Rengøring af elektronik - Page 2

Re: Rengøring af elektronik
Jeg har set og brugt:
Vand + en eller anden specialsæbe (husker ikke navn), derefter afskylning
med almindeligt vand, derefter afskylning med demineraliseret vand
efterfulgt af 24 timer i varmeskab omkring 30 grader.

fungerer fint også til spoler, dog skal spoler måske have nogle ekstra
timer.

Jeg har kun set at al elektronik og relæer fungerede fint bagefter.

Ernst
at
alternativ.

Re: Rengøring af elektronik

Det lyder lidt som en Tektronix artikkel jeg har. De anbefaler 5 % Kelite
(hvad så end det er) opløst i vand, sprøjt på og rens og skyl med varmt vand.
Hvis det er kontakter og omskiftere så skal der renses med Kelite og ammoniak,
skylles med destilleret vand, derefter isopropyl alkohol og så skal der blæses
med trykluft. Så skulle apparatet være klar til ovntørring 8)
Men der står også at man skal undgå transformatorer og lignende.

    Mvh
        Kimjand

Re: Rengøring af elektronik

afskylning
vand.
ammoniak,
blæses

Det var dog den allerlængste omvej over åen efter vand.:-)

Men diverse rense- og andre afvaskningsmidler til sådant brug er desvære
markedsført lige så vildledene som Ariel og alle andre, Persil og Valo etc.
er det til naive husmødre.

Og hvornår har i øvrigt velkvalificerede elektronikfolk tilstrækkelig
baggrund for vurdering, endsige tilstrækkeligt forudkenskab til rense- og
afvaskningsmidler - andre end dem smarte sælgere prakker dem på, hvad der er
trykt på flot farvet papir, der er så eventyrligt tålmodigt.

Sælgere af den slags kemiprodukter er at sammenligne med hestehandlere og
brugtvognshandlere.

Desværre sker det så også, at forskellige procedurer desangående fastsættes
(forfattes) af - igen velkvalificerede elektronikfolk - men uden det
fornødne kendskab til de til formålet anvendte stoffer.
Karsten H. Jensen

Re: Rengøring af elektronik

Måske, men det var Tektronix og ikke fabrikanten af produktet der anbefaler
fremgangsmåden. Så må det være op til den enkelte at vurdere om det er noget
værd.
Noget har Tektronix i hvert fald haft held med i gennem tiden...

    Mvh
        Kimjand

Re: Rengøring af elektronik

etc.
anbefaler
noget

Som tidligere angivet har jeg flere års praktisk erfaring og uden uheld i
den metode, jeg har anbefalet - og andet kan jeg ikke gøre - ud over så at
tilføje:

Hver sin lyst for sine penge.
Karsten H. Jensen

Site Timeline