Rensning af kontaktsæt (på highend Sansui forstærker)

Hej

Er der nogen der erfaring med rensning/udskiftning af kontakter af denne type:

Spørgsmålet om man forsigtigt skal prøve at skilde dem af og rense dem, eller om de kan udskiftes? jeg har ikke styr på hvor individuelle de er opbygget, eller om den enkelte enhed kan udskiftes for sig og så sluttes til det fælles udløsertræk.

Erfaring modtages - evnt. også link til nogen der sælger den slags. Forstærkeren er en AU-11DII så den er ikke helt uden evner.

-- Vh. Peter Andersen Salg af bøger og andet:

Peter Andersen

"Peter Andersen" skrev i en meddelelse

Begynd ikke at skille dem ad, det er et stort arbejde køb noget Kontakt spray kontakt 60 eller kontakt 61 med olie den olie holdige er nok den bedste til den type kotakter brug den medfølgende "sugerør" til at nå helt ind til kontakten det kan købes flere steder her er et eks

-- Venlig Hilsen Michael Meidahl Jensen snipped-for-privacy@FJERNDETTEtidsfaktoren.dk

Reply to
Michael Meidahl Jensen

Peter Andersen skriver:

Kan det ikke "masseres" væk Jeg ville adskille dem. Det er et helvedes arbejde, men det kan komme til at virke som nyt.

    Sonofon, er de bare inkompetente ?

Jeg vil ikke bruge alm. kontakt rens, så det du nævner er måske en mulighed - men jeg har aldrig hørt om det, har du noget mere info om det? hvor kan det købes? hvad bruges det til?

Også til Klaus: det jeg er lidt bange for er at den plastik kontakterne er bygge af er blevet så sprød af den går i stykker meget let, dernæst har jeg ikke kigget på hvor nemt de kontakter kan skildes af. Selve kontaktsættet er kun i plastik, så her kunne være problemer, et par andre har vinger på metaldåsen der er bukket om og er nemmere at komme til.

Er der flere der har erfaring med Glenns superlube? hvis produtket virker så vil det uden tvivl være noget jeg vil få særdeles meget glæde af fremover!

--
Vh. Peter Andersen
Salg af bøger og andet: www.mespilus.dk/salg/

n=20

det?=20

Hej Peter

Den danske import=F8r er:

Amko Trading ApS DK-2850 N=E6rum tlf. 45 50 50 70 (Kan oplyse n=E6rmeste forhandler)

Tuben er d=E5sefedtens navn: Superlube A multi-purpose grease with Syncolon (PTFE)

PTFE er blot teflon plask kugler blandet i siliconeolie. Det er godkendt =

til maskiner til madvarer, men der m=E5 v=E6re nogle additiver i, fordi d= en=20 elektriske kontakt typisk bliver bedre i l=F8bet et d=F8gns tid.

-

En ubrugt/ny drejeomskifters kontaktmodstand blev m=E5lt til ca. 0,01 ohm= =2E=20 Efter adskilning og sm=F8ring var kontaktmodstanden faldet til ca. 0,009 =

ohm. Modstanden blev m=E5lt ved at sende 1 ampere gennem kontakten og med= =20 separate krokodillen=E6b blev sp=E6ndingsfaldet m=E5lt med et digitalt mu= ltimeter.

Det oprindelige form=E5l var at sm=F8re, s=E5 vand blev holdt v=E6k (og d= ermed=20 korrosion og vandkortslutning) ved udend=F8rs brug.

mvh/Glenn

Reply to
Glenn Møller-Holst

Hej Glenn

Egentlig må det fortælle at det er et ringe smøremiddel, den perfekte olie vil jo ødelægge kontakten da den vil ligge sig mellem de to kontaktflader.

Hej Max

Ja egentlig, det har jeg ogs=E5 studset over. Men vi er jo her=20 interesseret i god elektrisk kontakt.

Der er dog en meget vigtig ting.

Sm=F8remidlet m=E5 kun anvendes i kontakter med sm=E5 brydestr=F8mme og=20 sp=E6ndinger. Ved h=F8jere str=F8mme og sp=E6ndinger vil sm=F8remidlet fo= rkulle og=20 sikkert med tiden virke kortsluttende.

mvh/Glenn

Reply to
Glenn Møller-Holst

Max skrev:

Superlube er faktisk et rigtigt udmæket smøremiddel. Det er meget bedre end WD40 og alt det andet skidteras man kan købe. Jeg bruger det meget til alt muligt.

NS

Reply to
NS

"Peter Andersen" skrev i en meddelelse

Hvorfor ikke ?, hvis det stadig er galt med kontaktstøj efter kontaktspray , ja så skal kontakten skiftes du har ikke de store muligheder for at gøre ret meget efter du har adskilt dem. for kontakten er jo så helt færdig vil det være muligt at skaffe nogle ny kontakter ? mener AU11 har nogle år på bagen

de typer der har "vinger" på er lavet af pertinax i bunden der sidder små kugler eller fjedere i. Så pas på når(hvis) du skiller dem ad plastik kontakterne er "no mans land" jeg tro det bliver enda overordenligt svært at skille dem ad uden at brække noget i stykker (sprødhed som du selv er inde på) her er udskiftning et must

-- Venlig Hilsen Michael Meidahl Jensen snipped-for-privacy@FJERNDETTEtidsfaktoren.dk

Reply to
Michael Meidahl Jensen

Fordi alm. kontaktrens er noget skidt der krystalliserer og forsvinder og ødelægger meget. Jeg har rigelig erfaring med det. Det kan bruges i nødstilfælde - men til seriøs brug går det ikke.

