Relekopling.

El.bilen min har 2x6 stk 12V baterier, 72V. Jeg må ha utjevningslading
spenningforskjellen mellom bateribankene blir for stor. En
"kvalitetslader" for 12V kan gjøre arbeidet. Jeg kopler laderen til en
bateribank  etter hvert, og skifter når bateriene er fulladet. Jeg
tenker å skifte ved hjelp av rele, ladestrøm 4 - 6 A. Utfordringen er at
jeg må sikre at ikke to, eller flere, rele *kan* ligge inne samtidig.
Det resulterer i BANG og røk.

Jeg kan styre releene ved hjelp av en AVR, men hvordan sikrer jeg at
bare ett rele kann være inne ad gangen?

HM

Re: Relekopling.

"Omskifter-relæ'er der sidder i serie, IE når et relæ kobler ind,
fjernes spændingen fra de efterfølgelnde.

Omskifter.
ind går til "vippen" Den ene "skiftepol" til batteri, den anden til
næste relæ ind.

Uanset hvilket relæ der kobler ind, bliver de efterfølgende inaktive.

Brug billige "Auto-relæ'er" , de fåes til 20-40 kr. / stk., du skal
bruge 24 ( til 12 batterier ) - Stel skal jo osse kobles til / fra.

Og så klarer de mageligt din skiftestrøm ( gnist ) og din vedvarende
strøm uden at dø. ...

/ Lars

Site Timeline