Rense en print?

Hejsa.

Findes der noger vE6%ske, man kan sprF8%jte pE5% et print, sE5% det bliver
rendset for stF8%v osv.
ME5%ske ogsE5% noget som kan drE6%be begyndende IR/Rust. (Specielt ved SMD
komponenter med mange ben :( )

-Claus-

Re: Rense en print?

Isopropylalkohol også kaldet 2-propanol. Hvis det er almindelig skidt, så
almindelig opvaskemiddel og lunket vand. JKomponenterne er alligevel lavet,
så printet kan tåle afvaskning efter et loddebad.

Sørg for, at printet er tørt, inden du bruger det igen. Brug trykluft
og/eller en hårtørrer. Gammelkendt middel -  virker altid.
Karsten H. (7870)
Re: Rense en print?

Jeg ville nok investere i noget destileret/demireliseret vand
når vi vasker print ude i industrien så er det uden kalk i vandet
og visse opvaskemidler kan også beskadige/ætse dine komponenter

hvis det er ESD følsomme komponenter så ville jeg holde mig fra hårtørren
eventuelt så lad skidtet tøre uden hjælp det burde også være muligt.
trykluft virker også ret oksy, men igen ingen garanti for at det ikke er
en smule udsundt for printet.

RF følsomme print/komponenter bliver mindre glad af general rensning
da du kan være så uheldig at de-tune printet, hvis du får fjernet
noget flux, der sidder på printet.

/Rasmus

--
www.linuxfromscratch.dk

Re: Rense en print?

Hvis de print, der er tale om, er så sarte, at de beskadiges ved rensning,
kan de næppe overleve contamineringen omkring os. Det er det fuldt ud
tilstrækkeligt med den "simple" metode, jeg anbefaler. Det andet er at gå
over åen efter vand og savner nok de mest basale oplysninger om kemien i
det. Jeg tvivler på, at rensning efter f.eks. bølgelodning foregår som
noget, der kun kan foretages med hvide glacéhandsker på.

Ligeledes har det da aldrig voldt problemer eller yderligere skader på af de
print, jeg gennem tiderne har vasket/renset - ej heller flerlagsprint
og/eller HF-print.

Men selvfølgelig er det da en fordel at vide, hvad man har med gøre.
Karsten H. (7870)
Re: Rense en print?

HUH ????

--