Relæ til indgang på effektforstærker

Jeg arbejder på at få tilsluttet min forforstærker med pro logic, og
en pc med DD/DTS ti den samme effektforstærker.

Jeg har en ide om at lave kasse med 2*8 indgange og 1*8 udgange... bør
det ikke laves med nogle relæer, og kan disse bruges til
audiosignaler?
http://www.elektronik-lavpris.dk/eshop/showproduct.asp?PRO_ID91%460
Er det nødvendigt at bruge 24V eller slår det over ved en meget lavere
spænding?

Eller findes der andre der er mere velegnede (uden at koste en hel
bondegård)?
--
Martin

Re: Relæ til indgang på effektforstærker

Da du alligevel skal "styre" relæerne i samme boks, er en almindelig
omskifter fuldt ud tilstrækkelig og kæver kun en væsenlig mindre montage. Du
undgår samtidig en strømforsyning, uanset at den er indbygget eller fra en
lile udvendig, stabiliseret strømforsyning til stikkontakten. Herved undgår
du også slagsmålet med eventuelle brumproblemer.
KHJ

Re: Relæ til indgang på effektforstærker

Kan man få en omskifter til 8 kanaler, eller skal der 8 eller 4
omskiftere til?

Jeg afskriver jo også muligheden for evt at  kunne fjernbetjene min
dims hvis den bliver lavet med en omskifter... man skal jo passe på
ikke at få for meget motion
--
Martin

Re: Relæ til indgang på effektforstærker

Altså trådløs fjernbetjening? wireless remotecontrol?

Så er det jo helt andre boller, der skal på suppen. Sådan en indretning kan
måske blive dyrere end det, der skal "omskiftes".:-)
KHJ

Re: Relæ til indgang på effektforstærker

Er det ikke muligt at være lidt kreativ, og bruge strømmen fra fx
standby dioden på forforstærkeren, til at skifte mellem de to
indgange?
Således at når forforstærkeren er tændt, er den tilsluttet
effektstærkeren, og når den slukkes, bliver pc'en automatisk koblet
ind.
--
Martin

Re: Relæ til indgang på effektforstærker

Jeg synes, du springer lidt i det. Indledningsvis opfatter jeg det som om du
ville have mulighed for at skifte mellem 8 indgange. Jeg ved så efter
nærmere læsning ikke, hvad du mener med 1*8 udgange.

Allerførst skriver, du, at du vil skifte mellem forforstærker og PC til
effektforstærker. Det kræver, som du nu er inde på, simpel omskiftning
mellem 2 apparater på samme indgang (af effektforstærkeren).

Som svar på dit sidste spørgsmål vil det da være teoretisk muligt. Nu er
strømmen gennem en lysdiode kun ca. 20 mA over ca. et par Volt, og det er
næppe nok til at trække et relæ. Der skal så laves f.eks. en lille
"transistoropstilling", hvor når spændingen til standby lysdioden går on får
den en transistor stor nok til at trække relæspolen til aqt lukke op.

Så er der bare det aber dabei. Det kræver en separat strømforsyning for at
få transistor og relæ til at virke, med mindre du er i stand til at gå ind i
forforstærkerens strømforsyning og hente en passende spænding ud fra den del
af strømforsyningen, der stadig er levende, når forforstærkeren er stand by.

Jeg vil foreslå, at du tager spændingen fra strømforsyningen i
forforstærkeren når den går on og så lade den trække et relæ direkte, som så
kobler indgangen på effektforstærkeren fra PC-signalet til
forforstærkersignalet. Det resulterer blot i, at relæet vil stå trukket så
længe forforstærkeren er i brug. Med de små DIL-relæer (5 V= ca. 28,1 mA, 12
V= ca. 11,7 mA, 24 V=5,8 mA) vil de næppe være nogen ekstra belastning af
betydning for strømforsyningen i forforstærkeren.
KHJ

Re: Relæ til indgang på effektforstærker

Jeg vil både tilslutte min pc og min forforstærker direkte til min 8
kanals effektforstærker...

Det er noteret :o)
--
Martin

Re: Relæ til indgang på effektforstærker

Du kan fint bruge 5 Volt relæer

Ja, det skal være gastætte typer beregnet til tørre kredsløb (for at
undgå kontaktproblemer med tiden).

F.eks. denne model

http://www.elektronik-lavpris.dk/eshop/showproduct.asp?PRO_ID88%712

Mvh Max

Re: Relæ til indgang på effektforstærker
Jeg formulerede nok spørgsmålet dårligt. Kan 5v trække et 24v relæ? og
kan et 5v relæ max tåle 5v?

Ville sådan en her
http://www.elektronik-lavpris.dk/eshop/showproduct.asp?PRO_ID86%409
sammen med en brokobling mm, fungere med de relæer du anbefalede.

Martin

Re: Relæ til indgang på effektforstærker
Hej Martin

Nej, 5V kan normalt ikke trække et 24V relæ og et 5V relæ kan godt tåle
lidt mere end 5V, men mere end 10% overspænding er nok ikke værd
at anbefale.

Ja, men brug de par kroner en 5V spændingsregulator koster, så køre
relæerne optimalt.

Mvh Max

Re: Relæ til indgang på effektforstærker

Men er det ikke en ide at stabilisere yderligere for at undgå at inducere
brum fra spolerne i relæerne - eller der er vist nævnt noget lignende
tidligere !

Mvh
Ole

Site Timeline