Rensning af kontaktsæt (på highend Sansui forstærker)

Er der nogen der erfaring med rensning/udskiftning af kontakter af denne
type:
http://www.mespilus.dk/sansui.html

Spørgsmålet om man forsigtigt skal prøve at skilde dem af og rense dem,
eller om de kan udskiftes? jeg har ikke styr på hvor individuelle de er
opbygget, eller om den enkelte enhed kan udskiftes for sig og så sluttes til
det fælles udløsertræk.

Erfaring modtages - evnt. også link til nogen der sælger den slags.
Forstærkeren er en AU-11DII så den er ikke helt uden evner.

--
Vh. Peter Andersen
Salg af bøger og andet: www.mespilus.dk/salg/

Re: Rensning af kontaktsæt (på highend Sansui forstærker)

Begynd ikke at skille dem ad, det er et stort arbejde
køb noget Kontakt spray
kontakt 60 eller kontakt 61 med olie
den olie holdige er nok den bedste til den type kotakter
brug den medfølgende "sugerør" til at nå helt ind til kontakten
det kan købes flere steder her er et eks
http://www.vejle-rc.dk/web-shop.asp?showItem60%23
http://www.vejle-rc.dk/web-shop.asp?showItem60%19

--
Venlig Hilsen
Michael Meidahl Jensen

Kan det ikke "masseres" væk

Jeg ville adskille dem. Det er et helvedes arbejde, men det kan komme
til at virke som nyt.

    Sonofon, er de bare inkompetente ?

Re: Rensning af kontaktsæt (på highend Sansui forstærker) [svær opskrift er her]

Jeg vil ikke bruge alm. kontakt rens, så det du nævner er måske en
mulighed - men jeg har aldrig hørt om det, har du noget mere info om det?
hvor kan det købes? hvad bruges det til?

Også til Klaus: det jeg er lidt bange for er at den plastik kontakterne er
bygge af er blevet så sprød af den går i stykker meget let, dernæst har jeg
ikke kigget på hvor nemt de kontakter kan skildes af. Selve kontaktsættet er
kun i plastik, så her kunne være problemer, et par andre har vinger på
metaldåsen der er bukket om og er nemmere at komme til.

Er der flere der har erfaring med Glenns superlube? hvis produtket virker så
vil det uden tvivl være noget jeg vil få særdeles meget glæde af fremover!

--
Vh. Peter Andersen
Salg af bøger og andet: www.mespilus.dk/salg/

Re: Rensning af kontaktsæt (på highend Sansui forstærker) [kontakt info]

Hej Peter

Den danske importF8%r er:

Amko Trading ApS
DK-2850 NE6%rum
tlf. 45 50 50 70
(Kan oplyse nE6%rmeste forhandler)

Tuben er dE5%sefedtens navn:
Superlube
A multi-purpose grease with Syncolon (PTFE)

PTFE er blot teflon plask kugler blandet i siliconeolie. Det er godkendt =

til maskiner til madvarer, men der mE5% vE6%re nogle additiver i, fordi d=
en20%
elektriske kontakt typisk bliver bedre i lF8%bet et dF8%gns tid.

-

En ubrugt/ny drejeomskifters kontaktmodstand blev mE5%lt til ca. 0,01 ohm=
2E%20
Efter adskilning og smF8%ring var kontaktmodstanden faldet til ca. 0,009 =

ohm. Modstanden blev mE5%lt ved at sende 1 ampere gennem kontakten og med=
20%
separate krokodillenE6%b blev spE6%ndingsfaldet mE5%lt med et digitalt mu=
ltimeter.

Det oprindelige formE5%l var at smF8%re, sE5% vand blev holdt vE6%k (og d=
ermed20%
korrosion og vandkortslutning) ved udendF8%rs brug.

mvh/Glenn

Re: Rensning af kontaktsæt (på highend Sansui forstærker) [kontakt info]
Hej Glenn

Egentlig må det fortælle at det er et ringe smøremiddel, den
perfekte olie vil jo ødelægge kontakten da den vil ligge sig
mellem de to kontaktflader.

