rensing af et printkort

Hej,

har en mobiltelefon der har været ude for en vandskade, jeg lægger den så
til tøre, nu kan den tænde men ingen lyd. har fået at vide at jeg skal rense
den med noget alcohol-rens for at med det sidste vand.
er dette rigtigt?? og hvad er opskriten ???
hvad kan man rense et printkort med??

Mvh
Rachid

Re: rensing af et printkort

Spri og så sprit, hvad skal det hjælpe (isoprpylalkohol er renere
alkohol end det alkohol man kan købe i handlen under navnet sprit).

det er Modelbane Europas hjemmeside
Re: rensing af et printkort

Husholdningssprit er denatureret ethanol, og det er en helt anden alkohol
end isopropylalkohol. Jeg synes at sprit er bedre til at fjerne skidt/vand,
men da spritten efterlader nogle rander pga. dets urenhed skal der bruges
isopropylalkohol for at fjerne spritten.
Men man kunne sikkert også nøjes med at bruge isopropylalkohol. Det kommer
lidt an på hvor slemt det er.

--
signing off.. Martin Sørensen

Re: rensing af et printkort

Jeg (synes selv) at have haft held med normal husholdningssprit og en lille
pensel. Når urenhederne er renset væk, har jeg taget en føntører og blæst
med kold luft for at få spritten til at fordampe hurtigere. Så har den ikke
lavet aflejringer :)

Ved ikke om det er smart, men jeg har kun haft gode erfaringer med det.
Skriv gerne en kommentar til fremgangsmåden :)

Kenneth Østergaard

Re: rensing af et printkort

Husholdningssprit kan angribe plastdele + at det ødelægger gummi.

Derfor har man kun isopropylalkohol på sit værksted :-)

det er Modelbane Europas hjemmeside
Re: rensing af et printkort
Hej Klaus,

Lad ikke SONY høre det ;) de mener at isopropyl er skadeligt for en hel
del ting (incl. tonehoveder) og anbefaler kun renset benzin.

--
Venlig hilsen,
Søren

Også til trykruller ?

det er Modelbane Europas hjemmeside
Re: rensing af et printkort
Hej Klaus,

Ja - jeg undrede mig også første gang jeg hørte det, men de har vist haft
et større projekt i gang for at finde frem til det - og jeg formoder at de
ved hvad de taler om (det er ikke konsumvareafdelingen jeg har det fra).

--
Venlig hilsen,
Søren

Jeg ved kun fra min tidligere branche, hvad der er godt for gummiruller
og hvad der ikke er.
Rense benzin gør utroligt godt rent, men gør gummiruller hårde.

Der blev lavet et simpelt forsøg: Gummiruller nedsænket i forskellige
væsker. Den der var bedst når de kom op igen efter længer tids
påvirkning, var den der havde været i ren sprit.

For øvrigt var de nemt at se, når folk havde renset deres gummiruller på
printerne i noget forkert. Den gummiagtige overflade blev glat og hård
og dermed mistede man en stor del af fremtræksevnen.

det er Modelbane Europas hjemmeside
Re: rensing af et printkort
Hej Klaus,

Det er ikke fordi jeg betvivler det, har altid selv brugt iso (og gør det
stadig til det meste).

Jeg viderebefordrede blot hvad jeg har hørt omkring SONY's ideer i den
retning.

Ganske oplysende :)
Men en lille tanke presser sig på - nu har SONY jo også lagt en del
resourcer i det - så måske det handler om forskellige gummityper ?

Det vi kalder "gummi" i dag har jo sjældent ret meget med rigtig gummi
(Gummi Arabigum, der er et forarbejdet harpiks) at gøre.
Moderne "gummi" har måske nok en lille bestanddel rigtig gummi, men
egenskaberne forbedres i forskellige retninger med kunststoffer.

På rigtig gamle printere og fjernskrivere har jeg da også oplevet ruller
der var hårde som glas, men jeg tror dog ikke det har været pga. rensning,
snarere alm. ældningssymptom da blødgøringsmidlerne efterhånden fordamper.

--
Venlig hilsen,
Søren

Undskyld at jeg retter på dig - Men det hedder "rense benzin", og det har så
vidt jeg har forstået ikke så meget med alm. benzin at gøre :)

Brian

Re: rensing af et printkort
Hej Brian,

Helt OK :)

På de "nye" flasker der sælges i supermarkederne og lignende steder i dag
forekommer skrivefejlen "rense benzin" ja, men det bliver det nu ikke mere
rigtigt af.
Betegnelsen er opstået gennem en sproglig forfladigelse blandt
almenvellet, da det hovedsageligt bliver brugt til pletrensning i de små
hjem (altså dem uden folk som os :)

Jeg ved ikke hvad du kalder alm. benzin, så det kan jeg ikke udtale mig om
;)

Men hvis det behager dig kan vi da godt kalde _renset_ benzin ved et andet
navn (selvom det er lidt mere besværligt, men bare for din skyld :) nemlig
_ekstraktionsbenzin_  (måske får denne forbetegnelse en klokke til at
ringe omkring fremstillingen ? ;)

--
Venlig hilsen,
Søren

Tager de begge dele flus-rester, eller skal der til det bruges noget helt
andet?

Kenneth Østergaard

Re: rensing af et printkort

Benzintingen aner jeg ikke hvad koster med Isoppropylen koster omkring
25 kr pr ½ liter hos matas SVJH.

Aner ikke med benzintingen, men alkoholen gør.

det er Modelbane Europas hjemmeside
Re: rensing af et printkort
Hej Kenneth,

Hmmm, sidst jeg købte ekstraktionsbenzin tog jeg en dunk på 5 liter og den
har foreløbig holdt i ~15 år, så selv om jeg kunne huske prisen ville det
intet gavne :)
Men en lille grøn flaske fra nærmeste supermarked kan vel ikke koste
alverden og det kan være nyttigt at have ved hånden også til non-
elektronik (fx. til afrensning af etiketklister, aftagning af plastre på
børn etc.)

Til flussrester er isopropylen nr. 1.
Brug en udslidt tandbørste eller en stiv pensel du har klippet ned så du
kan skure med den og brug rigeligt iso til at holde det fugtigt (ellers
laver du blot et jævnt flussovertræk på hele printpladen).

*Husk* god udluftning !!

--
Venlig hilsen,
Søren

Og til pletrensning af habitten når den lige skal bruges uanmeldt, ellers er
penselsrens rigtig godt til etiketter og plaster, og så skal det skylles af
i vand.

Og husk, plexiglas og sprit aldrig må komme i berøring med hinanden.

Mvh Max

Re: rensing af et printkort

af hvilken årsag?

--
Med venlig hilsen Michael Petersen
residerende i Nyborg

Fordi der er tilsat et keton (vistnok acetone) til alm. husholdningssprit,
så det opløser acrylen en smule og giver et mælkeagtigt slør.

--
Venlig hilsen,
Søren

I mit daglige arbejde har jeg lavet en del hospital og tandlægeudstyr, i den
forbindelse har jeg bl.a. oplevet nogle støttepinde i plexiglas der knækkede
temlig ofte, oftere end de burde. En nærmere analyse af årsagen gav det
resultat at på grund af at man bruger sprit til rengøring, ja så bliver
plexiglas
skørt og knækker nemt.

Mvh Max

Re: rensing af et printkort

Isopropylalkohol er ikke farligt for plexiglas.

det er Modelbane Europas hjemmeside