Relæproblematik

For nogle år siden byggede jeg en effektforstærker, i denne
brugte jeg et relæ til forsinket indkobling af højttalerne. Jeg
brugte et Schrack serie RM relæ.

www.partsprocurement.com/Relays-/TYCO-ELECTRONICS---SCHRACK-RM-702-012.asp

Efter et par år fik jeg problemer med dårlig kontakt i relæet,
der kom ingen lyd igennem ind imellem, problemet var mere
udtalt ved lav styrke end ved høj. Jeg gik ud fra at det drejede
sig om et dårligt relæ og skiftede det. Nu efter et års tid har
jeg akurat samme problem og må så konstatere at relæ typen
åbenbart ikke egner sig til den opgave som jeg har stillet det.

Er der nogen der kan anbefale en relæ type til opgaven ?

Re: Relæproblematik

Det hedder på godt dansk et "skrat relæ"...

Nej, "skrat relæer" er bedst til højre strømme, så kontaktfladen kan
blive brændt ren en gang i mellem.

Pas, jeg bruger som regel, hvad der er i skuffen.

Re: Relæproblematik
Hej Klaus

Ja, det er korrekt, i min forforstærker sidder der et der forsyner effekt-
forstærkeren med 230 V, det har jeg jo ingen problemer med, det
bliver brændt rent ved at koble en 500 VA trafo og et elektrolyt
batteri ind. Vi har brugt nogle tusinde af dem gennem årene og
har vidst aldrig set en reklamation på dem. Så det er sikkert et
OK relæ, bare ikke til den opgave jeg har stillet.

Den fejl begik jeg så også i dette tilfælde, relæet
er jo "billig" :)

Re: Relæproblematik

Jeg kan ikke, men den reletypen finnes der"tusenvis" av varianter av.
For "et halvt hundre" år siden hadde jeg en oversikt over hva de
forskjellige variantene egnet seg til. Nu for tiden er det vanlig at
selgere ikke kan annet en å bruke en kalkulator, men jeg er sikker på ar
de store fabrikkene har kunskap nok til å finne det releet som passer
akkuratt for ditt behov. Problemet er bare å finne forhandlere som kar
noe mer en kalkulatorkompetanse.

HM

Re: Relæproblematik

Hej Max

Relæer, hvor kontakterne blot kobles ind og ud ved at kontaktflderne rører
hinanden, er ikke velegnede til formålet. Du skal finde et relæ, hvor
kontakterne "skrubber" hinanden, når de sluttes, for så har du mindst
kontaktmodstand hele tiden. Sådanne kontakter skal helst være af platin
eller rhodium for at kunne holde. Jeg tror, at Omron har nogler, der kan
anvendes - eller også Siemens. Ingen af dem bider hovedet af en, når man
ringer og beder om råd. Jeg har selv brugt nogle Omron i et anlæg, hvor
udgangene fra et par forstærkere skulle skiftes fra et sæt forestærkere til
det andet til det samme sæt højttalere. Det var noget, der lignede
vaskemaskinerelæer, og de lød også sådan. Der var aldrig problemer med dem,
selvom skiftefunktionerne skete uden spænding.

Redlæer. hvor kontaktfladerne er kontaminerede (lyder flot, ikke), kan de
bedst renses med en strimmel af telex-papir - lærte jeg af en P&T
medarbejder på deres telefaxværksted (OZ1DT). Selfølgelig kan et stykke
"slit" polerlærred bruges, for hvem har ruller af telexstrimler i vore
dage - lige bortset fra mig.:-)
Karsten H. (7870)
Re: Relæproblematik

Nu har jeg ikke set noget om spænding og strøm i indlæget. Men der findes da
et hav af forskellige relætyper. Jeg vil forslå at bruge et hvor kontakterne
er guldbelagte. De er især egnet til små spændinger.

Børge

Re: Relæproblematik

De bliver også kontaminderede og mister derved kontaktevne. Den normale måde
kontaktfladerner kan "skrubbe" sig rene på, er når det ene sæt kontaktfjedre
på grund af fjederkraften giver efter når kontakten sluttes til basen af
relækontakten, hvorved kontakterne skrubber sig" rene på.

Siemens kamrelæer er netop beregnet til det.
Karsten H. (7870)
Re: Relæproblematik

Du er ikke alene ;-)

Mvh. Uffe Ravn

Re: Relæproblematik

CREED, OLIVETTI, SIEMENS T75, GNT model 5??
--
Karsten H. (7870)
En yndet form for polemik

Jeg kender udmærket til problematikken med relæer og
ingen strøm, såkaldt dry circuit, og andre problematikker
kender jeg såmændt også, men er der nogen der har
praktisk erfaring på området og kan pin pointe et bestemt
relæ fra en bestemt fabrikant ?