Mvh Max

Re: Rensning af kontaktsæt (på highend Sansui forstærker) [lille advarsel]

Hej Max

Ja egentlig, det har jeg ogsE5% studset over. Men vi er jo her20%
interesseret i god elektrisk kontakt.

Der er dog en meget vigtig ting.

SmF8%remidlet mE5% kun anvendes i kontakter med smE5% brydestrF8%mme og20%
spE6%ndinger. Ved hF8%jere strF8%mme og spE6%ndinger vil smF8%remidlet fo=
rkulle og20%
sikkert med tiden virke kortsluttende.

mvh/Glenn

Re: Rensning af kontaktsæt (på highend Sansui forstærker) [kontakt info]

Superlube er faktisk et rigtigt udmæket
smøremiddel. Det er meget bedre end WD40 og alt
det andet skidteras man kan købe. Jeg bruger det
meget til alt muligt.

NS

Re: Rensning af kontaktsæt (på highend Sansui forstærker) [svær opskrift er her]

Hvorfor ikke ?, hvis det stadig er galt med kontaktstøj
efter kontaktspray , ja så skal kontakten skiftes
du har ikke de store muligheder for at gøre ret meget
efter du har adskilt dem. for kontakten er jo så helt færdig
vil det være muligt at skaffe nogle ny kontakter ?
mener AU11 har nogle år på bagen

de typer der har "vinger" på er lavet af pertinax i bunden
der sidder små kugler eller fjedere i.
 Så pas på når(hvis) du skiller dem ad
plastik kontakterne er "no mans land" jeg tro det bliver enda overordenligt
svært at skille dem ad uden at
brække noget i stykker (sprødhed som du selv er inde på) her er udskiftning et
must

--
Venlig Hilsen
Michael Meidahl Jensen

Det er jo bl.a. det jeg forsøger at finde ud af med dette indlæg. En AU-D11
er fra starten af 80'erne så nej, det er ikke fra Sansui jeg kan købe
stumper - spørgsmålet er bare om de enkelte enheder er nogle standard
enheder der findes og kan indkøbes og udskiftes.
Prisen er i første omgang underordnet.

--
Vh. Peter Andersen
Salg af bøger og andet: www.mespilus.dk/salg/

Re: Rensning af kontaktsæt (på highend Sansui forstærker) [svær opskrift er her]

Hvad i alverden regner du med at rense af ved at skille kontakten ad ? og
hvilket middel skulle være bedre
end
kontakt spray , som der er brugt milioner på at udvikle ?
du skal have fjernet støv og skidt fra kontakten
du kan _ikke_ rede en kontakt der er nedslit .både i fjeder og kontakt.
medhensyn til krystalisering af kontakt spray er jeg bange for at du har hørt
noget der ikke er sandt
hvad i alverden er det der skulle krystaliserer
kontakt spray består af forskelige alkohold og et smøre middel
at det kun kan bruges i et nødstelfælde er en gammel HiFi
skrøne , hvor vi taler potmeter som jo er en ganske anden sag
bye the way ,,,, der er ikke noget High End ved de kontakter din sidder i din
forstærker ,der sidder samme
type i de billige sansui som i de dyre
jeg har i min tid haft masser af forstærkere til rep
der i blandt mange Sansui ,
enten er kontakterne færdige eller også er det bare støv og skidt
 men okay
held og lykke med din forstærker

--
Venlig Hilsen
Michael Meidahl Jensen
Re: Rensning af kontaktsæt ( på highend Sansui forstærker ) [svær opskrift er her]
hvilket middel skulle være bedre

Isopropylalkohol og en vatpind.

Hvilket kontaktspray ikke gør.

Nu hænger jeg mig i praktisk erfaring og ikke HiFi skrøner....

    Sonofon, er de bare inkompetente ?

