Relæer på LPT port trækker ved boot af pc.

Jeg er ved at prøve at lave lidt styring på LPT porten på min pc.
Det går også udemærket.

Men.....men, men, men.
En dag tændte jeg for strømmen til mit eksterne print, før jeg
tændte for pc'en. Og til min store skræk tændte alle 8 relæer.
Og de går ikke ud, før jeg starter mit program.

Det kunne jeg faktisk godt undvære......

Er der nogle der har prøvet det før?
Er der en ekstra udgang på LPT porten der ikke bliver høj ved opstart?
Eller hvordan?

Mvh
Thomas

Re: Relæer på LPT port trækker ved boot af pc.
nej, desværre. Du kunne jo lave så en bestemt udgang evt skal togle en
tæller med f.eks 10 pulser, som så automatisk sætter spænding på dit kort.

--
Calle

Re: Relæer på LPT port trækker ved boot af pc.
Doh!!!
Selvfølgelig. Jeg har en counter kreds liggende.
Du er dagens mand...
Næ....Ugens mand.

Jeg siger mange tak for det fremragende forslag.

Thomas

Re: Relæer på LPT port trækker ved boot af pc.

Det er standard.... tror det er et signal til de enheder som er koblet på,
om at computeren tændes...

Hvis du holder øje med det, vil du dog se at den slukker igen efter få
sekunder - MEN windows starter den så senere, og slukker den ikke igen :(
Du kan dog bare lave et program som slukker alle portene, og smide det i
start-menuen i windows; det vil bevirke at de slukker når skrivebordet
åbnes.

Men enig, det er belastende.

Re: Relæer på LPT port trækker ved boot af pc.
En printer generes ikke af dette.
Så brug måske samme metode (med en latch). Der er 8 bit ud og en strobe.

--
Christen Fihl
http://HSPascal.Fihl.net /

Re: Relæer på LPT port trækker ved boot af pc.
Hej Thomas,

Det er fordi porten, i startøjeblikket, ikke er initialiseret.
Du kunne overveje at sætte invertere på indgangene af det du tilslutter og
så lave en let omskrivning af dit program (blot køre med negativ logik ud
af det).

God weekend til alle, jeg er ved at have småtravlt nu ;-/

--
Venlig hilsen,
Søren

--
Calle

Re: Relæer på LPT port trækker ved boot af pc.
Hej Calle,

Hvilket forhåbentligt ikke sker så ofte som opstarten ;)

Død PC eller dødt program er alligevel en fejlsituation der skal
korrigeres, mens opstart er en normal situation, så det er bedre at have
fejlen i førnævnte tilfælde.

Men jeg ser at du har testet og fundet blink (det er der i hvert fald ikke
på en SPP - altså en ren SPP), så dér virker det naturligvis ikke, da
begge tilstande forekommer ved opstart.

--
Venlig hilsen,
Søren

Jeps, de er alle off lige i starten, når så windows starter går de on, og
efter et kort øjeblik off igen.

--
Calle

Re: Relæer på LPT port trækker ved boot af pc.

Så vidt jeg husker kommunikeres der på LPT1, for PC'en kan 'artsbestemme'
tilsluttet printer, ved boot.

Læs om fænomenet samt beskrivelse af LPTinterface IEEE 1284 hos National
Instruments www.ni.com

Direkte link (funker nogengange):
http://zone.ni.com/devzone/conceptd.nsf/webmain/0989D3D9DAFAE64E8625680400679736?opendocument

Eller indirekte link: www.ni.com
Søg i område 'NI developer zone' efter
"IEEE 1284 - Updating the PC Parallel Port"

Mvh Villy
http://hjem.get2net.dk/villy

Re: Relæer på LPT port trækker ved boot af pc.

Kan det afhjælpes ved at sætte sin port til SSP (kun output) ?

Re: Relæer på LPT port trækker ved boot af pc.
'artsbestemme'

Det tror jeg faktisk ikke...

Når jeg læser forklaringen på
http://zone.ni.com/devzone/conceptd.nsf/webmain/0989D3D9DAFAE64E8625680400679736?opendocument
(søg efter "Negotiation" på siden, det forekommer i relevant afsnit om "The
IEEE 1284 Standard")
er det beskrevet at LPT1 starter i "Compatibility mode" (hvad det så er?) og
begynder at "Negotiate"

Mvh Villy
http://hjem.get2net.dk/villy

Re: Relæer på LPT port trækker ved boot af pc.
Nej. Har provet med lysdioder på alle outputs, de blinker ved opstart af PC

--
Calle

Re: Relæer på LPT port trækker ved boot af pc.

Okay, så må man "ofre" 2 ben til at tænde og slukke for printet. En
kombination af det ene ben høj og det andet lav, og der er strøm på.

Re: Relæer på LPT port trækker ve d boot af pc.

Alle? eller alle dataoutputs? Det kunne godt være at nogle af control
outputsne ikke er høje ved opstart.

--
-jens

Re: Relæer på LPT port trækker ved boot af pc.

jeg skrev alle outputs ikke ;-)

--
Calle

Re: Relæer på LPT port trækker ve d boot af pc.

Jojo.. men man ved jo aldrig ;-)

C0, 1 og 3 er inverterede (pin 1, 14 og 17) - vil det sige at de ved
opstart er logisk lave? :)

--
-jens

Re: Relæer på LPT port trækker ved boot af pc.

både og. Det betyder, at hvis du sætter 5V ind læses den som 0V og omvendt.
men den vil stadig blinge under opstart
--
Calle

Re: Relæer på LPT port trækker ved boot af pc.

mener du ikke pin 14, 16 & 17
http://www.hardwarebook.net/connector/parallel/parallelecp.html

--
Calle

Re: Relæer på LPT port trækker ve d boot af pc.

Nope, pin 1 er også udgang (strobe).

--
-jens

Site Timeline