Relæ til lyd fra PC

Jeg går og fifler lidt med en ide om at bygge et kredsløb der kan dirigere
lyden fra mit lydkort lidt rundt. Jeg vil lave det så jeg via et relæ kan
vælge om lyden skal sendes til hovedtelefoner, pc-højtalere, eller til min
forstærker. Jeg har valgt et relæ, fordi jeg har en ide om at ville kunne
styre det via en seriel port.

Kan man få et relæ der kan stå i 3 positioner, eller skal der 3 relæer til,
der tændes og slukkes? Andre forslag/løsninger er selvfølgelig også
velkomne, da jeg ikke fatter så meget elektronik :o)

Re: Relæ til lyd fra PC

til,
En let løsning ville være, at tage en driver kreds eller 3 transistorer og 3
relæer samt en lille netadapter.
Tilslutte det til parallelporten, og så skal der lige skrives lidt kode som
kan styre porten.
Jeg har aldrig hørt om et relæ som kan stå i 3 positioner, men man kunne
sikkert lave en sådan en mekanisk løsning, hvis man havde lyst til den slags
udfordring.
/Tom

Re: Relæ til lyd fra PC
"HH" <hans-henrik at ravn dot dk> skrev i
til,

Et relæ med mere end to positioner findes, men de er meget dyre.

Har du tænkt på en 4052 C-Mos multiplexer, den har en dual 1 til 4 analog
switch.
Et gæt på en nem og billig løsning kunne være en PIC16F627 CPU "den har
indbygget USART" og en 4052 + lidt modstande og nogle kondensatore, det hele
vil ikke bruge mere strøm end du burde kunne hente fra handchek signalerne i
com-porten på PC'en.

--
Hilsen
   Peter N Petersen

Jeg har set nogle der reelt set var et solenoide der trak en dreje
omskifter i en retning, men jeg tvivler på at du vil betale det de koster.

2 stk. kan gøre det.

En kanal vist (brug relæer med 2 skiftekontakter)

    Relæ A O--------------O Ud1
Ind O---O            O----O Ud2
         \ O------O
             Relæ B\ O----O Ud3

Relæ A vælger så mellem Ud1 og Relæ B, der igen kan skifte mellem Ud2 og
Ud3.

Bemærk dog, at du ikke bruger samme udgang fra lydkortet til hhv.
hovedtelefon og stereoanlæg (og dine PC-højttalere der sikkert er aktive),
så medmindre du har ekstern hovedtelefonforstærker skal der lidt mere til
mht. omskiftning.

--
Venlig hilsen,
Søren

Det virker nu fint nu, hvor jeg bare skifter stikkene om. Nok fordi jeg ikke
er typen der høre sygt højt musik når jeg har hovedtelefoner på :o) bruger
faktisk aldrig volumenkontrollen i windows, selvom jeg bytter en del rundt.

Tak for modellen, prøver lige at rode lidt mere med tanken, for som nævnt
tidligere har jeg stort set intet begreb om kredsløbskonstruktion på
nuværende tidspunkt.

Re: Relæ til lyd fra PC
Hej Hans-Henrik,

På et lydkort er der en lavimpedanset udgang til hovedtelefon og en
mediumimpedanset line-out.

Line-out har næppe power nok til et par hovedtelefoner, så det er vel
hovedtelefonstikket du også driver stereoanlægget med ?
(I så fald får du bedre tilpasning og dermed bedre lydkvalitet ved at
bruge den rigtige udgang).

Velbekomme og held med det :)

--
Venlig hilsen,