Re: Relæproblematik

Hej Max, prøv at ringe til dansk komponent import (DKI) de har NAIS relær,
hvilket er af høj kvalitet. Fandt nogle relæer til et Techics sæt hos dem.
Det var en type JC Relæ.

Sættet var over 15 år gammel, så de må siges at have holdt meget godt.

Hygge

Ole

Re: Relæproblematik
Hej Ole

Meget fint, kender udmærket både DKI og NAIS, så jeg vil rekvirere
et par vareprøver efter nytår.

Takker for info.

Re: Relæproblematik

Hei igjen Max.

Ja jeg kan mye om slike relær. De fleste gir problemer.
Jeg kan srive en lang avhandling om dette, men min forfatterkunnskap sier at
jeg ikke skal gjøre det.
Om forsterkeren er feilkonstruert trenger du et relæ.Test din forsterker
uten.
Det finnes nesten ingen gode relær for dette formål. De skal i så tilfele
være laget med slepekontakter av palamium.
Sluttekontakter av sølv, vil oksydere, alle kontakter med guld vil få
gjennombrenning.

Om en forsterker er laget riktig, trenger den intet relæ.
Relelæt sitter kun for at beskytte høytaleren mot feil i forsterkeren, så
hvorfor lage forsterkere med feil?

Arne O

Som selvfølgelig kan beskrive både releær og forsterkere.

Re: Relæproblematik
Hej Arne

Relæet sidder der for at beskytte mine højttalers svingspoler
i tilfælde af DC fejl i forstærkeren.

Re: Relæproblematik

Selvfølgelig.
I en dårlig forsterker vil det oppstå et DC sving både ved på og avslag.
Det beste er jo derfor en god forsterker.
Ved et "havari", jeg vet ikke hva dette heter på dansk. Men om den ene
forsyningsspenningen skulle bli borte, er også forsterkeren feilkonstruert.
Det værste man gjør er å sette sikringer i hver forsyningspenning.

Nå skal jeg ikke legge ut om forsterkerkonstruksjoner, men kan godt sende
deg et skjema på hvordan jeg konstruerte dette i 1980.
Dette har virket i NRK siden da.

Med hilsen
Arne Offenberg

Re: Relæproblematik
Hej Arne

Fortæl mig nu hvad der sker når en af udgangstransistorene kortslutter.

Re: Relæproblematik

Jeg vil helst ikke beskrive  hva som da er feil.

Men som jeg har sagt før.

Du og Karsten skulle komme en ferietur til Norge.

Jeg vil helst ikke legge ut om alt jeg kan på en News group.

Mine merkverdige konstruksjoner kan du finne på googel,
Men jeg hjelper selvfølgelig privatpersoner med hobby.
Husk dette er yrket mitt.

Jeg tror ingen i norden har hørt en fullstendig uforvrengt lyd på over 130
dB spl  i en stue.
Rollings Stones kan ikke dette.
Jeg kan.

Arne O

Re: Relæproblematik

Det sker, det sker oftest når at Du slæber den kolde forstærker ind fra
lastbilen, og ikke har tiden til at vente på aklimatisering. Det sker også
efter tid, helt umotiveret.

Sådan er liver bare, kom nu ud af din beskyttende sæbeboble ;-)

Og har aldrig haft det som mål, de vil hellere "larme"

Godt at Du er glad for dig selv :-) Det hjælper blot ikke på det faktum, at
ting, der bliver brugt i den virkelige verden, går i stykker, og dér vil
Max gerne begrænse eventuelle skader, ved at beskytte de dyreste
komponenter.

Orla Pedersen
Re: Relæproblematik

"Orla Pedersen" <o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> wrote in
130
at

Orla.

Ja jeg er glad for meg selv, er ikke du?

Definisjon på virkelig verden har jeg testet, med mine forsterkere. Dette
sluttet jeg med i 1995, da jeg fant ut at det ikke var mulig å tjene penger
på kvalitet. Jeg konsentrerte meg derfor på ekstreme lydproblemer, som
overføring uten tap og brum problemer over lange strekninger.

Med hilsen
Arne Offenberg

Re: Relæproblematik

Jeg er engang blevet anbefalet sådan en her:
http://www.maplin.co.uk/module.aspx?ModuleNo37%494&doy30%m12#overview

Den skulle være super når det var til forstærker.. men om det passer skal
jeg ikke kunne sige.. men syntes lige du skulle have linket.

//Brian

Site Timeline