Renovering af gammel plastic..

Hej folks,

En del plasticdele (fra ca. 1960) ifm. elektronik trænger til en
oppolering/blid overflade renovering - hvad sagkunskaben anvender idag.
Overflade er mat med fine men ingen dybe ridser.

Jeg har ingen info om hvilken type plastic der er, og kan ikke finde en
sikker fremgangsmåde via nettet.

Samme problem med gammel nitrocelluloselak (NC-lak) lak, på underlag af
metal.

Hvad er erfaringen på området. Dur f.eks. 'Slipol' som på den tid blev
brugt til bl.a. lak på biler (aner ikke om det kan købes i dag)... bruge
håndkraft eller en polerskive på maskine ?

Venlig hilsen
Finn

Re: Renovering af gammel plastic..

Det er muligt der findes bedre (kemiske) rengøringsmidler, men jeg
foretrækker gammeldags sæbespåner, det frisker lidt op, gi'r et lille
tilskud af fedtstof til den gamle udpinte plastic, og så risikerer jeg ikke
at noget går i opløsning :-)

Slipol lever i bedste velgående endnu, de har blot lavet en ny og "moderne"
etiket til afløsning af den 40 år gamle gule.

mvh Ebbe

[...]

Tak for informationen Ebbe, jeg prøver mig forsigtigt frem og ser hvad
der sker. Da Slipol stadig er på banen, så må jeg også lige prøve den
'nye' indpakning :)

Du kan i øvrigt kigge lidt på http://www.xs4all.nl/~tgale/oradio/faq5.html

--
Peter Andersen
Salg af gode brugte bøger: www.mespilus.dk/bog/

Re: Renovering af gammel plastic..

Mange tak Peter, fin side med mange informationer vedr. fortidens produkter.

Venlig hilsen
Finn

Re: Renovering af gammel plastic..

Der er også lige denne her:

http://www.radiocraft.co.uk/directory/plasticpolish.htm

--
Peter Andersen
www.mespilus.dk

Re: Renovering af gammel plastic..

Utrolig side Peter og selvfølgelig findes den i UK. Man føle sig flyttet
30-50 år tilbage i tiden - rendyrket nostalgi... de kender et
anvendeligt produkt. Det firma er ikke på nettet, men der kan jo
skrives/ringes.

Jeg kan se min søgning ikke var tæt nok.. jeg burde have fanget den her.
Kendte du eller søgte du - ('Polishing plastic') - dig frem til denne link ?

Venlig hilsen
Finn

Re: Renovering af gammel plastic..

Nej, jeg blev henvist til den i en sci. nyhedsgruppe i anden anledning og
brugte en halv times tid på at savle over billederne af hans TV
restaurering. http://www.radiocraft.co.uk/702.htm Imponerende arbejde!

--
Peter Andersen
www.mespilus.dk