Relæer vs. transistorer

Hejsa

Er jeg den eneste der ikke kan lide relæer? De er store, de larmer og så
bruger de 12v. Kan transistorer ikke erstatte relæer i alle tilfælde?

Mit spørgsmål skyldes et konkret problem jeg har lige nu. Jeg har en
DC-motor, som skal køre den ene vej hvis en spænding er høj, og den anden
vej hvis den er lav. Dette kan jeg godt finde ud af at lave med et relæ, men
hvordan gør man kun med transistorer? Kan det lade sig gøre?

Hilsen Anders.

Re: Relæer vs. transistorer

Ikke umiddelbart.

men

Prøv at søge på h-bro.

Re: Relæer vs. transistorer

Okay, det gav en del resultater på hvordan man forbinder en DC-motor. Der er
bare en ting jeg ikke forstår. Hvis man kigger på dette diagram:
http://www.dprg.org/tutorials/1998-04a/hb6.png, har jeg lige et par
spørgsmål. Er det ikke rigtigt, at kollektor skal være lavere end basis for
en PNP-transistor? Vil Uc for (A) så ikke være 0V, hvis man sætter 0,6V på
basis? Og ligeledes for D: Skal kollektoren ikke være større end basis? (jeg
forestiller mig at stømmen løber fra A til D, når A og D er ON.)

Hilsen Anders.

Re: Relæer vs. transistorer

er
for

Jo, den logiske tabel er ikke spændingsniveauer, men hvilke transistorer som
er on.

A og B er on når du lægger dem til ground
C og D er on når du lægger dem til +

Når laver h-broer bruger jeg tit en HIP4081A og 4 PowerMos, så kan jeg
regulerer hastigheden trinløst i begge retninger (med en passende MPU til
styring), men den løsning er nok at overdrive lidt, hvis du bare skal skifte
retning på en motor.

Re: Relæer vs. transistorer
som

Okay, jeg forstår hvornår de enkelte transistorer er ON/OFF, mit
forståelsesproblem er bare med hensyn til spændingsniveauerne.

Hvis vi nu siger at A og D er ON, hvad er så spændingen på hhv. A's
kollektor og D's kollektor? A's skal jo være lavere end ground, og D's
højere end +, ikke?

Hilsen Anders.

Re: Relæer vs. transistorer

A: Basis trækkes mod 0, spændingen over transistoren vil være næsten 0 volt
så kollektor vil have næsten 12 volt på sig.
Når transistoren skal slukkes, så skal basen være omkring 12 volt.

D: Basis trækkes mod +, spændingen over transistoren vil være næsten 0 volt
så kollektor vil have næsten 0 volt på sig.
Når transistoren skal slukkes, så skal basen være omkring 0 volt.

Re: Relæer vs. transistorer
volt
volt

Hej igen.

Jeg har svært ved at forstå hvordan NPN-transistorens base kan være højere
end dens kollektor. Som jeg har forstået det skal kollektor have et højere
potential, og så vil elektronerne blive trukket mod basis, og videre mod
emitter. Er det ikke korrekt?

Hilsen Anders.

Re: Relæer vs. transistorer

Og jeg har svært ved at forstå nogen af delene! :-)

Hvis basispotentialet på en NPN-transistor liggere højere end emitteren, så
trækkes der en basisstrøm igennem basis-emitterstrækningen. Dette vil give
anledning til en kollektorstrøm, hvis dette er muligt (hvis kollektoren har
højere potentiale end emitteren).

Men hvis du vil have en forklaring: Så ja. Hvis der kan måles et
basispotentiale på 0.7V mellem basis på emitteren (og transistoren går i
mætning), så vil du kunne måle 0.25V mellem emitteren og kollektoren
(Ic10%mA og Ib=0.5mA, jf. BC547). Altså kan basis godt ligge højere, end
kollektoren.

Alt dette med spændingspotentialer er noget roderi! Transistorer er
strømstyrede og derfor skal de forståes med strømme.

Dvs.
1 Indgang C går høj
2 Transistor A trækker basisstrøm igennem formodstanden
3 Der trækkes strøm igennem kollektoren igennem emitteren (såfremt at der
også trækkes strøm igennem emitter/kollektorstrækningen på transistor B).
4. Motoren drejer rundt!