Det er jo bl.a. det jeg forsøger at finde ud af med dette indlæg. En AU-D11 er fra starten af 80'erne så nej, det er ikke fra Sansui jeg kan købe stumper - spørgsmålet er bare om de enkelte enheder er nogle standard enheder der findes og kan indkøbes og udskiftes. Prisen er i første omgang underordnet.

--
Vh. Peter Andersen
Salg af bøger og andet: www.mespilus.dk/salg/
Reply to
Peter Andersen

"Peter Andersen" skrev i en meddelelse

Hvad i alverden regner du med at rense af ved at skille kontakten ad ? og hvilket middel skulle være bedre end kontakt spray , som der er brugt milioner på at udvikle ? du skal have fjernet støv og skidt fra kontakten du kan _ikke_ rede en kontakt der er nedslit .både i fjeder og kontakt. medhensyn til krystalisering af kontakt spray er jeg bange for at du har hørt noget der ikke er sandt hvad i alverden er det der skulle krystaliserer kontakt spray består af forskelige alkohold og et smøre middel at det kun kan bruges i et nødstelfælde er en gammel HiFi skrøne , hvor vi taler potmeter som jo er en ganske anden sag bye the way ,,,, der er ikke noget High End ved de kontakter din sidder i din forstærker ,der sidder samme type i de billige sansui som i de dyre jeg har i min tid haft masser af forstærkere til rep der i blandt mange Sansui , enten er kontakterne færdige eller også er det bare støv og skidt men okay held og lykke med din forstærker

-- Venlig Hilsen Michael Meidahl Jensen snipped-for-privacy@FJERNDETTEtidsfaktoren.dk

Reply to
Michael Meidahl Jensen

Michael Meidahl Jensen skriver:

hvilket middel skulle være bedre

Isopropylalkohol og en vatpind.

Hvilket kontaktspray ikke gør.

Nu hænger jeg mig i praktisk erfaring og ikke HiFi skrøner....

    Sonofon, er de bare inkompetente ?

"Klaus D. Mikkelsen" skrev i en meddelelse

Isopropanol er jo netop en bestandel af kontaktspray hvis ikke kontaktens egen "gnidnign" kan rense støv og skidt væk, ja så holder din "massage" teori ikke en meter

Sjovt nok , det gør jeg også :o)

-- Venlig Hilsen Michael Meidahl Jensen snipped-for-privacy@FJERNDETTEtidsfaktoren.dk

Reply to
Michael Meidahl Jensen

Michael Meidahl Jensen skriver:

din "massage" teori ikke en

Massage teorien er kun en midlertidig løsning, der til gengæld kan give en ide om kontakten er slidt op, eller blot fuld af lort. Klaus

--
    Sonofon, er de bare inkompetente ?

Hej Peter

Du bruger sikkert ikke ret mange af kontaktfunktionerne, så pil alle de kontakter ud du ikke bruger og erstat dem med nogle lus, og de kontaktsæt du bruger erstatter du med nogle små gastætte relæer.

Det handler om at få skidtet væk fra kontakten og ikke om at fylde mere skidt i. Når så meget af oxideringen er fjernet manuelt som muligt er, er forslaget at bruge SuperLube. Det skal jeg så erfare om det fungerer godt. Hovedsagen er at prøve at beskytte overfladerne mod oxidering igen og at fjerne så meget som muligt af det eksisterende. Men som sagt før: som nødløsning til diverse formål er det ok, men en dråbe Caramba eller WD40 er ofte bedre.

Naturligvis, ellers havde det jo være fantastisk :-)

Jeg ved ikke den kemiske sammensætning af kontaktrens - men min (og andres) praktiske erfaring er som jeg skrev.

Det er jeg udmærket klar over, også derfor vil jeg hellere udskifte dem hvis de kunne skaffes.

... og så er vi tilbage ved rensning af kontakter :-)

--
Vh. Peter Andersen
Salg af bøger og andet: www.mespilus.dk/salg/
Reply to
Peter Andersen

Ikke desto mindre kan det ses, de steder hvor der er anvendt store mængder kontaktrens.

Mvh. Uffe Ravn

Reply to
Uffe Ravn

"Peter Andersen" skrev i en meddelelse news:44297bed$0$2084$ snipped-for-privacy@dtext02.news.tele.dk...

Har læst den tråd der er ved at udvikle sig.

Inden du går helt i selvsving og laver noget dumt, så kunne du kontakte en af dem på denne side.

De kan skaffe næsten alle dele. De ved også hvordan tingene skal gribes an.

Held og lykke med projektet.

--
mvh Uffe
Reply to

"Uffe Ravn" skrev i en meddelelse

Jamen det er 100 % rigtig , det skal bruges i små mængder ellers går det galt min pointe er bare at der ikke er nogen salte eller syre i kontakt spray, derfor er det nytteløst ved eks vandskader og en hvis herre skal stå i det, hvis man giver 70 Dask for 200 ml til ingen verdens nytte :o)

-- Venlig Hilsen Michael Meidahl Jensen snipped-for-privacy@FJERNDETTEtidsfaktoren.dk

Reply to
Michael Meidahl Jensen

Har også altid anvendt SuperLube til at forsegle udendørs samlinger mod fugt.

SuperLube fedt fåes i to forskellige udgaver. Den ene udgave, "Super Lube Grease", indeholder ifølge MSDS-bladet syntetiske kulbrinter (formentlig PAO), som ikke er et ideelt di-elektrikum, men sikkert udmærket.

Såfremt det indeholder PFTE (Teflon), kan dette dog i værste fald sætte sig i fordybningerne i potmeterets kulbane og give dårlig kontakt.

Den anden udgave, "Super Lube Silicone Grease", indeholder ifølge MSDS-bladet silicone og er derfor bedre egnet som et di-elektrikum. Så på papiret er det nok den bedst egnede.

-- TA

Reply to
TA