Rensning af elektronik.

Hvordan renser I et print, hvis en/flere elektrolyt kondensator(er) har
smidt væske?
Har en switch mode PSU hvor nogle kondensatorer har været så 'venlige' at
bløde.
Kondensatorerne ER fjernet, men deres efterladenskaber er ikke nemme at
fjerne :-(
Den er svær at splitte til atomer for at rense komponenterne enkeltvis.
Hvordan gør I andre når I står med lignende udfordringer.

Bare for at slå det fast, det er ikke muligt at få fat på en ny :-(

Forslag (gode) er velkomne :-)

--
Uffe Bærentsen

Re: Rensning af elektronik.
Hej Uffe

En spand med sæbevand, og så vaske det som var det opvask.

Max

Re: Rensning af elektronik.
Og så tøres i mikroovn ved 1600 Watt, så er den hjemme.
/KE.

Re: Rensning af elektronik.

Mikrobølgeovn?

Så er der ingen grund til at rense det først. Bare smid det ud, med det
samme. Brug varm luft ovn på 60-80 grader. Men ikke 1.6kW radiobølger i
nærfeltet.

Bo //

Re: Rensning af elektronik.

Har set hvordan en kop med guldkant opfører sig i en mikrobølgeovn.
Det ser flot ud, med gnister der flyver frem og tilbage henover guldkanten.
PS. Det var en fejltagelse at jeg kom til at lave det eksperiment og det
bliver ikke gentaget ;-)

Der er firmaer som vil sikre at deres udtjente print ikke bliver genanvendt.
De griller printene let og elegant i mikroovnen, 10 sekunder er længe nok.

--
Uffe Bærentsen

Re: Rensning af elektronik.
Hej Uffe

Det samme med CD og DVD'er, 10 sekunder i mikroen
og ingen kan læse dem mere.

Max

Re: Rensning af elektronik.
Husk at tilsætte lidt metalstøv og lidt metalspåner, til sidst lidt
kartoffelvand! .
/KE.

Re: Rensning af elektronik.

Tillægs spørgsmål.
Kunne det forventes at elektronikken kunne tåle en ultralydsrensning?

--
Uffe Bærentsen

Re: Rensning af elektronik.

Umiddelbart ja, men det hjælper ikke på lyt-efterladenskaberne, der er
varmt vand, gerne med et skvæt alkohol i sagen.

Skal der skrubbes brug en gammel tandbørste.

Der er ellers noget om at elektronik med krystaller ikke tåler
ultralydsbad - de mobiltelefoner og bærbare computer jeg har haft i
badet har bare ikke vidst at de ikke kunne tåle det  ;-)

// Per.

Re: Rensning af elektronik.
Hej Uffe

Man må nok forvente at "normal" elektronik kan tåle det, men man
skal nok vælge rensevæsken med omtanke.

Max

Re: Rensning af elektronik.
Den 23.03.2011 23:01, skreiv Uffe Bærentsen:

Ja.
Jeg har liggende ca 30 kort til en B&R PLS som er renset med ultralyd
etter et bad i saltvan, og de har vert i drift i flere år etterpå.

HM

Re: Rensning af elektronik.

jeg havde problemet dengang jeg havde mE6%ngder af G110 chassis tv med
lE6%kkede lytter
printbanerne var tit tE6%rrede , jeg rensede med vatpinde og "bE5%ndrens"
sprit , og der gik meget tid fF8%r jeg ikke kunne suge mere op. denne
mE5%de fordi jeg ikke kunne fE5% hele printet i et badekar.. for..
ellers vil jeg ogsE5% ,som Max ,anbefale sE6%bevask.. ajax har ikke skadet
komponenterne sE5%vidt jeg ved.  . bare det skylles omhyggeligt og
lE6%gges lunt til tF8%rring.
alex

Site Timeline