Hilsen
Lars

Re: Relæer vs. transistorer

Rettelse: Transistor C! :-)

Hilsen
Lars

Re: Relæer vs. transistorer
er
for

Skal en PNP transistor lede, så skal basispotentialet ligge lavere end
emitter-potentialet... At kollektorpotentialet ligger endnu lavere, er kun
forudsætningen for, at der kan trækkes en fornuftig kollektorstrøm i den
rigtige retning (faktisk ret ligegyldigt info, for det er der gerne tænkt
på).
Sig hellere: "Hvad skal der til, for at opnå en strøm gennem
basisstrækningen (basis/emitter)? og derefter: "Hvad vil der så ske, når der
nu løber en kollektorstrøm?".  :-)

Når A-indgangen går lav (lad os bare sige 0V), så vil der gå en basisstrøm
igennem transistor-A, der begrænses af basismodstanden og
diodespændingsfaldet, hvorpå transistoren vil trække kollektorstrøm.
For at få kollektorstrøm igennem D, så skal diodespændingsfaldet (+0.6V)
overskrides for at kunne trække en fornuftig basisstrøm igennem modstanden
(dvs. at D-indgangen skal være høj).

Som du nok kan se, så vil opstillingen ikke virke på 5V TTL-logik, da de 5V
ikke er nok til at stoppe basisstrømmen fra motorens forsyning (+12V). For
når f.eks. indgang A er høj (+5V) så vil potentialeforskellen alligevel give
anledning til en basisstrøm igennem transistor A, denne indgang skal være:
+12V-0.6V=+11.4V før at der begynder, at ske en afbrydelse af
kollektorstrømmen.

Hilsen
Lars

Re: Relæer vs. transistorer

Tjoeh... man kan altså godt få 5V relæer. Jeg er heller ikke sikker på, at
man helt vil undvære dem!
Til almindelig DC, der kan man nok klare sig med et par transistorer, men
problemet bliver hurtigt ret komplex, hvis der bliver tale om vekselspænding
med skiftende polaritet osv. Relæer kan afbryde/slutte alt og de er ret
flinke til at fortælle/advare byggeren, hvis de bliver utilpas... hvorimod
transistorer brænder bare af. Tilgengæld er relæer dyre og har begrænset
holdbarhed.

men

Ja.... ;-)

Lav en H-bro:

      T1        T2

       E---------E----(+)
1ø-VVV-B  2ø-VVV-B
       C         C
       |         |
       Ø----M----Ø
       |         |
       C         C
3ø-VVV-B  4ø-VVV-B
       E---------E----(-)

      T3        T4

T1 og T2 er PNP transistorer og T3 og T4 er NPN transistorer.
Skal motoren dreje den ene vej, så skal:
1 LAV (T1 trækker strøm)
2 HØJ (T2 gør ingenting)
3 LAV (T3 gør ingenting)
4 HØJ (T4 trækker strøm)

Den anden vej:
1 HØJ (T1 gør ingenting)
2 LAV (T2 trækker strøm)
3 HØJ (T3 trækker strøm)
4 LAV (T4 gør ingenting)

Hilsen
Lars

Re: Relæer vs. transistorer

Hej Anders

Undgå skod bipolare transistorer og brug istedet de rette Power MOSFETs.
Gud ved om jeg trigger en religiøs krig ;-) :

Electrical motor control: DC motors:
http://www.epanorama.net/links/motorcontrol.html#dc

-

Speedcontrollers for Model-Aircrafts:
http://www.speedy-bl.com/speedy1684-e.htm

http://www.ele.tut.fi/~peni/speedy_sprint/speedy_sprint.html
Se desuden her:
http://mitglied.lycos.de/brushless /
http://home.versanet.de/~b-konze /
http://www.bldc.de /
http://gb97816.bei.t-online.de /
http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?s=&threadid14%0454