Re: Rensning af kontaktsæt (på highend Sansui forstærker) [svær opskrift er her]

Isopropanol er jo netop en bestandel af kontaktspray
hvis ikke kontaktens egen "gnidnign" kan rense støv og skidt væk, ja så holder
din "massage" teori  ikke en
meter

Sjovt nok , det gør jeg også :o)

--
Venlig Hilsen
Michael Meidahl Jensen
Re: Rensning af kontaktsæt ( på highend Sansui forstærker ) [svær opskrift er her]
din "massage" teori  ikke en

Massage teorien er kun en midlertidig løsning, der til gengæld kan give
en ide om kontakten er slidt op, eller blot fuld af lort.

    Sonofon, er de bare inkompetente ?

Re: Rensning af kontaktsæt (på highend Sansui forstærker) [svær opskrift er her]
Det handler om at få skidtet væk fra kontakten og ikke om at fylde mere
skidt i. Når så meget af oxideringen er fjernet manuelt som muligt er, er
forslaget at bruge SuperLube. Det skal jeg så erfare om det fungerer godt.
Hovedsagen er at prøve at beskytte overfladerne mod oxidering igen og at
fjerne så meget som muligt af det eksisterende. Men som sagt før: som
nødløsning til diverse formål er det ok, men en dråbe Caramba eller WD40 er
ofte bedre.

Naturligvis, ellers havde det jo være fantastisk :-)

Jeg ved ikke den kemiske sammensætning af kontaktrens - men min (og andres)
praktiske erfaring er som jeg skrev.

Det er jeg udmærket klar over, også derfor vil jeg hellere udskifte dem hvis
de kunne skaffes.

... og så er vi tilbage ved rensning af kontakter :-)

--
Vh. Peter Andersen
Salg af bøger og andet: www.mespilus.dk/salg/

Re: Rensning af kontaktsæt (på highend Sansui forstærker) [svær opskrift er her]

Ikke desto mindre kan det ses, de steder hvor der er anvendt store mængder
kontaktrens.

Mvh. Uffe Ravn

Re: Rensning af kontaktsæt (på highend Sansui forstærker) [svær opskrift er her]

Jamen det er 100 % rigtig , det skal bruges i små mængder ellers går det galt
min pointe er bare at der ikke er nogen salte eller syre i
kontakt spray, derfor er det nytteløst ved eks vandskader og en hvis herre skal
stå i det, hvis man giver 70
Dask for 200 ml til ingen verdens nytte :o)

--
Venlig Hilsen
Michael Meidahl Jensen
Re: Rensning af kontaktsæt (på highend Sansui forstærker) [svær opskrift er her]
Hej Peter

Du bruger sikkert ikke ret mange af kontaktfunktionerne, så pil alle
de kontakter ud du ikke bruger og erstat dem med nogle lus, og de
kontaktsæt du bruger erstatter du med nogle små gastætte relæer.

Mvh Max

Re: Rensning af kontaktsæt (på highend Sansui forstærker)

Har læst den tråd der er ved at udvikle sig.

Inden du går helt i selvsving og laver noget dumt,
så kunne du kontakte en af dem på denne side.

http://www.classicsansui.net /

De kan skaffe næsten alle dele.
De ved også hvordan tingene skal gribes an.

Held og lykke med projektet.

--
mvh Uffe

Re: Rensning af kontaktsæt (på highend Sansui forstærker) [svær opskrift er her]

Har også altid anvendt SuperLube til at forsegle udendørs samlinger mod
fugt.

SuperLube fedt fåes i to forskellige udgaver. Den ene udgave, "Super Lube
Grease", indeholder ifølge MSDS-bladet syntetiske kulbrinter (formentlig
PAO), som ikke er et ideelt di-elektrikum, men sikkert udmærket.

Såfremt det indeholder PFTE (Teflon), kan dette dog i værste fald sætte sig
i fordybningerne i potmeterets kulbane og give dårlig kontakt.

Den anden udgave, "Super Lube Silicone Grease", indeholder ifølge
MSDS-bladet silicone og er derfor bedre egnet som et di-elektrikum. Så på
papiret er det nok den bedst egnede.

--
TA

Site Timeline