Rengøring af elektronik

Jeg sidder med noget elektronik, der er totalt møget til i skidt og møg!
Hvad kan jeg bruge til, at vaske delene af i. Jeg vil ikke ofre penge på at
sprøjte det hele rent med kontaktrens, der må findes en billigt alternativ.

--
Calle.

Re: Rengøring af elektronik
Hej Calle

Vand og sæbe, som når du vasker op.

Mvh Max

Re: Rengøring af elektronik
Hejsa

Afhænger ret meget af hvad der skal renses, jeg ville ikke gøre det på den
måde med fx. HF-udstyr..

Jeg ville nu vælge ganske almindelig sprit, det der i de søde små blå
flasker, det blir også så hyggeligt efter ½-1 times vasken ;)

/Hauge

Re: Rengøring af elektronik

isopropyl alkohol
...fåes bl.a. i matas

Kenneth Østergaard

Re: Rengøring af elektronik

Men hvor er hyggen.:-)

PH

Re: Rengøring af elektronik

Jeps, og så find en stor og blød pensel du kan bruge til at skrubbe godt på
det hele.
Vand skal du holde dig væk fra. Alm. sprit kan også godt bruges..

--
M.v.h. Peter Andersen.

Re: Rengøring af elektronik

Hvorfor ?

Re: Rengøring af elektronik

Det er for billigt, og så er det det man bruger i proffessionel
produktionssammenhæng så det kan slet ikke komme på tale til HiFi folk ;-D
_________
(duck & run)

/carsten

Re: Rengøring af elektronik

Pga. alt det skidt (nitrater mv.) som der er i vandet ;-)

mvh
JBH

Re: Rengøring af elektronik

Derfor skyller man af i destilleret vand.

Re: Rengøring af elektronik

Sikke noget henrivende, eventyrligt vås og pladder.
Karsten H. Jensen

Re: Rengøring af elektronik

meddelelse

Det er vel ikke vås, at man bruge ionbyttet vand til vask at print ?
Det er vås at det skyldes nitrat, pesticider og ligenende... Det er
udelikkende for at undgå ledende aflejringer.

Bo //

Re: Rengøring af elektronik

Prøv nu lige at læse grundigt og godt igennem, hvad jeg tidligere skrev
netop for at imødegå et indlæg som dit. I øvrigt findes der ikke ledende
aflejringer i almindeligt postevand - ej heller jernholdigt postevand.:-)

I øvrigt er der og har der aldrigt været problemer af hverken den art, du
frygter, eller andre, og som tidligere skrevet, er det trods alt et område,
jeg har adskillige års erhvervsmæssig erfaring i, og havde der været
reklamationer, havde jeg nok fået at høre om dem - om ikke før, så når jeg
havde skrevet regningen, og så var det nok ikke blevet til så mange år.
Karsten H. Jensen

Re: Rengøring af elektronik

Eller på tanken (karburatorsprit)

mvh
JBH

Re: Rengøring af elektronik

Det er der bare farve i.

Re: Rengøring af elektronik

Nej, nej, nej. Der er så skrevet andet steds denatureringmidler i (andre end
for husholdningssprit) der kan være skadelige for visse plastarter.
Karsten H. Jensen

Re: Rengøring af elektronik

Glem dog alt om det. Det er henrivende ligegyldigt, såfremt man følger min
tidligere givne anbefaling, der trods alle køkkenbordsrød er gennemprøvede
med perfekt resultat genne flere år.

I øvrigt, karburatorsprit indeholder
Karsten H. Jensen denatureringsmidler, der er destruktive over for visse
Re: Rengøring af elektronik

Vand+sæbe er langt bedre, huurtigere og mindre skadeligt.
--
Ole Geisler, fejlfinder af Guds naade
Re: Rengøring af elektronik

Og skyl af i destilleret vand, samt tørre det med trykluft.

Re: Rengøring af elektronik

at
alternativ.
Brug lidt flydende Ajax (eller andet basisk vaskemiddel) og varmt vand -
ikke ligefrem kogende. Almindeligt opvaskemiddel tager ikke tobakstjære o.l.
Er elektronikdimsen for stor til køkkenvasken, så ud i badekarret, så kan du
også bedre bruse sæbevandet af.

Bagefter sætter du elektronik-dimsen til tørre foran en af de her
thermostatstyrede varmeblæsere i en passende afstand. Er der tale om mindre
genstande, kan du låne konens hårtørrer (hvis du ikke selv har en). Dde
fleste komponenter kan holde til 80°, så en 40 - 60° varmt vand skader ikke.

Glem alt om isopropylalcohol og andre kemikalier i øvrigt - det er helt
overflødigt. Det fjerner alligevel ikke møjet. Det opløser det kun.

Er der tale om nyere, bølgeloddet materiel, skal man ikke være så bange, for
det kommer alligevel i et rensebad for at rense flussrester af inden videre
bearbejdning.

Jeg har endda rengjort både miksere (når der har været øl og cola i),
strømforsyninger med almidelige trafoer, hvor du kunne se ind i vindingerne.
Kunsten er bare, at det skal være tørt inden der sættes strøm til.

Jeg har før været kaldt til service på bl.a. miksere, der lige var hældt øl
i, hvorfor den var stukket i et øresønderrivende hyl. I det tilfælde - ud i
kundens køkken, adskille så meget, at vandet kan løbe  _ud_  igen. Varmt
sæbevand ind og en opvaskebørste - skylle efter - bruge den medbragte
hårtørrer, og inden et kvarter er mikseren sat på plads i driftsklar
tilstand - uden tilstødende "bivirkninger" i øvrigt.

I øvrigt gamle, rigtig tilbegede print og interiørs i elektronik-dimser ser
så pæne og helt nye ud, når de er blevet vasket af. De første erfarringer på
området gjorde jeg egentlig tilbage i slutningen af 60'erne, hvor vi
ombyggede gamle Taxa-radioer til 2 m.

Når vi var uheldige at få fat i de værste eksemplarer - dem, der havde være
monteret i bagagerummet i en gammel, sur dieselvogn, så var de kul-sorte
inden i. Når de havde fået en gang fransk vask og strygning i badekarret, så
de ud som den dag, de forlod fabriken.

Alene det, at det rengøringsmiddel, man anvender, hovedsagligt blødgør vand,
så det kan trænge ind under møjet, bevirker også, at der ved hurtig
afskyldning egentlig ikke opstår kalkrande o.l.

Det var en længere historie. Den tog næsten længere tid at skrive, end at
foretage de nævnte anbefalinger.:-)
Karsten H. Jensen

Site Timeline