Der findes flere chips, der kan gøre det hele:
eks:
http://www.industrialnewsroom.com/fullstory/30087

http://www.radetzki.info/html/sbl_micro.html

-

A Brushless (minus mekanisk kul kommutering) Motor You Can Build:
http://www.rcmicroflight.com/library/motor1.asp
Her er data på [[transistor]]en som anvendes:
48A, 60V, 0,025 Rds(on)@5Vgs, faktisk er 3Vgs nok til 10A. NDP6060L ("L"
= Logic Level 5V for fuld udstyring); N-Channel Logic Level Enhancement
Mode Field Effect Transistor (pdf):
http://www.fairchildsemi.com/ds/ND/NDP6060L.pdf

-

Her er et heftigt el-hjul på op til 120kW:

New York Times, October 2, 2003: With a Motorized Hub, the Wheel on the
Bus Goes' Round:
http://mit42v.mit.edu/public/In_the_News/NYTimes4.pdf
Citat: "...a Dutch company plans to unveil a bus in which motor and
wheel are one, a refinement that promises more miles per charge and a
vehicle that is safer and easier to maintain.

The company, e-Traction [ http://www.e-traction.com/ ], has modified a
city bus as a diesel-electric hybrid. It has a small combustion engine
that charges the batteries, but propulsion comes from two electric
motors with tires attached that serve as the rear wheels...In addition,
some electronic tricks can make the motor turn at speeds fast enough to
run the bus without gears, he said. The result is to drop the
gearbox...Meanwhile e-Traction is also working on a Mercedes Jeep
borrowed from the Royal Netherlands Army and a Range Rover. Both will
have four motors, one on each wheel..."

-

TheWheel™ - what it is and what it does:
http://www.e-traction.com/TheWheel.htm
Citat: "...
A self-propelled electrically powered wheel, operating at more than 90%
energy efficiency, with optional 180° electric or mechanical steering
including suspension, ride-height control and shock dampening, delivers
up to 120 KW of direct drive traction at the only place where it
matters,.....at the wheel

...The tire is mounted directly to exterior of the direct drive motor

...Braking is done electrically, or more precisely magnetically, by
simply powering the engine(s) in the opposite direction. The energy of
the forward motion arrested by the braking action is converted back to
electrical power.  This process is called regenerative braking.  When
simply coasting down a hill the engines also function as generators. The
regeneration of power adds substantially to the endurance of the
batteries, which lessens the need for auxiliary power supplementation

...The onboard generator, including a fuel cell, could use a wide
variety of fuels

...After five years of development the introduction of TheWheel™ took
place in 2001 with its placement for the energy company NUON as a
generator driven by a watermill in “het Geldersch Landschap”.  This unit
runs the equivalent of 100,000 kilometers per year in a wet environment
generating roughly 20,000 KWH annually..."

-

mvh/Glenn

-

Re: Relæer vs. transistorer

Brug solidstate relæ'er :-)

Jesper G. Poulsen

Re: Relæer vs. transistorer
Hej Anders,

Larmer ?  De har da bare et charmerende akustiskt feedback :)

Eller 1V eller 120V eller 5V eller...

Nej, og heller ikke omvendt.

--
Venlig hilsen,
Søren

Re: Relæer vs. transistorer

Så fejler din hørelse mere, end min! :-)
Et reed-relæ siger "blib"!
Desuden må den mekaniske forplantning ud i chassiet fra et vacuum relæe også
kunne høres.

Hilsen
Lars

Re: Relæer vs. transistorer

Det er da et meget lille forsigtigt og forskræmt blib - det var jo ikke i et
høreapparet, det skulle sidde. De vacuumrelæer, jeg har arbejdet eller roder
med larmer ikke ud i chassis'et, og det er da immerweg ikke just
printrelæer.

Man kunne vel så implementere nogle lydabsorbenter? (det lød fint, hva')

Men naturligvis - alt er relativt.
KHJ

Re: Relæer vs. transistorer
et
roder

Skæg nok, dét ord har jeg før hørt... ;-)

Det er jo lige det! :-)

Hilsen
Lars

Re: Relæer vs. transistorer
Hej Karsten,

Man kan jo ikke vinde hver gang - men man kan jo bare skaffe nogle
ordentlige mande-relæ'er ;)

Jeg finder faktisk et relæs klonk lige så beroligende som et spædbarn gør
med sin mors hjerteslag :)

--
Venlig hilsen,
Søren

ABB EH1200 eksempelvis ?

Føste gang du hører en EH1200 trække, reagerer man på det !