan renser jeg det bedst så det bliver så tæt på nyt
som muligt? Det kan nemt skilles ad, det er blot 2 skruer og rensning kan
vel foregå med karburatorsprit efterfulgt en smørring af aksel/leje. Men
hvad med selve banerne? Bør de få noget og i så fald - hvad?

En anden ting. Potentiometret er 100 kOhm. Tror I det vil gøre en forskel i
pågældende konstruktion? De anbefaler 50 kOhm for at ældre udstyr også skal
kunne drive den, men siger samtidig jo mindre modstand, jo mindre støj. I
min PPAv2 har jeg 10 kOhm (også sort Noble, kostede kassen - til gengæld var
det NOS starten af 80'erne) og det fungerer aldeles glimrende, sjældent har
jeg oplevet en hovedtelefonforstærker så kanon, men jeg bruger den jo heller
ikke sammen med vintage udstyr med svag udgang, mest til computer, CD, iPod
og en (ny) RIAA i ny og næ. Tænker på med støj og bas...

Sidst, men ikke mindst - og ved godt det er et potentielt farligt spørgmål -
Hvad er jeres præference mht. valg af opamp? Den ene (den der laver kunstigt
0) er en single, de to kanaler er en dobbelt.
Nu får jeg sikkert OPA 2134/134 og 627 osv. kastet i hovedet, men det er
ikke dem, jeg tænker på, hvilke audio-egnede opamps er gode ved lave
spændinger og stadig kan svinge nok spænding til at drive et par gode store
bøffer? Jo lavere spænding jo bedre, da den tænkes drevet af batterier (og
jeg har ikke andet der bruger 9 volts så dem gider jeg helst ikke investere
i). Synes alle de almindelig og de klassiske skal helst op i noget med 12 v
(2*6).

Alternativt, nogen der kan foreslå en god og ikke mindst nem inverter der
kan give 12-18 v ud ved 4,8 v (2 stk. NiMH) ind? Kravet er den skal være nem
at få fat i og lave, så ikke nogen obskur IC. Har ikke
selv bladet, men synes at have hørt noget om en 555 basseret switcher i
Elektor. Kunen nogen sige noget om den inden jeg trasker på biblioteket?

Mvh
Morten

Site Timeline